Star Citizen (شهروند ستاره ای) یکی از بزرگ ترین پروژه های صنعت گیم در دهه ی حاضر است. شاید کمتر پروژه ای در پلتفرم PC توانسته باشد به حد و اندازه های Star Citizen برسد. اما بزرگی بیش از حد خود دردسرزا است و دردسرهایی از همین جنس سال هاست گریبانگیر Star Citizen شده است.
پروژه ی Star Citizen در سال 2011 کلید زده شد، هدف اصلی آن ساخت یک بازی فضایی روی زیربنای بسیار گسترده ای از یک جهان خیالی در فضا است.
قرار شد Star Citizen پس از جذب سرمایه ی لازم و جلب موافقت مایکروسافت قرار بود در سال 2014 وارد بازار شود. اما کریس رابرتز (Chris Roberts) که مسئولیت ساخت بازی را برعهده دارد در سال 2014 باز هم سنگ بزرگ تری برداشت و به جای انتشار Star Citizen، از ساخت کمپین « اسکادران 42» (Squadron 42) برای بازی خبر داد.
قرار شد خود بازی در سال 2016 منتشر شود و بخش اسکادران 42 یک سال بعد در 2017 به آن افزوده شود. کمپین تک نفره ی اسکادران 42 در 2014 به عنوان یک کیک استارتر (استارت آپی برای جذب سرمایه) خودش به اندازه ی یک بازی کامل گستردگی دارد. این حجم گسترده ی کاری آن هم برای کریس رابرتز و شرکتش به نام Cloud Imperium که تجربه ی چندانی در ساخت بازی ندارد، بسیار غیرمعقول به نظر می رسید.
برداشتن سنگ بزرگ توسط کریس رابرتز باعث شد نه بازی اصلی به تاریخ انتشار خود در 2016 برسد و نه امسال خبری از اسکادران 42 شود. اما بلندپروازی های کریس رابرتز و برادرش ارین (ارین (Erin) همچنان ادامه دارد و آن ها سرگرم جذب سرمایه ی بیشتر برای پروژه ی « شهروند ستاره ای» هستند.
Star Citizen در سال 2017 موفق شده پول هنگفتی جمع آوری کند. اطلاعات جمع آوری شده توسط Polygon نشان می دهد، در سال میلادی گذشته نزدیک به 35 میلیون دلار سرمایه برای پروژه جمع شده است. این در حالی است که Star Citizen در سال 2016 هم بیش از 36 میلیون نقدینگی جذب کرده بود و حالا مجموع سرمایه ی این بازی نزدیک به 176 میلیون دلار است.
این رقم برای یک پروژه ی بازی کیک استارتر بسیار بزرگ است. تمامی کیک استارترهای ساخت گیم در سال 2017 که تعداد آن ها به 700 پروژه می رسد، روی هم نتوانسته اند نصف این پول یعنی 18 میلیون دلار سرمایه جذب کنند. به این ترتیب Star Citizen توانسته دو سال پیاپی بیش از دو برابر مجموع پول جمع شده برای پروژه های بازی برای خود سرمایه جذب کند. این درحالی است که Star Citizen در سال 2012 با هدف جذب نیم میلیون دلار وارد کیک استارتر شد. کریس رابرتز در پایان دوره ی اول ورود به کیک استارتر اندکی بیش از 2 میلیون دلار پول جمع کرد.
اما او در این سال ها موفق شده با فروش آیتم های درونی جهان Star Citizen بیش از 80 برابر سرمایه ی اولیه، پول جمع کند. جذب 176 میلیون دلار از فروش کشتی های فضایی و تکه زمین های کوچک دنیای « شهروند ستاره ای»، آن هم در حالی که اصلا خبری از خود بازی نیست، کاملا شگفت آور است.
بخشی از اعتماد سرمایه گذاران به کریس رابرتز و دادن پول های خود برای پروژه ای که اصلا آینده ی آن مشخص نیست، ناشی از خاطرات گیمی به نام Wing Commander (فرمانده بال) است. این بازی در سال 1999 توسط رابرتز طراحی شد و به دل بسیاری از نوجوانان و علاقمندان به تم فضایی نشست.
بسیاری از این نوجوانان حالا بزرگ شده اند، تحصیلات خود را به پایان رسانده اند و کسب و کارهای موفقی دارند. اما خاطره ی بازی Wing Commander هنوز با آن هاست و حاضرند برای دیدن چیزی شبیه آن پول بدهند. بسیاری از آن ها در ماه های آخر 2017 انتظار دیدن Star Citizen را می کشیدند اما هنوز خبری از این بازی نیست.
