هنر و تکنولوژی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و هر دو در شکستن مرزها برای بهتر دیدن جهان و خلق آثار شگفت تلاش میکنند.
مجسمهسازان، انیماتورها، نقاشان، موزهداران و همهی هنرمندان و نوآوران چشم به راه فناوریهایی میدوزند که با هنر آنها سازگار باشد. در اینجا 6 اختراعی را که به هنرمندان قدرت خلق نوآورانهی آثار هنری و در عین حال تسلط بر کارشان را میدهند مرور میکنیم.
خودکار و کاغذ دیجیتالی میشوند
نقاشان به نمایشگرهای خلاقانهای مثل مانیتورهای سینتیک (Cintiq) که به هنرشان قابلیت انعطاف میدهد، نیازمندند. این وسیله که توسط شرکت ژاپنی واکوم تولید شد، دارای دکمه و قلمموهایی با تنظیمات خاص است که هیچ دو کاربری از آن استفادهی یکسان نمیکنند. Pro Pen نیز قلمیست که در آن شیب و فشار قلممو (با بیش از ۲۰۰۰ تنوع در فشار) قابل تنظیم است که به این ترتیب میتواند انواع خطوط با ضخامت متفاوت را خلق کند.
دیوارهای حساس به گرما
در کنفرانس SXSW، برای خلق تجربهای منحصر به فرد، هنر و مهندسی دست به دست هم، نقاشیهای دیواری حساس به دما را در کاخ مشیبل به نمایش درآوردند. با کمک محصولات سرمایشی و گرمایشی لنوکس به عنوان بخشی از کمپین این شرکت با نام « چگونگی احساسات فوقالعاده »، به بیان بصری احساسات انسانی پرداخته شد.
با کمک Fluke، هنرمند خیابانی اهل فلوریدا، از یک تابلوی نقاشی حساس به دمایی که با تغییر دمای سطح پشت خود تغییر میکرد، پردهبرداری شد. هنگامی که دستگاه اسپری هوای لنوکس مدل CBX27UH به سطح نقاشی زده شد، رنگ سطح آن کمرنگ گردید و به نظر میرسید نقاشی اصلی در حال پدیدار شدن است.
در مرحلهی بعد، با استفاده از پمپ دمای لنوکس مدل SL18XP1 دمای نقاشی پایین آورده شد، در نتیجه رنگ آن تغییر کرد و ابتدا به صفحهی سفید خالی گرایید و سپس با دمیدن سرما نقاشی ظاهر شد.
پرینترهای ۳بعدی هم نقش دارند
در انیمیشنهای استاپ موشن، ۲۴ فریم تنها یک ثانیه از انیمیشن را میسازند. این به آن معناست که برای ساخت یک دقیقه از یک انیمیشن، انیماتور احتیاج دارد ۱۴۰۰ فریم خلق کند. در این عرصه پرینت ۳بعدی با طراحی و جایگزینی حالات چهره، انقلابی به پا کرد. با این پرینتر و پرینت گرفتن تعداد زیادی حالات چهره، انیماتورها میتوانند احساسات انسانی را به شکل ظریفتری به تصویر بکشند. در استفاده از این پرینترها که دقت پرینت را نیز کنترل میکنند، نیازی به رنگآمیزی نیست.
جهانی نوین
واقعیت مجازی با اشراف کامل هنرمند برآنچه بیننده میبیند، هم راهی برای تجربهی هنر توسط بیننده و هم روشی برای تولید هنر به وسیلهی هنرمند است. گالریهایی مثل گالری رنویک در واشنگتن و نیو میوزیم در نیویورک برای القای تجربهای همه جانبه به بینندگان، به واقعیت مجازی (VR ) به اندازهی واقعیت افزوده (AR ) اهمیت میدهند. قلمموی سه بعدی گوگل و نرمافزار مجسمه سازی HTC Vive به هنرمندان اجازه میدهد تا در دنیای VR نقاشی سه بعدی بکشند و قلمموهای خود را رها کنند چرا که هر مولکول هوا بخشی از بوم هنرمند است. از طرفی نصب سنسورهایی در دو سمت اتاق کار به هنرمند قابلیت اشراف ۳۶۰ درجهای بر هنرش را میدهد. در نتیجه اثر زیباتر و تأثیرگذارتری به دست میآید.
ربات نقاش
جولیان ادنور و مایکل هاس هنرمندان اهل برلین، ربات سه بعدی پرینت شدهای با نام Vertwalker که میتواند از دیوار بالا رود، ساختند. این ربات با قلم اکریلیکی که در دست دارد میتواند برای حرکت در مسیرهای مشخص و تعامل با اطراف برنامهریزی میشود و به طرف صداهایی مثل ضربه دیوار حرکت میکند که در نتیجه اثر گرافیکی موردنظر، کاملتر خواهد بود.
سنتی که با دنیای دیجیتال پیوند میخورد
متفکران خلاق جهان به مولسکین به عنوان محصولی که تسهیلکننده و الهام بخش است، نگاه میکنند. اما سفر به دنیای دیجیتال برای همه آسان نیست. نتبوک هوشمند مولسکین پلی ارتباطی بین سنت و دیجیتال است. با کمک نرمافزار Adobe، این دستگاه مانند یک نتبوک عمل میکند که صفحهی آن اجازهی تبدیل نقاشی دستی به دیجیتال را میدهد و قابلیت ویرایش اثر را مهیا میسازد.
منبع mashable