مهندسین سابق BMW و اپل گرد هم آمدهاند و خودروی الکتریکی بایتون (Byton) را با ویژگیهای آینده گرایانه از جمله داشبورد تمام لمسی طراحی و تولید کردهاند. این خودروی شاسی بلند در نمایشگاه CES 2018 به نمایش در خواهد آمد.
هنگامی که سخن از خودروهای الکتریکی به میان میآید نام کمپانی تسلا در اذهان تداعی میشود اما تولید کنندگان دیگری نیز در این عرصه حضور دارند که امیدوارند با ارائهی محصولات نوآورانه و آینده گرایانه توجهات بیشتری را به این صنعت جلب نمایند؛ هر چند که هنوز در اکثر نقاط دنیا زیرساختهای کافی و وافی برای شارژ چنین خودروهایی یافت نمیشود.
یکی از این کمپانیها بایتون است که مقامات ارشد آن درصدد عرضهی اولین خودروی حقیقتاً هوشمند به بازار هستند اما فعلاً نمونهی کانسپت محصول خود را پیش از رونمایی رسمی در CES 2018، در معرض دید برخی خبرنگاران قرار دادهاند. بایتون از حمایت مالی سرمایهداران چینی بهره میبرد و به نظر میرسد بر خلاف اکثر کمپانیهای نوپای حاضر در این عرصه، فوت و فن غلبه بر مصائب و مشکلات را از بر است.
در داخل خودروی بایتون نمایشگر بزرگی وجود دارد که تقریباً تمام داشبورد را پوشش میدهد و شدت روشنایی آن در شب و روز تغییر میکند. این نمایشگر که توسط جف چونگ یکی از مهندسین سابق اپل طراحی شده نه تنها با لمس و فرمان صوتی بلکه از طریق ژستهای حرکتی نیز قابلیت کاربری و کنترل دارد که البته این روش در حال حاضر چندان راحت و دقیق نیست و نیاز به اعمال بهینهسازی در آن احساس میشود.
همچنین یک تبلت در مرکز فرمان و یک نمایشگر پشت هر دو صندلی جلویی تعبیه شده است. گفتنی است که نمایشگر اصلی میتواند هر چیزی را به تصویر بکشد از ویدئو کلیپ گرفته تا تقویم و از نقشه راه گرفته تا اطلاعات سلامتی. همچنین دوربینهای نصب شده در داخل اتاق خودرو با برانداز کردن قد و جثهی راننده سبب میشوند وضعیت صندلی به طور خودکار تنظیم گردد.
علاوه بر اینها در حالت حرکت به صورت خودران نیز امکان کشیدن صندلیها به عقب و استقرار سرنشینان در راحتترین وضعیت ممکن وجود دارد.
بر اساس اعلام کمپانی سازنده، شتاب صفر تا 60 مایل بر ساعت (صفر تا 97 کیلومتر بر ساعت) خودرو 5 ثانیه است که این به معنی سریعتر بودن خودروی 35000 دلاری تسلا مدل 3 از بایتون 45000 دلاری است. همچنین از حیث عملکرد نیز با استناد به نتایج بنچمارکها میتوان گفت که این خودرو به پای تسلا نمیرسد.
البته سران کمپانی بایتون از این بابت نگرانی چندانی ندارند و به امکانات نرمافزاری و تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهی محصول خود دلگرم هستند. بایتون در آینده مجهز به سنسورهایی خواهد شد که خودرانی در سطح 4 را برای آن به ارمغان میآورند و این به صورت تئوری یعنی سطحی بالایی از ایمنی که راننده میتواند در حین حرکت خودرو، با خیال راحت به خواب فرو رود.
البته این امر در چند سال آینده محقق خواهد شد و در ابتدا خریداران بایتون، حرکت خودران در سطح ایمنی 3 را تجربه خواهند کرد که به معنای لزوم آماده بودن راننده برای به دست گرفتن کنترل وسیله در شرایط اضطراری است.
اما با نگاهی به وضعیت این صنعت در چند ماه اخیر باید گفت که سال گذشته برای برخی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی به خوبی پیش نرفت؛ مثال بارز این ادعا استارتاپ Faraday Future است که با هیاهوی فراوان خبر از تولید انبوه خودروی FF91 داد اما پس از تجربه کردن انواع مشکلات مالی و حقوقی در نهایت موفق به انجام این مهم نشد. حتی ایلان ماسک و تسلا نیز در روند تولید مدل 3 به مشکل برخوردند و از برنامه زمانی عقب ماندند.
اما کارستن بریتفیلد مدیرعامل بایتون با تکیه بر تجربه بیست ساله حضور خود در کمپانی BMW و مدیریت پروژهی BMW i8 اعتقاد دارد که کمپانی متبوعش مسیر درستی را در پیش گرفته و از چنین گرفتاریهایی در امان خواهد ماند. کمپانی بایتون که در کشورهای چین، آلمان و آمریکا چندین شعبه دارد در حال احداث تشکیلات جدیدی در نانجینگ چین است. در ادامه ویدیویی از «خودروی آینده گرایانه و هوشمند بایتون (Byton)در CES 2018» تماشا خواهید کرد.
شرکت چینی Tencent یکی از مهمترین حامیان مالی بایتون به شمار میرود اما تفاوت این کمپانی با Faraday Future در این است که تنها به یک سرمایهگذار وابسته نیست و همین امر میتواند ضامن موفقیت آن در پیمودن مسیر دشوار پیش رو باشد.
البته یکی از چالشهایی که میتواند سقف آرزوهای بایتون را کوتاه کند محدودیت ایستگاههای شارژ سریع خودرو است. در حالی که تسلا 8496 مرکز شارژ را در سراسر جهان در اختیار مشتریانش قرار داده کارنامهی بایتون در این زمینه پر از خالیست. به عقیدهی بریتفیلد اما، دیر یا زود تسلا این ایستگاههای شارژ را (با کمال میل و یا به ناچار) با سایرین به اشتراک خواهد گذاشت و همانطور که پمپ بنزینها تنها به وسایل نقلیه یک برند خاص سرویس دهی نمیکنند، این موضوع به ایستگاههای شارژ نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.
او در این خصوص بیان کرده:
تمامی کمپانیهای فعال در این عرصه باید گرد هم بیایند و زیرساختهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ این چیزی است که باعث رشد و موفقیت صنعت تولید خودروهای الکتریکی خواهد شد.
با این حال برخی تحلیلگران معتقدند تسلا راضی نخواهد شد زیرساختهایی را که با هزینه و زحمت فراوان توسعه داده به راحتی در اختیار کمپانیهای رقیب قرار دهد.