سال 2011 بود که تلفن هوشمندی با برندی کاملا جدید وارد بازار چین شد. شیائومی، کمپانی جدیدی که مقر فرماندهی خود را در پکن بنا کرد و با قدرت وارد بازار شد. در همان سال شیائومی توانست با عرضه تلفن های هوشمند با طراحی زیبا و شیک در کنار کیفیت و عملکرد قابل قبول، سهم بزرگی از بازار را در کشوری که در آن متولد شده بود، بدست آورد.
شیائومی ثابت کرد که پشتکار چینیها غیر قابل انکار است. این کمپانی در بدو ورود، تمرکز خود را بر ساخت تلفن های هوشمند مقرون به صرفه با کیفیت بالا گذاشت تا بتواند رقیبی جدی برای برندهای مطرح تولید کننده تلفن هوشمند حداقل در کشور خود باشد. اما بلندپروازی مدیران این شرکت در کنار خلاقیت آنها، راهی جدید پیش روی شیائومی قرار داد. این کمپانی چینی دیگر تولیدات خود را محدود به تلفن هوشمند نکرد، بلکه محصولاتی مانند پاوربانک، گجت های هوشمند، تلویزیون،لپ تاپ، تبلت و انواع لوازم جانبی را نیز به خانواده محصولات خود اضافه کرد.
جالب است بدانید شیائومی در سال 2010 تنها یک استارتآپ کوچک با هدف تولید تلفن هوشمند با قیمت بسیار پایین و فروش از طریق اینترنت بود. به نسبت سایر برندهای مطرح بازار محصولات هوشمند، شیائومی بسیار دیر وارد بازار شد اما به سرعت توانست توانایی های خود را ثابت کند. شاید دلیل این موفقیت این بود که شیائومی رقیبان خود را بزرگ و قدرتمند انتخاب کرد، بازار هدف خود را بزرگ در نظر گرفت و برای رسیدن به مقصود از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
اولین محصول شیائومی همزمان با آیفون 4S وارد بازار شد و توانست موفقیت چشمگیری بدست آورد. این موفقیت رشد صعودی داشت تا جایی که امروزه چینیها شیائومی را رقیبی جدی برای اپل میدانند. این تولید کننده قدرتمند چینی، در حال حاضر توانسته توانایی خود را در بازار جهانی تلفنهای هوشمند و سایر لوازم دیجیتال اثبات کند.
شیائومی دیگر یک استارتآپ نیست، بلکه یک برند است. این برند در چین و هند به خوبی پذیرفته شده و آنچه گزارشها نشان میدهند، در سال 2017 این کمپانی توانست در آمد خود را 18 درصد نسبت به سال قبل، افزایش دهد. طبق برآورد کارشناسان و مدیران شیائومی، این کمپانی چینی در سال 2017 توانست 17 میلیارد دلار سود از فروش محصولات خود بدست آورد که این میزان برای برندی که مدت زمان کمیست که پا در بازار تلفن هوشمند و کالای دیجیتال گذاشته، رقم قابل قبول و البته قابل توجهی است.
شیائومی برنامه خود را بر روی تصاحب 18 درصدی بازار تلفن های هوشمند گذاشته و طبق پیش بینی کارشناسان، با افزایش 1 میلیارد دلاری، سود سالیانه این شرکت در سال آینده به 18 میلیارد دلار خواهد رسید. هرچند انتظار میرود در سال 2018 سودی که شیائومی بدست خواهد آورد بیش از 2 میلیارد دلار باشد.
در سالهای اخبر، به ویژه سالهای 2015 و 2016 ، شیائومی با افت شدید در فروش تلفنهای هوشمند روبرو شد اما در سال جاری توانست این افت را پشت سر گذاشته و شروع مجدد خوبی داشته باشد. شیائومی در سال 2014 ارزشی برابر 46 میلیارد دلار داشته است. پس از آن، دامنه فعالیت خود را گسترش داد. در این سالها شیائومی دیگر یک استارتآپ نبود، بلکه تبدیل به برندی مطرح در کشور مادر خود شده بود. این کمپانی با برندهایی همچون هوآوی، ویوو و اوپو رقابتی شدید داشت و این رقابت توانست تاثیر زیادی بر عملکرد شیائومی بگذارد.
شیائومی بازار فروش خود را گسترش داد، محصولات آن دیگر تنها در چین و هند عرضه نمیشدند. بلکه بازارهایی از جمله اندونزی، ویتنام، روسیه و امارات متحده هم خواستار ورود محصولات این برند به بازارهای داخلی خود شدند.
[unitegallery Xiaomi2]کرانجیر کور، مدیر ارشد موسسه تحقیقاتی IDC در این خصوص اعلام کرد: «اکنون زمان مناسبی برای شیائومی به منظور تهیه فهرستی از آنچه دارند و آنچه میخواهند داشته باشند، است. چنانچه این کمپانی بتواند ارزیابی صحیحی از موقعیت خود داشته باشد، میتوان این امید را داشت که کاربران دیگر به محصولات شیائومی به چشم یک محصول مقرون به صرفه نگاه نکنند، بلکه آن را در دسته برندهای تولید کننده محصولات بالارده قرار دهند».
انتظار میرود روند رشد و سود دهی شیائومی شیبی صعودی در پیش بگیرد و بنابه تحلیل کارشناسان، این شرکت خواهد توانست در سال 2019 به ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دلار در بازار جهانی دست پیدا کند.
اخیرا شیائومی به برند شماره یک در بازار هند تبدیل شده و کاربران بسیار زیادی متقاضی خرید تلفن های هوشمند و سایر محصولات دیجیتال این برند هستند. این برند توانسته همراه با سامسونگ و هوآوی، پرچم دار فروش تلفنهای هوشمند در بازار هند باشد.
جالب است بدانید اپل، این شرکت کوپرتینویی مشهور و موفق، توانسته رتبه چهارم بازار فروش تلفنهای هوشمند را در چین به خود اختصاص دهد. با وجود تمام این آمار و ارقام، توصیه کارشناسان به مدیران شیائومی اینست که باید بیش از پیش در حفظ مشتریان خود و البته جذب مشتریان جدید تلاش کنند. کاربران به دنبال محصولات با کیفیت و مناسب هستند، چنانچه این شرکت در این زمینه افت کند، به طور قطع بازار خود را از دست خواهد داد.
