پلتفرم خودران DRVLINE فناوری نوین سامسونگ در زمینه ی خودروهای بدون راننده است. سامسونگ با DRVLINE به CES 2018 آمده تا نشان دهد به اندازه ی قدرت و اعتبارش از زیرساخت در حال شکل گیری فناوری خودران سهم می خواهد.
نمایشگاه CES آوردگاهی است که در آن کمپانی های بزرگ بالاترین برگ های خود را رو می کنند؛ فناوری های نوینی که حاصل ماه ها تلاش شبانه روزی مهندسان در مراکز تحقیقاتی این شرکت هاست و تاپ ترینشان در CES به نمایش در می آید.
CES این بار در شهر لاس وگاس امریکا برگزار می شود. مراسم CES 2018 امسال در حالی سه شنبه شب آغاز شد که مثل هر سال میلیون ها نفر در سراسر جهان سامسونگ را زیر نظر دارند تا ببینید این غول کره ای امسال چگونه می خواهد دنیای فناوری را غافلگیر کند.
سامسونگ میخ اول را محکم کوبید، این شرکت از فناوری جدید خودران ساخته ی خود رونمایی کرد و با گستردگی و سطح بالای نوآوری خود نشان داد که از زیرساخت فناوری های خودران سهم بزرگی می خواهد. فناوری خودران سامسونگ بسیار وسیع است، در حد یک پلتفرم و سامسونگ نام آن را DRVLINE گذاشته است.
DRVLINE یک پلتفرم باز، ماژولار و قابل مقیاس بندی است که می توان در سال های آینده ماشین های پیشرفته ای را بر مبنای آن ساخت. این پلتفرم باز و انعطاف پذیر است به همین خاطر دست طراحان فناوری های خودرو را باز می گذارد. هدف اصلی این فناوری علاوه بر خودروسازان، تولید کنندگان اصلی، غول های ترابری و شرکت های بزرگ خدمات دهنده در دنیا است.
پلتفرم DRVLINE دارای سیستم های سازگار با « اینترنت اشیا» (IoT) است و نصب آن در خودرو با قرار دادن یک کامپیوتر ویژه در خودرو همراه است. کامپیوتری که DRVLINE با تکیه بر آن کار می کند با فناوری های خودران سطح های 3 و 4 و 5 سازگاری دارد.
بخش دیگری از این پلتفرم را «سیستم های پیشرفته کمک راننده» تشکیل می دهد که به اختصار ADAS نامیده می شوند؛ همان سیستم هایی که با استفاده از دوربین و سنسور و یک سیستم کامپیوتری کوچک و جمع و جور به راننده کمک می کنند، مثلا برخوردهای احتمالی را به او هشدار می دهند یا در صورت مواجهه با خطر و عدم هشیاری راننده خود به خود سیستم ترمز اتومبیل را فعال می کنند.
ADAS به کار رفته در پلتفرم خودران سامسونگ عمدتا با یک دوربین کار می کند که جلوی خودرو را زیر نظر دارد. سامسونگ بخش ADAS را در همکاری با شرکتی به نام هارمن (HARMAN) طراحی کرده است. هارمن یک شرکتی امریکایی فناوری است که به کمک سامسونگ رشد کرده و نقش مرکز تحقیقاتی سامسونگ در زمینه ی تکنولوژی های خودرو را ایفا می کند.
سامسونگ در طراحی DRVLINE از سیستم های کمک راننده ی بسیار خوبی استفاده کرده طوری که این پلتفرم عابران پیاده را شناسایی می کند، برای خارج شدن از لاین و احتمال تصادف در ادامه ی مسیر هشدار می دهد و در صورت نیاز خود به خود ترمز اضطراری ماشین را به کار می گیرد.
نتایج و دستاوردهای همکاری سامسونگ با هارمن به خوبی خود را در CES 2018 نشان داده است. سیستم دوربین دار ویژه ی خودرو یکی از این دستاوردهاست. سامسونگ و هارمن همچنین سرگرم طراحی یک پلتفرم دیجیتالی اتاقک سرنشین هستند که در تمامی وسائل نقلیه کاربرد دارد.
متصل کردن خودروها به شبکه ی 5G این روزها به عرصه ی رقابت سختی میان شرکت های خودروسازی و فناوری تبدیل شده است. سامسونگ به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنایع الکترونیک برنامه ی ویژه ی خود را در این زمینه دارد. غول کره ای قصد دارد به کمک هارمن سیستمی از نوع تله ماتیک ایجاد کند و با نصب آن در ماشین هایی که از فناوری خودران برخوردارند، آن ها را به شبکه ی 5G متصل کند و یک مجموعه ی منسجم از این دو حوزه ایجاد نماید.
سیستم تله ماتیک (telematics) ابزارهایی که داده ها را پردازش می کنند و در نقش واسطه میان مراکز کامپیوتری و ارتباطی استفاده می شوند. اتاقک سرنشین دیجیتالی (digital cockpit) سامسونگ از پیکربندی بسیار پیشرفته ای برخوردار است که به وسیله ی « اینترنت اشیاء» ارتباط نزدیکی با انسان و سبک زندگی او پیدا می کند.
این سیستم اتاقک سرنشین دیجیتالی دارای نمایشگرهای مختلفی است که فضای داخلی خودرو نصب می شوند و به کمک پلتفرم ایگنایت (Ignite Platform) که شرکت هارمن آن را طراحی کرده، فضای داخلی خودرو را به سبک دلخواه سرنشینان در می آورند.
این نوآوری جدید طوری طراحی شده که هم راننده و هم سرنشینان در تغییر فضای داخلی خودرو نقش داشته باشند. سامسونگ قصد دارد به همراه شرکت هارمان، کار ساخت و عرضه ی این فناوری نوین را در سال جاری میلادی به انجام برساند.