این روزها مهمترین بحث دنیای گیم مسئله افزایش قیمت بازی ها است. باید دید در نسل نهم قیمت بازیها تا چه حد افزایش داشته و چه اتفاقی رخ میدهد.
قیمتهای بازیهای نسل نهم از 60 دلاری که برای بیش از یک دهه استاندارد اکثریت بازیها بود بالاتر رفته و این مسئله نقل محافل گیمرها طی ماههای اخیر شده است. شرکتهایی مانند Gearbox، Activision، Take-Two و Sony نیز از این رویه حمایت کرده و سونی حتی قصد دارد قیمت بازیها را از 70 دلار نیز بیشتر کند. پرسش ما این است که آیا تمامی شرکتها و استودیوها قصد انجام چنین کاری را دارند؟
موضع شرکت مایکروسافت بهعنوان شرکتی که خود یک پلتفرم کامل یعنی ایکس باکس را در اختیار دارد نیز بسیار حیاتی و مهم بوده، پس باید دید شرکت مایکروسافت چه رویهای را حداقل برای بازیهای استودیوهای خود یا بهعبارت دیگر بازیهای فرست پارتی مایکروسافت پیش میگیرد. رئیس بخش مالی ایکس باکس، آقای تیم استوارت (Tim Stuart) طی کنفرانس سرگرمیهای تعاملی جفریز (Jefferies Interactive Entertainment) به افزایش قیمت بازی ها اشاره کرد. این موضوع، بحثیست که شرکت در آینده درباره آن سخن خواهد گفت و حالا زمانش نیست.
تیم استورات بهطور دقیقتر میگوید:
من فکر میکنم که ما تا بهحال هیچگونه قیمت دقیقی برای بازیهای فرست پارتی خود اعلام نکردهایم، پس آن را بهوقتش اعلام میکنیم، ولی از نو، من فکر میکنم اگر ناشران بازیها میتوانند قیمتی مناسب برای مخاطبان پیدا کنند، این قیمت بهمعنای تناسب برای مخاطب و هم برای سود شرکت است، چون آنها نیازمند یکدیگر هستند. حرف من این است که نیازمندی با ارز برابری میکند. نیازمندی بهیکدیگر قدرت شما برای فروش عمده بازی و زنده نگه داشتن محتوای محصولتان بوده تا باعث شود شما ساعتهای زیاد به بازیکنان خدمات عرضه کنید.
من فکر میکنم که ناشران بازیها باید تصمیم درست را بگیرند. اگر ناشران قیمت را بالا ببرند، فکر میکنم که استحقاق این قیمت بالا را داشته و باید به آنها بگویم که این قیمت کاملا درست است. حال نسلهاست که قیمتها بالا نرفتهاند، پس چنین اتفاقی تعجب برانگیز نیست.
آقای استوارت همچنین درباره افزایش قیمت بازی ها سخنی گفت که بسیاری از توسعهدهندگان، ناشران و آنالیزورهای دنیای بازیهای رایانهای آن را مطرح کردهاند. هزینه توسعه بازیها افزایش یافته که بهشکل متقابل باعث افزایش قیمت بازیها نیز میشود. آقای استوارت در ادامه گفت:
هزینههای تولید محتوا افزایش یافتهاند و ناشران و تولیدکنندگان محتوا از جمله خود ما، باید از میزان درآمدمان مطلع باشیم و این درآمد همان چیزیست که باعث تولید این بازیهای جدید و خارقالعاده میشود و شما میخواهید که از بازیها نیز پشتیبانی شود.
جبهه شرکت مایکروسافت در برابر این مسئله، بهخصوص با عرضه سرویس ایکس باکس گیم پس بسیار جالب و حائز اهمیت است. آقای آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg) از اعضای مایکروسافت پیشتر نیز در این باره سخن گفته و میخواهد بداند که افزایش قیمت بازی ها با وجود سرویس ایکس باکس گیم پس چه تداخلی داشته و چه اتفاقی رخ میدهد.
کلام آخر
در همین حال شرکتهای بزرگ دیگری چون Electronic Arts و Capcom موضع خود را مشخص نکرده و تصمیم پایانی و اصلی خود را اعلام نکردهاند. نظر شما چیست؟ فکر میکنید افزایش قیمت بازیها تا چه میزان بهنفع یا بهضرر بازیکنان و البته شرکتهاست؟ فکر میکنید با افزایش قیمت میتوانیم بازیهای بهتری را تجربه کنیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.