نمایشگاه CES امسال پر است از فناوری های نوین در زمینه ی خودرو و تجهیزات داخلی آن. ویستون (Visteon) یکی از شرکت هایی که است که فناوری جالبی در این زمینه به CES 2018 آورده؛ نمایشگر دیجیتالی برای نشانگرهای رو به روی راننده …
در یک دهه ی گذشته، به کارگیری نمایشگرهای LCD در خودروها به شدت افزایش پیدا کرده است. نمایشگرها معمولا به شکل چهارگوش هستند و در قسمت میانی داشبورد نصب می شوند و امکانات ناوبری، ارتباطی و کنترل سیستم صوتی خودرو را در اختیار راننده قرار می دهند.
در نمایشگاه CES امسال، یک شرکت تولید کننده ی ابزارهای الکترونیکی خودرو، نوعی صفحه LCD را معرفی کرد که در آینده ی نزدیک جایگزین عقربه سرعت، کیلومترشمار و نشانگرهای رو به روی راننده خواهد شد.
شرکت ویستون (Visteon) محصولی ارائه کرده که تفاوت آن با پنل های LCD رایج در خودروها از زمین تا آسمان است. ویستون از نوعی صفحات OLED جدید استفاده کرده که از جنس پلاستیک می باشند. این نمایشگرهای جدید انرژی بسیار اندکی مصرف می کنند، شفافیت رنگ های بسیار بالایی دارند و ضخامت آن ها فوق العاده کم است.
این فناوری به احتمال فراوان نظر خودروسازان را جلب خواهد کرد زیرا هزینه ی آن در مقایسه با سرعت سنج ها و کلیومترشمار های آنالوگ به مراتب پایین تر است. سرعت سنج هر خودرو باید به صورت اختصاصی برای آن خودرو تهیه شود و طرح خاص چراغ ها و نشانگرها در آن اعمال گردد.
اما با استفاده از LCD، کافی است به یک محصول کم هزینه و کارآمد برسیم و بعد هر مدلی خواستیم از روی آن تولید کنیم زیرا می توان هر چیزی را روی نمایشگر نشان داد. خودروساز می تواند برای هر مدل یا سری، طرح مورد نظر خود را روی نمایشگر بیاورد با این تفاوت که دیگر مجبور نیست تک تک آن ها را بسازد.
شاید جایگزین شدن نمایشگرهای دیجیتالی به جای سرعت شمارها و کیلومتر شمارهای آنالوگ به نظر چند سال طول بکشد اما نسل جدید نمایشگرهای OLED خیلی زود در تولید تلویزیون و دیگر فناوری ها گسترش پیدا کردند و به نظر می رسد به سرعت راه خود را به خودروها باز کنند.
چالش اصلی برای ایده آل ساختن نمایشگرها این است که مقاومت لازم را داشته باشند و دسته کم چند سال در محیط خودرو دوام بیاورند. این نوآوری مزایای مهمی به همراه دارد زیرا ابداع روشی برای ساخت آن ها از جنس پلاستیک، یک تحول انقلابی محسوب می شود.
ساخت نمایشگرهای OLED از پلاستیک، هزینه ی این کار را به شدت کاهش داده است. محصول نهایی انعطاف پذیر است و می تواند روی سطوح منحنی و کوژ نصب شود. علاوه بر این، نمایشگر شرکت ویستون بسیار نازک است و می تواند در هر جایی از داشبورد نصب شود.
نیاز اندک به انرژی آن ها را برای خودروهای الکتریکی مناسب ساخته است. نمایشگرهای خودرو دقیق هستند و برخلاف انواع عقربه ای از محدوده خارج نمی شوند. در نهایت، چه تغییری بیش از جایگزینی یک ابزار آنالوگ با یک فناوری دیجیتال به خودروهای الکتریکی می آید؟