کمپانی بوئینگ از پهپاد قدرتمندی رونمایی کرده که گفته میشود پتانسیل لازم برای حمل بارهایی به سنگینی 225 کیلوگرم در مسافتهای نسبتاً کوتاه را دارد.
ساخت این پهپاد هشت ملخه که به قول بوئینگ «نمونه اولیه وسیلهای الکتریکی و خودران با قدرت تیکاف عمودی برای حمل و نقل هوایی بار» است تنها سه ماه به طول انجامید و جای تعجب دارد که چرا این غول صنایع هوایی زودتر از اینها دست به تولید چنین وسیلهای نزده است. این پهپاد با وزن حدوداً 320 کیلوگرم و ابعاد 5.49 در 4.57 متر توانایی حمل بارهایی تا وزن 225 کیلوگرم را دارد. در مقام مقایسه باید گفت که پهپاد کوچکی نظیر فانتوم 4 که ساخت شرکت DJI است به زحمت یک کیلوگرم بار را حمل میکند.
سران بوئینگ ساخت چنین پهپاد قدرتمندی را گام رو به جلویی در استراتژی eVTOL خود (وسایل پرنده با قابلیت تیکاف و فرود به صورت عمودی) خواندهاند و به گفتهی گِرِگ هیسلوپ یکی از مقامات ارشد کمپانی:
ما گام اول را برای ایجاد تحول اساسی در صنعت حمل و نقل هوایی برداشتهایم و در آینده از این روز به عنوان نقطه عطف در راه تحقق چنین هدفی یاد خواهد شد.
در ویدئوی زیر میتوان شمایی از این پهپاد عظیمالجثه و مراحل ساخت آن را مشاهده کرد:
بنا بر اظهارات «دیوید نیلی» یکی از مقامات مرکز تحقیقات و تکنولوژی بوئینگ:
این وسیله الکتریکی از باتریهای خاصی که توسط مهندسین ما طراحی شدهاند تغذیه میکند. هدف نهایی ما این است که با انجام بهینهسازهایی روی آن، پلتفرم جدیدی را برای حمل و نقل هوایی ایجاد کنیم تا بتوان از این طریق بارهایی به وزن 200 کیلوگرم را در شعاع 20 تا 30 کیلومتری جابهجا کرد.
این رونمایی تنها چند ماه پس خریداری کمپانی Aurora Flight Sciences توسط بوئینگ صورت گرفته است. این کمپانی ید طولایی در طراحی و تولید پهپادهای پیشرفته داشته و هیسلوپ در آن مقطع اعلام کرده بود که اتحاد این دو کمپانی شرایط را برای توسعهی سیستمهای خودران نظامی و تجاری در صنعت حمل و نقل هوایی فراهم خواهد کرد. از طرفی آمازون نیز مدتی است که با معرفی پهپاد Prime Air در این عرصه قدم گذاشته و احتمال همکاری بوئینگ و آمازون در آینده متصور است.
البته در مقولهی حمل و نقل کالا با پهپادها موانع قانونی را نیز باید در نظر گرفت و پیش از اینکه چنین روشی برای تحویل کالا به شکلی عملی و فراگیر مورد استفاده قرار گیرد میبایست این موانع را از سر راه برداشت.