loot box (صندوق های غنیمت) نوعی سیستم پرداخت درون برنامه ای است که عمدتا آن را در بازی های منتشر شده توسط EA Games شاهد هستیم. loot box در تازه ترین نسخه از سری بازی های جنگ ستارگان یعنی Star Wars Battlefront II موجی از نارضایتی را در میان بازیکنان به وجود آورد.
اوج گرفتن این نارضایتی ها، در کنار واکنش نه چندان سنجیده ی EA نسبت به منتقدان باعث شد سیلی از اعتراض و انتقاد به سمت این شرکت روانه شود و با مطرح شدن موضوع قمار در loot box، شرکت هنرهای الکترونیک (Electronic Arts) از سوی مراجعی مورد اتهام قرار بگیرد که کسی فکرش را هم نمی کرد روزی به رویدادهای دنیای گیم وارد شوند.
این موج شدید انتقدات ضربه ی سختی به سهام شرکت EA زد. با این حال بسیاری پیش بینی کرده بودند که این معضل تاثیر چندانی روی فروش بازی نخواهد داشت. اما دسته کم یکی از شرکت های وال استریت با این نظر مخالف است.
شرکت Cowen Group به تازگی پیامی به سرمایه گذاران فرستاده که می گوید سیستم loot box « قطعا» روی فروش بازی Battlefront II تاثیرگذار بوده است. طبق برآوردهای مسئولان شرکت Cowen Group، حتی در صورت موفقیت، کمپانی EA در فروش این بازی بین 20 تا 30 درصد نسبت به نسخه ی قبلی افت خواهد داشت.
جنگ ستارگان اصیلی ترین قربانی loot box است ولی تنها قربانی آن نیست. بازی Need for Speed Payback که شرکت هنرهای الکترونیک در آن از شکل های مختلف این سیستم استفاده کرده، از سوی علاقمندان استقبال « ضعیفی» داشته است. این را تحلیل های شرکت Cowen روی اطلاعات EA نشان داده است.
داگ کروتز از شرکت Cowen می نویسد:
ما پیش بینی های خود از سال مالی 2018 را از سطح توصیه ی مدیریت پایین تر آورده ایم زیرا عقیده داریم که عملکرد Star Wars Battlefront 2 طوری شکست خورده که نمونه ی آن در جای دیگر مشاهده نشده است. واکنش بسیار منفی بازیکنان نسبت به loot box باعث شد این صندوق های غنیمت کمترین بازده ممکن را داشته باشند. به باور ما، هسته ی اصلی مخاطبان بازی ها به سمت ناراحتی و نارضایتی از سیستم های ریزتراکنش است و باید فکری در این زمینه کرد.