یکی از بازی های مورد علاقه من که در سال 2005 منتشر شد، اسپلینتر سل تام کلنسی : نظریه آشوب (Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory) بود. به خاطر داشتنِ گیم پلی گروهی کاملاً مجزا و منحصر به فرد این بازی که شما و یکی از دوستان تان را وادار می کرد تا با همکاری یکدیگر به طور مخفیانه به قلمرو دشمن نفوذ کرده، جاسوسی کنید و دشمنان خود را خفه کنید. من همیشه دوست داشتم که کمپانی بازی یوبی سافت (Ubisoft) هم این نوع گیم پلی را به بازی ها خود اضافه کند، اما افسوس که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.
چند سال بعد در گیم پلیِ نسخه جدید بازی “نظریه آشوب” با نام ” A WAY OUT ” نوآوری هایی حاصل شد و حتی سبک آن بر خلاف سری های قبلی که بیشتر جنبهی جاسوسی داشت، این سری شجاعانه تر شد. داستان این سری در مورد یک فرار ماجراجویانه و اکشن از زندان در سال 1970 می باشد که نیازمند دو گیمر است. امکان بازی آنلاین هم در این نسخه وجود داشت. این بازی توسط ” یوسف فارس” نویسندگی و کارگردانی شده است. کارگردان سوئدی که نام خود را با بازی بی نظیر و فوق العادهی ” برادرها: ” افسانهی دو پسر ” در دنیای بازی های کامپیوتری مطرح کرد. شما می توانید بازی ” A WAY OUT ” را دو نفره هم به صورت آنلاین و هم در منزل انجام دهید. در این بازی شما و دوست تان باید هم زمان هر دو شخصیت اصلی داستان یعنی “لئو” و ” وینسِنت ” را کنترل کنید. در بازی “راهی برای خروج” نمی توانید به صورت تک نفره بازی کنید.
من چند دقیقه ای این بازی را با “فارِس” انجام دادم. من در نقش “لئو” بودم و او “وینسِنت” را کنترل می کرد. فارس می گوید که دوست دارد گیمر ها در طول ماجراجویی این بازی با یکدیگر در ارتباط باشند. برای مثال، در بازی وقتی به پمپ بنزین رسیدیم دست به سرقت زدیم. برای من مشخص نبود که ما به چه دلیلی به پول احتیاج داشتیم، چون داستان کلی بازی را نمی دانستم. شما و دوست تان باید توافق کنید که هنگام تیر اندازی کدام یک کنترل جویاستیک را در دست بگیرید. پس از خروج از ماشین، شما می توانید با افراد مختلف صحبت کنید.
شما می توانید در هر زمانی که بخواهید مکالمات خود را به عقب برگردانید و همچنین سرنخ های بسیار زیادی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برخی از آنها به شما کمک می کنند تا با شخصیت خود آشنا شوید. در حالی که برخی دیگر برای انجام ماموریت تان به شما کمک خواهند کرد. مثلاً گزینه ای در اختیار شما قرار می گیرید که بتوانید تلفن عمومی را خراب کنید تا کسی نتواند در هنگام سرقت با پلیس تماس بگیرد. وقتی تصمیم گرفتیم که می خواهیم از یک فروشگاه دزدی کنیم، من اسلحه را از زیر لباسم بیرون آوردم و به آرامی به صندوقدار نزدیک شدم. به صندوقدار گفتم که دخل را خالی کند و او گفت که پول زیادی در آن نیست. وقتی ما از او خواستیم که یک درب خروجیِ امن به ما نشان دهد اون در جواب گفت که راه خروجی امنی وجود ندارد. جواب او برای ما قانع کننده نبود. بنابراین “فارِس” به دنبال راهی برای خروج گشت و من اسلحه را به سمت صندوقدار نگه داشتم تا فرار نکند. کارگری که در انتهای فروشگاه بود سعی کرد اسلحه “وینست” که “فارِس” او را هدایت می کرد، بگیرد. بنابراین من مجبور شدم برگردم و مشتی به صورت این کارگر بزنم. این کار باعث شد صندوقدار فرصت پیدا کند به سمت اسلحه من برود و آن را بردارد. من قبل از اینکه بتواند از اسلحه استفاده کند جلوی او را گرفتم. در آن قسمت از بازی این انتخاب در اختیار من قرار داده شده بود که با “عصبانیت” و یا “خونسردی” در مقابل این حرکت صندوقدار عکس العمل نشان دهم. من دومین گزینه را انتخاب کردم. شخصیت “لئو” که من او را کنترل می کردم به صندوقدار گفت که بهتر است دیگر قهرمان بازی در نیاورد!
وقتی که “فارِس” دربِ خروجی را پیدا کرد و خواستیم از آن خارج شویم، آژیر به صدا در آمد. در همین هنگام صدای آژیر ماشین های پلیس هم به گوش رسید و ما تصمیم گرفتیم قبل از اینکه اوضاع بدتر شود سوار ماشین شویم و فرار کنیم.
فارِس با اشتیاق تاکید می کند که در دلِ بازی ” A WAY OUT ” جذابیت های فراوانی وجود دارد. رانندگی، تیر اندازی، دزدی، زد و خورد، جاسوسی، فرار و غیره. اما او می گوید که شما هرگز نمی توانید یکی از این کارها را دو بار و یا در زمان طولانی انجام دهید. در عین حال صفحه نمایش دو بخشی تجربهی بی نظیری از این بازی A WAY OUT به شما می دهد. فارس می گوید که این صفحه نمایش دو بخشی در حالت آنلاینِ این بازی هم وجود دارد. فارس می خواهد که شما در هر زمانی بتوانید حرکات هم بازی خودتان را مشاهده کنید. اگر در این مورد نگرانی دارید، باید بگویم که اصلاً جای نگرانی نیست. من این بازی را انجام داده ام و شدنی است!
منبع ign