مدیرعامل هواوی در سخنرانی خود در CES 2018 لب به اعتراض علیه تصمیم اپراتورهای امریکایی گرفت و با این کار خود بسیاری از حاضرین و رسانه ها را شگفت زده کرد.
معمولا سخنرانی هایی که در طی نمایشگاههای بزرگ یا رویدادهای خبری برگزار میشوند، با جملات و حرفهای کلیشه ای شروع شده و با وعده وعیدها تمام میشود. اما این بار در نمایشگاه CES لاس وگاس شاهد یک سخنرانی غیرکلیشه از سوی مدیرعامل هواوی در جهت اعتراض به تصمیم اپراتور امریکایی AT&T بودیم که موجب تعجب بسیاری از حاضرین شد.
ریچارد یو زمانی که بر روی سن آمد، استرس داشت، صدایش آن صلابت همیشگی را نداشت و خشم موجود در آن مشهود بود. وی از بیاعتمادی نسبت به شرکت مطبوعش ابراز گله مندی کرد و این تصمیم AT&T مبنی بر عدم فروش تلفن های هوشمند هواوی در امریکا را مورد گلایه قرار داد. ریچارد یو، یک ساعت به طور کامل در خصوص این موضوع و البته ناراحتی و گله مندی هواوی از این تصمیم صحبت کرد. وی در ابتدای سخنرانی خود به مدت یک ساعت در خصوص برنامه تعیین شده در رابطه با تلفن هوشمند هواوی میت 10 پرو در بازار امریکا صحبت کرد. مدیر عامل این برند چینی در میان صحبت هایش مکث بسیار داشت و خشم و نارضایتی در لحن صدای وی مشهود بود. بخشی از ناراحتی ریچارد یو مربوط به تصمیم ناگهانی AT&T، یکی از معتبرترین اپراتورهای امریکایی بود. این اپراتور در آخرین لحظات قبل از برگزاری نمایشگاه، قرار داد خود را با هواوی در خصوص فروش تلفن های هوشمند این شرکت در بازار امریکا، لغو کرد.
این قرار داد سود بزرگی برای این شرکت چینی داشت و راه خوبی برای ورود به بازار امریکا (بازاری نسبتا پر سود برای فروش محصولات موبایل و تبلت) محسوب میشد. اما AT&T در لحظات آخر تصمیم خود را تغییر داده و قرار دادش با هواوی را لغو کرد. گفته میشود این اپراتور تحت فشارهای وارده از سوی دولت و سیاسیون امریکا، مجبور به لغو این قرار داد شده است. طبق ادعای سیاسیون امریکا، این احتمال وجود دارد که چینی ها از طریق تلفن های هوشمند هواوی بتوانند اطلاعات کاربران را به سرقت برده و از آنها برای مقاصد جاسوسی استفاده کنند.
مدیرعامل هواوی در بین سخنرانی خود به یکباره مسیر صحبت خود را تغییر داد و با نشان دادن یک اسلاید با عنوان «میخواهم موضوعی را با شما در میان بگذارم» صحبتش در خصوص لغو قرار داد AT&T با شرکت متبوعش را آغاز کرد. پس از این اتفاق، ریچارد یو مکث را کنار گذاشت و عنوان کرد که در صورت عدم حضور هواوی در بازار امریکا، مصرف کنندگان این کشور به بهترین محصولات در حوزه تلفن هوشمند دسترسی نخواهند داشت، چرا که هواوی سومین تولید کننده بزرگ تلفن هوشمند در جهان بوده و با این تصمیم، محصولات این شرکت در دسترس کاربران امریکایی قرار نخواهد گرفت. وی در ادامه افزود:
همه از این مساله آگاه هستند که 90 درصد تلفن های هوشمند در ایالات متحده توسط اپراتورها فروخته میشود، این یک ضرر بزرگ برای ما و البته برای اپراتورهای امریکایی محسوب میشود، زیرا مصرف کنندگان امریکایی از داشتن یکی از بهترین برندهای تلفن همراه محروم هستند.
ریچارد یو به 25 سال فعالیت حرفه ای خود اشاره کرد و خشم خود را از بی اعتمادی اپراتورهای امریکایی بیان کرد. وی در صحبت های خود اظهار داشت:
6 سال پیش زمانیکه هواوی در تلاش برای برندسازی بود، با مشکلاتی در کشور مادر خود مواجه شد. ما توانستیم اعتماد اپراتورهای چینی را بدست آوریم، ما توانستیم اعتماد بازارهای نوظهور را بدست آوریم و در نهایت ما توانستیم اعتماد بازارهای اروپایی و بازار ژاپن را بدست آوریم. هواوی به بیش از 70 میلیون کاربر در سراسر جهان خدمت رسانی میکند. ما کار خود را با ارائه محصولات با کیفیت، حفظ حریم خصوصی و رعایت امنیت به اثبات رسانده ایم.
به نظر میرسد CES 2018 برای هواوی چندان خوب شروع نشد و باید دید اعتراض مدیرعامل این شرکت نتیجه ای هم در پی خواهد داشت یا خیر.