مایکروسافت با توپ پر به جنگ نسل نهم آمده است. شرکت مایکروسافت خرید شرکت مادر بتسدا را رسما تایید کرد. باید منتظر اخباری شگفت آور باشیم.
خبری مهم امروز فضای مجازی و به خصوص دنیای بازیهای رایانهای را فرا گرفت و آن خبر خرید شرکت مادر بتسدا توسط شرکت مایکروسافت بود. مایکروسافت طی مذاکراتی شرکت ZeniMax Media را با قیمتی بالغ بر 7.5 میلیارد دلار خریداری کرد. این مبلغ، با ارزش شرکت بزرگ یوبیسافت برابری میکند. لازم به ذکر است که این شرکت تنها شامل بتسدا نمیشود. از شرکتها و استودیوهای آن میتوان به Arkane Studios توسعه دهنده بازیهای Prey و Dishonored، شرکت Tango Gameworks توسعه دهنده بازیهای The Evil Within و GhostWire: Tokyo و استودیو ZeniMax Online توسعه دهنده بازی The Elder Scrolls Online اشاره کرد.
با توجه به اخبار DFC Intelligence خریداری شرکت مادر بتسدا، مایکروسافت و به خصوص بخش ایکس باکس را تا حد زیادی نسبت به رقبا پیش انداخته و اگر پیشبینیها از عملکرد همکاری این دو شرکت درست باشد، قیمت 7.5 میلیارد دلار قیمتی ناچیز به حساب میآید.
در خبرهای پیشین خواندیم که بازیهای Deathloop و GhostWire: Tokyo در مراسم نمایش پلی استیشن 5 حضور داشتند، ولی با موقعیت پیش آمده، میتوان گفت انتشار این بازیها بطور انحصاری برای کنسول نسل نهم سونی در هالهای از ابهام قرار گرفته است. در همین حال طی اخبار انتشار یافته، سونی اخیرا درحال مذاکره با شرکت مادر بتسدا برای انحصاری سازی بازی RPG جدید این مجموعه با نام Starfield بوده که حالا با خرید شرکت مادر بتسدا توسط مایکروسافت، این بازی نیز در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
فیل اسپنسر طی مصاحبهای در Xbox Wire خبر از اضافه شدن چندی از بازیهای محبوب بتسدا به ایکس باکس گیم پس داد. او در ادامه از انتشار بازیهای آینده بتسدا بطور همزمان برای ایکس باکس و رایانههای شخصی سخن گفت. اسپنسر همچنین احتمال انتشار بازی Starfield در ایکس باکس گیم پس را پیش روی ما گذاشت. در کنار اینها انتشار بازی Elder Scrolls 6 در ایکس باکس گیم پس بسیار بالاست. با این حال اسپنسر اعتقاد دارد که Elder Scrolls 6 هنوز راه زیادی دارد تا به مرحله عرضه برسد و بازی Starfield پیش از آن به بازار عرضه میشود.
فیل اسپنسر در رابطه با بازی Starfield گفت:
بسیار برای برنامههای آینده بتسدا هیجان زدهام. بسیاری از بازیها معرفی شده و بسیاری از آنها هنوز معرفی نشدهاند. از جمله بازیها میتوان از بازی Starfield، یک بازی مورد انتظار فضایی و حماسی که برای کنسول ایکس باکس و رایانههای شخصی در دست توسعه است یاد کرد.
کارگردان بازیهای Elder Scrolls و Fallout نیز سخنان جالبی در رابطه با این اتفاق مهم برای ما داشته است. به گفته تاد هاوارد شرکت مادر بتسدا و مایکروسافت دست در دست راههای زیادی را پیمودهاند. تاد هاوارد در ادامه گفت:
ما در ابتدا توسعه دهنده بازیهای رایانه شخصی بودیم، ولی دو اتفاق راه ما را عوض کرد. خریداری شدن بتسدا توسط زنیمکس مدیا و عرضه کنسول مایکروسافت با نام ایکس باکس آن دو اتفاق مهم بودند. من هنوز سفر به ردموند و مذاکرات برای عرضه بازی Morrowind در ایکس باکس را به خاطر دارم. من درباره انتشار این بازی برای ایکس باکس شک داشتم، ولی با خودم فکر کردم چه اهمیتی دارد که هرکس از چه دسته یا چه صفحه نمایشی استفاده میکند؟ شاید شخصی دسترسی به یکی از آنها را نداشته باشد. پس ما این بازی را عرضه کرده و این بازی تبدیل به یکی از پرفروشترین بازیهای ایکس باکس بعد از Halo شد. این عنوان و البته ایکس باکس از دلایل پیشرفت شرکت ما بودهاند. مردم فارغ از اینکه چه دستگاهی در اختیار دارند میخواهند بازیها را تجربه کنند.
ما هر نسل با یکدیگر پیش آمده و پیشرفت کردیم و حالا با ظهور تکنولوژیهای جدید این اجازه به ما داده شده تا جهانهای ژرفی را که عاشقانه دوست داریم بسازیم و از تکنولوژیهای خارقالعاده بهره ببریم. این همکاری تنها برای یک دستگاه و یک صفحه نمایش نیست. ما به قدرت بازیهای رایانهای، شادی موجود در بازیها و قدرت نزدیک کردن افراد به همدیگر به کمک بازیها ایمان داریم و باور داریم فارغ از محل زندگی، دستگاه بازی، دستهای که در دست میگیرند، اندازه صفحه نمایش یا حتی اگر قدرت استفاده از آنها را ندارند، باید از این قدرتها بهرهمند شوند. ما نمیتوانیم به تیمی بهتر از تیم ایکس باکس برای چنین هدفی فکر کنیم. فیل اسپنسر و تیمش حرف نمیزنند، بلکه برای این هدف مشتاقانه زندگی میکنند.
در ادامه باید گفت که ما از شرکتهای زیر مجموعه شرکت مادر بتسدا انتظار تغییر کلی برنامهها را نداریم. انتظار نداریم که تمامی بازیها یکباره تبدیل به انحصاریهای ایکس باکس شوند، ولی بازیکنان باید انتظار انتشار بازیهایی مانند Elder Scrolls 6 در ایکس باکس گیم پس را زودتر از انتشار آن با قیمت 69.99 دلاری در فروشگاه پلی استیشن داشته باشند.
پیت هاینز معاون روابط عمومی و بازاریابی بتسدا در این باره گفت:
ما هنوز بتسدا هستیم و هنوز روی بازی که دیروز کار کردیم کار میکنیم و این پروژه توسط استودیوهایی که سالهاست بر روی آن کار میکنند ادامه دارد و این بازی توسط ما، بتسدا، به انتشار میرسد. دلیل خرید شرکت مادر بتسدا توسط مایکروسافت این بود که ما باور داریم آنها خارقالعاده هستند و ما باور داریم که به کمک آنها میتوانیم بازیهای بهتری بسازیم که یعنی شما بازیهای بهتری بازی میکنید. ما خودمان را با اینکار به سمت رشد و ابتکار هل دادیم. همه این سخنان به کنار، ما با شوق و اشتیاق قبلی به توسعه بازیها ادامه میدهیم.
با کمی دقت متوجه میشویم هاینز، هاوارد و اسپنسر هیچکدام درباره بازیهای انحصاری سخنی نگفتند. آیا مایکروسافت به شرکت مادر بتسدا اجازه انتشار بازی برای کنسولهای پلی استیشن و نینتندو را میدهد؟ ما پس از خرید Mojang شرکت توسعه دهنده بازی Minecraft توسط مایکروسافت دیدیم که تغییری در روند ارائه بازی برای دیگر کنسولها ایجاد نشد؛ پس ممکن است دوباره با چنین روندی رو به رو شویم.
سخن پایانی
نظر شما درباره این اتفاق تاریخی دنیای گیم چیست؟ آیا ایکس باکس برگ برنده را از پلی استیشن میبرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.