صنعت تولید اتومبیلهای خودران این روزها نقل محافل شده و پس از حضور در CES 2018 اکنون در نمایشگاه خودروی دیترویت (Detroit Auto) حضور پر رنگتری دارد. پیشرفتهای حاصل شده در این عرصه طی سالیان اخیر بسیاری را به هیجان آورده اما هنوز پرسشهای فراوانی وجود دارد که پیش از فراگیر شدن این تکنولوژی میبایست پاسخ آنها را یافت.
تکنولوژی اتومبیلهای خودران در کجای جهان امروز ایستاده است؟
تاکنون صدها اتومبیل تماماً خودران ساخته و روانهی جادههای کشورهای مختلف دنیا شده اما این خودروها برای فروش و در دسترس عموم نیستند؛ چرا که در مقطع فعلی کمپانیهای سازنده به دنبال تکمیل و توسعهی این تکنولوژی و تست محصولات خود در شرایط کنترل شده و با سرعت پایین هستند.
آیا خودروهای امروزی از تکنولوژی خودران بی بهرهاند؟
خودروسازان پرآوازه از جمله Audi ، Mercedes ، Tesla و Volvo هماکنون نیز به طور محدود این تکنولوژی را وارد محصولات قابل فروش خود کردهاند. چنین خودروهایی بدون دخالت راننده پارک میشوند و یا در بعضی شرایط خاص (مثلاً در ترافیک یا برخی بزرگراهها) این امکان برای راننده وجود دارد که دستان خود را از روی فرمان بردارد.
این خودروها دارای برنامههای کامپیوتری، سیستم خودکار ترمز و سنسورهایی هستند تا فاصله ایمن از خودروهای جلویی حفظ شود و یا در صورت نیاز تغییر لاین صورت بپذیرد.
نحوه عملکرد اتومبیلهای خودران چگونه است؟
این خودروها دارای سه نوع سنسور مختلف هستند که شامل دوربین، رادار و اسکنر میباشد. دادههای جمعآوری شده از این سنسورهای سهگانه با یکدیگر ترکیب شده و با ممانعت از برخورد با موانع ثابت یا متحرک، امنیت بالای رانندگی را به ارمغان میآورند؛ به طوریکه رئیس واحد نوآوری کمپانی فرانسوی Valeo احتمال اشتباه چنین سیستمهای پیشرفتهای را یک در میلیارد دانسته است.
البته شاید این ادعا در ماموریتهای آزمایشی مورد تایید باشد اما پر واضح است که در شرایط واقعی، رانندگی در جاده و به ویژه در مناطق شهری و مسکونی پیچیدگیهای خاص خود را دارد. چرا که این جادهها آبستن وقوع حوادث غیرمترقبهای هستند و به عنوان مثال احتمال ظهور ناگهانی یک عابر پیاده یا دوچرخه سوار در جلوی خودرو وجود دارد. همچنین بارش برف یا سایر شرایط نامساعد جوی میتواند اختلال در عملکرد سنسورها را در پی داشته باشد.
به گفتهی ربکا لیندلند (Rebecca Lindland) یکی از تحلیلگران کمپانی امریکایی Kelley Blue Book:
عدم ارائهی راهکاری موثر برای از میان برداشتن چنین مشکلاتی سبب شده فعلاً نتوان با خیال راحت در اتومبیلهای خودران نشست و بجای رانندگی به تماشای فیلم پرداخت. به عقیدهی من هنوز راه درازی تا فراگیر و کاربردی شدن این تکنولوژی در پیش داریم.
قانونگذاران چه سیاستی را درباره اتومبیلهای خودران در پیش گرفتهاند؟
بر اساس مفاد «کنوانسیون ترافیک جادهای وین» که یک قرارداد بینالمللی و مورد پذیرش بسیاری از کشورهای جهان است کنترل خودروهای در حال عبور و مرور باید به دست رانندگان باشد؛ با این حال در این قرارداد امکانی برای تست وسایل نقلیه خودران نیز پیشبینی شده است.
در حال حاضر ونها و تاکسیهای بهرهمند از این تکنولوژی در معابر عمومی برخی کشورها مورد آزمایش قرار گرفتهاند که البته رانندهای نیز پشت رُل حضور دارد تا در صورت نیاز کنترل وسیله را در دست بگیرد. انتظار میرود در آینده قانونگذاران آزادی عمل بیشتری را برای تست اتومبیلهای خودران به کمپانیهای سازنده اعطا کنند.
در همین رابطه کمپانی جنرال موتورز (GM) روز جمعه در حالی از یک خودروی فاقد پدال و فرمان رونمایی کرد که امیدوار به صدور قریبالوقوع مجوز تست جادهای توسط نهادهای مربوطه است. کمپانی GM رونمایی از این خودرو را در راستای استراتژی خود برای گسیل ساختن موجی از اتومبیلهای خودران به جادههای عمومی ایالات متحده در سال 2019 توصیف کرده است.
نحوه مواجههی شرکتهای بیمه با اتومبیلهای خودران چگونه خواهد بود؟
به اعتقاد فرانسوآ ندی (Francois Nedey) یکی از اعضای کمیته اجرایی شرکت بیمه Allianz فرانسه، اساس کار بیمه در مواجهه با چنین وسایل نقلیهای مشابه خودروهای معمولی است. او گفته:
به عنوان مثال در پروندهی تصادف یک ون مسافربری خودران، میتوان مقصر حادثه را اپراتور وسیله پنداشت و یا با انجام تحقیقات به نارسایی وسیله نقلیه پی برد و کمپانی سازنده را مسئول دانست. درست همانند پروندههای مربوط به خودروهای معمولی که گاهی اوقات تخلف راننده و گاهی اوقات نقص فنی وسیله باعث بروز حادثه میشود.
با این وجود او اضافه کرد در زمانهای که تعداد اتومبیلهای خودران رو به افزایش است لزوم انجام اصلاحاتی در قانون بیمه احساس میشود.
چه دورنمایی برای این تکنولوژی متصور است؟
همانطور که گفته شد در حال حاضر تکنولوژی خودران به طور محدود در برخی از خودروهای لوکس و گرانقیمت به کار رفته اما انتظار میرود تا سال 2020 به خودروهای بیشتری هم تعمیم پیدا کند.
همچنین تحلیلگران معتقدند تعداد خودروهای مسافربری خودران طی سال 2018 به نحو چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و کمپانیهایی بزرگ حمل و نقل نظیر Uber و Lyft میتوانند در تسریع این روند نقش مهمی ایفا نمایند.