2017 برای صنعت گیم و دنیای بازی های ویدئویی سال پر افت و خیزی بود. در حالی که کنسول ها در این سال همچنان به رشد و مطرح کردن بیش از پیش خود ادامه دادند، بازی کامپیوتری هم محکم ایستاد و باز هم ثابت کرد، هیچ کنسولی نمی تواند جای گیمینگ کامپیوترهای شخصی را بگیرد.
عناوین PC منتشر شده در 2017 و تنوع آن ها (در همه ی ابعاد) آنقدر زیاد است که برخی آثار ارزشمند تولید شده در این سال از چشم تیزبین علاقمندان دور مانده است. در این مطلب، عناوین به یادماندنی PC در سال 2017 را مرور می کنیم.
Age of Empires 4
کمتر کسی پیش بینی می کرد کمپانی مایکروسافت در آغاز سال 2017 بازی Age of Empires (عصر امپراتوران) را به دنیای گیم باز گرداند. اما مایکروسافت این کار را انجام داد، آن هم نه با ویرایش و تقویت نسخه های پیشین بلکه باید بازی کاملا جدید.
Age of Empires 4 جدیدترین نسخه از سری بازی های استراتژیک و تاریخی « عصر امپراتوران » است که پس از گذشت 13 سال از آخرین نسخه ی این بازی در 2017 منتشر شد.
امسال، به بازار آمدن این بازی در کنار MechWarrior 5 گیمرها را خوشحال کرد زیرا بار دیگر شاهد ورود بازی های استراتژیک به سبک دهه ی 2000 بودند. بازیکنانی که بسیاری از آن ها اوایل دوران بازی خود را در دهه ی 90 با Age of Empires شروع کرده بودند، امسال به واسطه ی انتشار این بازی با حس نوستالژیک نصب بازی از روی سی دی، کیبوردهای درشت سفید رنگ و موس های توپی حظ وافری بردند. این حس نوستالژیک در 2018 با انتشار « عصر امپراتوران: نسخه نهایی» (Age of Empires Definitive Edition) بار دیگر زنده خواهد شد.
Okami
Okami بی شک یکی از دوست داشتنی ترین بازی کامپیوتری تمام ادوار تاریخ است. سال ها بود که هیچ راه مناسبی برای بازی کردن آن وجود نداشت. بسیاری از علاقمندان کنسول ندارند و حتی نمی توانند نسخه ی بازنشر سال 2012 را بازی کنند. اجرای آن با شبیه ساز هم مشکلات زیادی دارد و فریم ریت بازی را خراب می کند.
امسال انتشار مجدد Okami روی PC بسیاری از گیمرهای قدیمی را خوشحال کرد. به خصوص اینکه نسخه ی منتشر شده از 4K هم پشتیبانی می کند. بالاخره Okami همان گیمی شد که در سال های 2006 و 2007 روی پلی استیشن 2 آن را بازی می کردیم و تصویر آن را در تلویزیون های معمولی می دیدیم.
این بار تصاویر آبرنگ Okami با آن عناصر گرافیکی بی نظیر روی دستگاه هایی که رزولوشن های بالا را اجرا می کنند، لذت دیگری دارد. شاید درک قرار گرفتن Okami در این فهرست دشوار باشد زیرا امسال بازی های فوق العاده ای برای PC منتشر شد و با وجود این همه بازی درجه یک و تر و تازه نام بردن از گیمی که 11 سال پیش منتشر شده شاید چندان منطقی به نظر نرسد.
اما بازی خوب همیشه خوب است و Okami ویژگی هایی دارد که کنار هم قرار گرفتنشان تاریخ مصرف بازی را از بین می برد؛ گرافیک چشم نواز، ماجراجویی های عالی در غالب زلدا، کاراکترهای بسیار جالب، لوکیشن های زیبا و سیاه چاله های پر از معما.
Okami از آن دست بازی کامپیوتری است که آدم از وجود داشتنش احساس خوشحالی می کند و هر 30 ساعت آن را غنیمت می داند. برخی به فریم ریت 30fps آن ایراد می گیرند. اما اگر گیمی ارزشش را داشته باشد من حاضرم چند فریم در ثانیه را فدای تجربه کردن آن کنم. از دید من محدودیت های فنی نباید جلوی لذت بردن از بازی ها را بگیرد.
من Deus Ex را نخستین بار با فریم ریت 15fps بازی کردم، آن هم روی یک لپ تاپ عتیقه ی آنبورد اما هنوز که هنوز است هیچ گیمی را بیش تر از Deus Ex دوست ندارم. Okami هم فوق العاده است و تعداد زیادی از گیمرها از اینکه دوباره می توانند آن را بازی کنند خوشحال هستند. اگر Okami را قبلا تجربه کرده اید، یک بار به soundtrack (موسیقی متن) آن گوش کنید تا کشش شدید انجام دوباره ی آن در شما بیدار شود.
مقاومت سلحشوران در اردوی بازی های استراتژیک
مدت هاست که بازی های استراتژیک دیگر سلبریتی های دنیای گیم نیستند. اما امسال حضور دوباره ی چند بازی استراتژیک، طرفداران این سبک را دلگرم کرد. مخصوصا در این دوره ی رکود سبک استراتژیک و یکه تازی بازی های مولتی پلیر که نمی توان توقع داشت هر سال گیمی در حد و اندازه های Civilization (تمدن) منتشر شود.
در سال 2017، سبک استراتژیک شاهد انتشار بخش های جدیدی برای بازی های موفق سال های اخیر این سبک بود. بخش War of the Chosen (نبرد برگزیده) برای که XCOM 2 منتشر شد واقعا عالی بود. علاقمندان با Dawn of War 3 (سپیده دم نبرد) اوقات خوشی را سپری کردند و دست آخر هم Total War: Warhammer 2 حسابی کیف دوستداران استراتژیک را کوک کرد.
2017 برای سبک استراتژیک 4X هم سال خوبی بود. بازی هایی مانند Endless Space 2 و Stellaris امسال چراغ این سبک را روشن کردند و با گرفتن نمره های 9 از 10 نشان دادند، مردانه از سبک خود دفاع کردند و نشان دادند استراتژیک همچنان با قدرت پیش می رود.
غول های دنیای گیم
گیمرهای زیادی را می توانید پیدا کنید که هیچ یک از بازی های مورد علاقه شان در 2017 محصول کمپانی های بزرگ Activision، Blizzard, Ubisoft, Bethesda ، مایکروسافت، Capcom، وارنر برادرز یا سگا نیست. دلیل این اتفاق عجیب کم کاری غول های بازی سازی در تولید عناوین جذاب و دوست داشتنی نیست چرا که این شرکت ها بازی های تحسین برانگیزی در 2017 ساخته اند.
آنچه باعث به وجود آمدن این فاصله شدن، گسترش روز افزون تنوع در دنیای گیم است. کمپانی های کوچکتر به خوبی دریافته اند که نمی توانند با ابزارهای پیشرفته ای غول ها رقابت کنند، به همین خاطر با نوآوری و به خدمت گرفتن طراحان خلاق بازی هایی به وجود آورده اند که متفاوت اما عالی هستند.
امسال انواع بازی کامپیوتری منتشر شد که هیچ کدام محصول کمپانی های شناخته شده نیستند. بازی هایی مانند Divinity: Original Sin 2، Night in the Woods (شب در جنگل) ، Rocket League (راکت لیگ)، Sniper Elite 4 (اسنایپر برتر)، Absolver (بخشایشگر) و Torment: Tides of Numenera. این بازی ها هم به خوبی فروش رفته اند و هم با استقبال خوب منتقدان مواجه شده اند. این نشانه ی خوبی برای صنعت بازی های ویدئویی است که نشان می دهد این صنعت از بسیاری جهات در مسیر درست حرکت می کند.
آنچه از بازی کامپیوتری سال 2017 در یادها می ماند (قسمت دوم)