این روزها خرید آنلاین محبوبیت زیادی در بین مصرفکنندگان دارد. در این مقاله با آموزش ساخت اپلیکیشن فروشگاهی همراه شما خواهیم بود.
ساخت اپلیکیشن فروشگاهی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا میکند. جای تعجب نیست، به هر حال طبق نظرسنجیهای انجام شده، در سال 2017 تقریبا نیمی از مصرف کنندگان، خرید آنلاین را در سال جدید انتخاب کردند و یک سوم این خریدها از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام شده است. در طول سال گذشته، کاربران تلفنهای هوشمند 52 درصد زمان بیشتری را برای خرید محصولات مختلف از طریق اپلیکیشنهای تجاری (نسبت به سال گذشته) صرف کردهاند. همانطور که پیش بینی تجارت الکترونیکی ایالات متحده نشان میدهد، این شاخص حتی رشد بیشتری در آینده خواهد داشت. پس فرصت مناسبی است تا به فکر ساختن یک اپلیکیشن فروشگاهی باشیم و به سود قابل توجه و موفقیت برسیم. ما آمادهایم تا روش ساخت آن را به شما آموزش دهیم. همراه پلازا باشید.
در ادامه ویدیویی از «آموزش ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید» خواهید دید:
آنچه در ادامه میخوانید:
چرا به اپلیکیشن فروشگاهی نیاز دارید؟
کارشناسان Flurry Analytics دریافتهاند که تقاضا برای اپلیکیشنهای فروشگاهی با سرعت باورنکردنی در حال افزایش است و بیش از یک چهارم خریداران بلافاصله و حتی قبل از مراجعه به یک وبسایت، شروع به جستجوی کالای مورد نیاز خود در اپلیکیشن میکنند. میتوان گفت که اپلیکیشنها در حال تبدیل شدن به نوعی واسطه بین خرید آنلاین و آفلاین هستند. آنها به مشتریان این امکان را میدهند تا در مورد پیشنهادات و تخفیفهای فعلی اطلاعات کسب کنند، خریدهای اینترنتی انجام دهند یا از بهترین زمان مراجعه به فروشگاه باخبر شوند. همانطور که قبلا گفتیم امروزه درصد قابل توجهی از کاربران به طور معمول و به صورت منظم از طریق تلفنهای همراه اقدام به خرید میکنند. بنابراین با ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی میتوانید از امتیازات زیر بهرهمند شوید:
افزایش فروش و رشد مخاطب
برنامههای خرید در درجه اول برای بهبود منحنی فروش ایجاد میشوند. ویژگیهای خاص بازاریابی داخلی امکان افزایش سریع تعداد مشتریان را فراهم میکند. بنابراین، صاحبان فروشگاههای آنلاین و حضوری باید یک اپلیکیشن فروشگاهی بسازند؛ یعنی به مشتریان خود یک ابزار دیگر برای خرید کالا و خدمات ارائه دهند. با ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی، شما یک مزیت رقابتی اضافی خواهید داشت. مشتری معمولی شما قطعاً یک تلفن هوشمند دارد و به طور فعال از آن استفاده میکند. بنابراین با پیشنهاد نصب یک اپلیکیشن تلفن همراه، زندگی مشتریان خود را آسانتر و بهتر میکنید.
فروش های جدید
اگر یاد بگیرید که چطور میتوانید اپلیکیشنی مانند آمازون (یا یک نوع بهتری از آن) را بسازید، بدون شک مشتریان از تمامی امکانات اپلیکیشن استقبال میکنند و اولین خرید موفق منجر به خرید دوم، سوم و در پایان خریدار عادی را به مشتری همیشگی تبدیل خواهد کرد.
گسترش تعامل با مشتری
به اشتراک گذاشتن نظرات، دعوت به یک رویداد و همچنین اینکه به عنوان اولین نفر در مورد ورود محصول جدید آگاه شود، چیزهایی هستند که مشتری آن را دوست دارد و از آن لذت میبرد. بنابراین خدمات فروشگاهی موبایلی به شما کمک میکند تا مخاطبان را به تعامل نزدیکتر جذب کنید. اپلیکیشنهای موفق برای تجارت الکترونیکی به طور مداوم از تمایل کاربران برای جستجو و خرید محصولات در هر زمان و هر مکان پشتیبانی میکنند. بر اساس مطالعه رفتار مخاطب، فروشگاهها باعث تحریک حس کنجکاوی و علاقه مشتریانشان میشوند و باعث میشوند که برنامه را بارها و بارها باز کنند.
معروف ترین اپلیکیشن های فروشگاهی دنیا
در اینجا قصد داریم سه مورد از بهترین اپلیکیشنهای فروشگاهی دنیا را با هم بررسی کنیم تا متوجه بشویم کدام شرکتها رقیب سرسختی برای کسانی هستند که میخواهند اقدام به ساخت اپلیکیشن فروشگاهی کنند؟
آمازون ؛ زنگ تفریحی برای خرید کردن
تردیدی نداریم که شما به طور ویژه علاقمند به ساختن اپلیکیشنی مثل آمازون هستید. آمازون بسیار پرطرفدار است و همانطور که میبینید، این اولین برنامه در لیست محبوبترین برنامهها برای خرید است. دوست دارید بدانید چرا؟ بیایید با هم دلایلش را بررسی کنیم.
در اپلیکیشن فروشگاهی آمازون برای اندروید، میتوانید همان کاری را که در سایت است انجام دهید، مثل جستجوی محصولات، مقایسه قیمتها، خواندن نظرات و همچنین خرید کردن. راحتی استفاده مهمترین معیاری است که باعث میشود خریداران، این اپلیکیشن را انتخاب کنند. طبق آمار، خریداران بیشترین استفاده را از برنامه در هنگام ناهار (حدود 5 دقیقه) و بعد از کار تقریبا 7 دقیقه دارند. اینها دادههای بی فایدهای نیستند، بازاریابان هنگام برنامهریزی برای تبلیغات و تخفیفها از آنها استفاده میکنند. اگر میخواهید یک اپلیکیشن فروشگاهی با همان سطح موفقیت ایجاد کنید، این را بخاطر بسپارید.
والمارت ؛ صرفه جویی در وقت شما
علی رغم عملکرد استاندارد، برنامه Walmart با ایجاد امکان صرفه جویی در وقت مشتریان خود، به وضوح در بازار تجارت الکترونیکی برجسته است. بنابراین اگر به چگونگی ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی برای تلفن همراه فکر میکنید، باید درباره مزایای آن مطالعه کنید.
اول از همه، این نرم افزار به شما این امکان را میدهد تا کالاها را در حالت تعلیق قرار دهید تا مشتری بتواند آنها را بعدا در فروشگاه بدون صف و بدون جستجو در قفسهها انتخاب کند. علاوه بر این، اعلانهای هفتگی تخفیف شما را به خرید کردن تحریک میکند. مراقبت از مشتری یکی از اهداف اصلی این شرکت است. به همین دلیل این اپلیکیشن فروشگاهی نه تنها کالاهای کل خانواده، بلکه حتی داروها و ویتامینها را نیز تامین میکند. فقط کافیست نسخه پزشک را اسکن کنید و تمام.
eBay ؛ یک حراجی که در داخل جیب شما قرار دارد
این یک سرویس بسیار محبوب دیگر است که باید هنگام فکر کردن در مورد ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا eBay یک رقیب بسیار قدرتمند است. اپلیکیشن eBay در مواقع لزوم برای حراجی یا مزایده استثنایی به کاربران یادآوری میکند. این بدان معناست که شما هیچ فرصتی را برای خرید محصول مورد نظر خود از دست نمیدهید. بازاریابان eBay بررسی کردهاند که کاربران اغلب این اپلیکیشن را در آغاز روز کاری (از 8 تا 10 صبح) باز میکنند و حدود 7 دقیقه در آن وقت میگذرانند.
همچنین اواخر شب کاربران خیلی بیشتر از این برنامه لذت میبرند. این زمان، زمان استراحت و جستجوی محصولات جالب برای خانواده و دوستان است و با این وجود بازاریابها می فهمند که زمان تبلیغات است. موفقیت سرویس تلفن همراه از عوامل زیادی تشکیل شده است که عملکرد کاربران در برنامه تنها یکی از آنها است.
ویژگی های یک اپلیکیشن فروشگاهی
برای ساختن یک اپلیکیشن فروشگاهی که کاربران آن را دوست داشته باشند و از آن لذت ببرند، باید بدانید که آنها از خدمات موبایلی چه انتظاراتی دارند.
بسیاری معتقدند که اپلیکیشن موبایلی لزوماً تا حد امکان باید خلاقانه باشد. البته که خاص بودن همیشه مهم است، اما کاربردی بودن بسیار مهمتر است. چندین ویژگی کلاسیک وجود دارد که میتوانید هنگام ساخت اپلیکیشن فروشگاهی آنلاین از آنها استفاده کنید.
ثبت نام کاربر
بدون شک این یک ویژگی ضروری است. مطمئن باشید تا به کاربر امکان ثبت نام از راههای مختلف را میدهید: از طریق شماره تلفن، شبکههای اجتماعی، ایمیل و غیره.
به مشتری اجازه دهید در صورت تمایل بدون ثبت نام خریدی انجام دهد. این باعث افزایش مخاطبان شما میشود. برای ترغیب کردن شخصی به ثبت نام در اپلیکیشن راههای مختلفی را امتحان کنید؛ به عنوان مثال یک سیستم پاداش و تخفیف.
کاتالوگ
بدون این ویژگی که در جایگاه دوم در لیست اقدامات مهم برای ساخت اپلیکیشن قرار دارد، نمیتوانید یک اپلیکیشن فروشگاهی بسازید. افراد دو نوع هستند: برخی برای انتخاب به فروشگاه میآیند و باقی به دنبال چیز خاصی میگردند. برای تأمین نیازهای هر دو، شما باید یک کاتالوگ قابل جستجو ایجاد کنید. این کاتالوگ رنگی باید طیف وسیعی از محصولات شما را ارائه دهد و امکان یافتن کالاها را با توجه به ویژگیهای داده شده (به عنوان مثال رنگ، اندازه، کالکشن) فراهم کند.
خرید آنلاین
بدون اجازه دادن به کاربران برای خرید آنلاین، ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی غیرممکن است. در روند توسعه اپلیکیشن فروشگاهی، سعی کنید که سیستم خرید را تا حد ممکن ساده (برای کاربر) کنید. میتوانید با اتصال کارت بانکی به اپلیکیشن، فرآیند خرید را ساده سازید: خریدار کالا را انتخاب میکند، روی دکمه خرید کلیک میکند و در آخر خرید خود را با یک کد نهایی میکند. با این حال، این روش مشکلات خاص خود را دارد، مثل کلاهبرداری که متاسفانه غیر معمول نیست. بنابراین باید مسایل امنیتی را به طور جدی بررسی کرده و یک درگاه امن و دارای مجوز ایجاد کنید.
نوار جست و جو
چگونه میتوان برنامهای مانند آمازون ساخت؟ قبل از هر چیز یک سیستم فیلتراسیون و مرتب سازی مانند این سرویس محبوب ایجاد کرده و نوار جستجوی مناسب برای محصول مورد نظر را ارائه دهید.
سیستم پیشنهادی محصولات
با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، میتوانید نیازهای او را درک کرده و محصولی را که میتواند برای او جالب باشد پیشنهاد دهید، چیزی که احتمالاً او خریداری میکند. به عنوان مثال، میتوانید محصولی مشابه کالاهایی که وی قبلاً خریداری یا مشاهده کرده است، ارائه دهید.
اعلان ها
ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی و همچنین متقاعد کردن کاربر برای نصب آن کافی نیست. این مهم است که گاه به گاه فروشگاه موبایلی خود را به او یادآوری کنید. اعلانها کاملاً برای این منظور کار میکنند. اما برای اطمینان از اینکه این اعلانها توجه کاربران را از خدمات شما منحرف نکند، باید فقط در مورد تبلیغات مهم، تخفیفها و چیزهای مربوط به علایق کاربر (به عنوان مثال رونمایی از محصول جدید و غیره) اطلاع دهید.
آموزش ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید
تجزیه و تحلیل بازار و جمع آوری نیازها
غیر منطقی است که فرآیند ساخت اپلیکیشن فروشگاهی را بدون تجزیه و تحلیل میزان تقاضا و عرضه آغاز کنید. به عبارت دیگر، شما نیاز به انجام یک سری تحقیقات بازاریابی دارید.
تنظیم ویژگی ها
با درک نیازهای بازار، می توانید بفهمید که برنامه شما چگونه باید باشد و چه چیزی میتوانید به مصرف کننده ارائه دهید. بر اساس این اطلاعات، شما باید لیستی از ویژگیهای فروشگاه موبایلی خود را تهیه کنید.
طراحی برنامه
اگر به ایده چگونگی ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی آنلاین و جذاب از نظر بصری دست پیدا کردید، میتوانید تصور کنید که اولین قدم را برای درآمد آینده برداشتهاید. طراحی موفق برای اپلیکیشن فروشگاهی شامل یک آرم شیک، یک سبد خرید کاربر پسند و کاتالوگی از محصولات با تصاویر روشن است. بسیار مهم است که استفاده از برنامه شما تا حد ممکن آسان باشد. هر چقدر پروسه ثبت سفارش کمتر باشد، بهتر است.
انتخاب صحیح سیستم عامل
برای ساختن یک برنامه خرید با بالاترین کیفیت، باید بستر مناسب برای برنامه را انتخاب کنید. بنابراین باید بدانید که کدام مخاطب را هدف قرار دادهاید و میزان خواستههای شما در چه سطح است.
ساخت اپلیکیشن موبایلی برای اندروید
سیستم عامل اندروید در بسیاری از تلفنهای همراه مانند سامسونگ، سونی، ال جی، هواوی و غیره اجرا میشود. دامنه قیمت این تلفنهای هوشمند از ارزان ترین تا گران ترین مدلها بسیار گسترده است. اگر به مخاطبانی با درآمد متوسط و پایین نیاز دارید، اندروید باید لزوماً در لیست شما باشد. مشکل اصلی ساخت اپلیکیشن فروشگاهی برای اندروید مزیت آن است، یعنی طیف گستردهای از دستگاههای تلفن همراه. اگر میخواهید برای افرادی با درآمد متوسط که کمتر در معرض گرایشهای مد هستند یک برنامه خرید ایجاد کنید، سیستم عامل اندروید همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید.
ساخت و آزمایش اپلیکیشن فروشگاهی
البته این جزو مراحل کلیدی انجام کار است و قطعاً بدون کمک متخصصان حرفهای نمیتوانید این کار را انجام دهید. همه چیز به بودجه شما بستگی دارد. ساخت اپلیکیشن فروشگاهی میتواند به صورت موازی یا در دو یا سه مرحله انجام شود؛ یعنی برای هر سیستم عامل به طور جداگانه. مخاطبینی را انتخاب کنید که وفادارترین و سودآورترین مخاطبان شما هستند و با سیستم عاملی نزدیک به این افراد (مثلاً اندروید) شروع کنید.
راه اندازی برنامه و انتشار در App Store و Google Play
این مرحله نهایی فرآیند توسعه برنامه خرید است، اما بسیار مهم است. اول، اپلیکیشن شما باید کاملاً تمام الزامات AppStore و Google Play را رعایت کند. ثانیا، شما باید اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن شما در میان رقبا خاص است. یک آرم جذاب و توصیف خوب از مزایای فروشگاه موبایلی شما در رسیدن به هدف شما کمک خواهد کرد.
به نظر شما یک اپلیکیشن فروشگاهی کاربرپسند چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا مخاطب را جذب خود کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.