شرکت نستله به عنوان یک ابر شرکت چند ملیتی، عنوان بزرگترین شرکت صنایع مختلف غذایی را به خود اختصاص داده است. در این مقاله به داستان برند نستله و تاریخچه آن میپردازیم.
نستله (Nestlé) یک شرکت فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی چند ملیتی است که دفتر اصلی آن در شهر ووه (Vevey) از کانتون وو (Tha conton of Vaud) واقع در کشور سوئیس قرار دارد. برند نستله از سال 2014 بزرگترین شرکت غذایی در جهان شناخته شده و طی سالهای مختلف بین 100 شرکت عمومی اول در جهان بوده است. در ادامه ویدیو «نستله | 150 سال تسلط بر صنعت غذایی» را مشاهده می کنید.
نستله تولیدات گستردهای دارد. غذای کودک، آب معدنی، غلات صبحانه، قهوه و چای، مکملهای دارویی، شیرینیجات، محصولات لبنی، بستنی، غذاهای منجمد، غذای حیوانات خانگی و انواع میان وعده از محصولات این کمپانی هستند. این برند در 189 کشور فعالیت داشته و 339000 نفر در 447 کارخانه آن مشغول کار هستند. برند نستله مادر برندهای زیرشاخه مثل نسکافه (Nescafé)، نسپرسو (Nespresso)، کیت کت (KitKat)، نسکوئیک (Nesquik)، اسمارتیس (Smarties) و… بوده که هر کدام از این برندها سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارند. نستله یکی از سهامداران اصلی کمپانی لورئال (L’Oreal)، یعنی بزرگترین شرکت آرایشی و بهداشتی جهان نیز است. در این مقاله از پلازا با تاریخچه شرکت نستله همراه شما خواهیم بود.
تاریخچه برند نستله
تاریخ پیدایش و تأسیس برند نستله به دهه 1860 باز میگردد؛ هنگامی که دو شرکت مجزا و رقیب در سوئیس تأسیس شدند که بعدها با هم ادغام شده و تحت نام برند نستله به فعالیت پرداختند.
یکی از این دو شرکت، شرکت تولید شیر غلیظ شده سوئیس آنجلو (Anglo-Swiss Condensed Milk) بود که توسط چارلز پیج (Charles Page) دیپلمات آمریکایی و برادرش جرج پیج در شهر چم سوئیس تأسیس شد. تا سال 1876 محصولات این کمپانی در سراسر اروپا مورد توجه و استفاده مردم قرار گرفت.
شرکت دوم را هنری نستله (Henri Nestlé) که حرفه اصلیاش داروسازی بود، در سال 1867 در شهر ووه دایر کرد. هنری نستله نوعی غذای کودک مبتنی بر شیر گاو ابداع و تولید کرد که به عنوان جایگزین برای نوزادانی که امکان استفاده از شیر مادر را نداشتند هر روز با اقبال بیشتری مواجه شد. به طوری که در سال 1873 تولید روزانه آن به 2000 قوطی در روز رسید.
یک سال پس از آغاز توزیع شیرهای نستله، همسایه او به نام دنیل پیتر (Daniel Peter) که شکلاتساز معروفی بود، تلاشی 7 ساله را برای بهبود کیفیت شکلاتهای شیری آغاز کرد. پیتر به دنبال راه حلی برای جلوگیری از کپک زدن شکلات و حذف کامل آب از ساختار آن بود و برای رسیدن به این هدف از شیرهای غلیظ شده نستله در ساخت شکلات استفاده کرد.
هنری نستله در سال 1875 و در سن 61 سالگی خودش را بازنشسته کرد و شرکت و کسب و کارش را واگذار کرد، اما شرکت همچنان تحت نام او و با عنوان Société Farine Lactée Henri Nestlé به فعالیت خود ادامه داد.
رقابت تنگاتنگ
از سال 1877 رقابت دو شرکت شدت گرفت و هر دو روند خاصی برای توسعه و پیشرفت در پیش گرفتند. آنجلو سوییس برای قدم گذاشتن در این مسیر در سال 1877 تصمیم گرفت شیر مخصوص نوزادان را به محصولاتش اضافه کند. نستله نیز همان شیر غلیظ شده را که در اختیار دنیل پیتر شکلاتساز گذاشته بود، به تولید انبوه رساند. در همین زمان اولین پیشنهاد ادغام توسط پیج به نستله داده شد که پاسخ منفی به دنبال داشت. آنجلو سوییس هم برای توسعه خود، کارخانهای در نیویورک تأسیس کرد و به بازاریابی در آمریکا پرداخت. این اقدام آنجلو سوییس باعث تضعیف بازار محصولاتش در کشورهای اروپایی شد.
به طوری که مدتی پس از فوت پیج، شرکت آنجلو سوییس کارخانه آمریکا را واگذار کرد و مجددا فعالیت در بازار اروپایی را از سر گرفت، ولی در این راه چندان موفق نبود؛ چراکه طی سالها نستله محبوبیت بیشتری در اروپا به دست آورده و بازار را در اختیار گرفته بود. با شروع قرن بیستم، نستله اقدام به خرید و تأسیس کارخانههایی تحت نام خود در آمریکا، بریتانیا، اسپانیا و آلمان کرد. در سال 1904 کمپانی نستله همراه با یار دیرین خود دنیل پیتر و فرانسیس لوییس کیلر (François-Louis Cailler) موسس اولین کارخانه تولید شکلات در سوئیس (کمپانی کیلر) اقدام به تولید و توسعه شکلات شیری نستله کردند.
ادغام
در سال 1905 بالاخره دو کمپانی رضایت به ادغام دادند و تحت نام شرکت شیر غلیظ شده نستله و آنجلو سوییس فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز کردند. این نام تا سال 1947 روی کمپانی ماند و بعد از آن تغییرات مختلفی داشت، اما نهایتا عنوان «نستله» نامی بود که تا به امروز ماندگار مانده است. یعنی بیش از 150 سال!
نستله و جنگ های جهانی
در بحبوحه جنگ جهانی اول تقاضا برای محصولات لبنی خشک افزایش یافت و تعداد قراردادهای دولتی برای تامین لبنیات زیاد شد. اما در عین حال آسیب فراوانی به کارخانههای نستله در کشورهای درگیر جنگ وارد شده و خطرات و دشواریهای تامین مواد اولیه و تحویل محصولات، نستله را با مشکلات جدی مواجه کرد. به طوری که تنها قادر به تامین نیاز مناطق اطراف بود. اما کم کم کارخانههایی در کشورهایی که کمتر درگیر جنگ بودند مثل استرالیا و کشورهای آمریکای جنوبی تاسیس کردند و دوباره به اوج بازگشتند. به طوری که تا پایان جنگ جهانی اول، تولید نستله بیش از دو برابر شد.
اما تاثیری که جنگ جهانی دوم بر نستله گذاشت خیلی شدیدتر بود. در سال 1939 سود نستله 6 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل، 14 میلیون دلار کاهش یافته بود. همچنین درگیری کشورهای آمریکایی باعث کاهش تولید آنها شده بود. اما باز هم نستله سود خودش را از بازار شلوغ عرضه و تقاضا گرفت. دو محصول نستله که قبل از جنگ جهانی دوم معرفی و به بازار عرضه شده بودند، یعنی نسکافه و پودر شیر، بیشترین تقاضا را از جانب آمریکاییها داشتند. به طوری که فروش سالانه نستله از 100 میلیون دلار قبل از جنگ جهانی دوم به 225 میلیون دلار پس از اتمام جنگ رسید.
داستان لوگوی نستله
جالب است بدانید برند نستله اولین تولیدکننده در سوییس بود که از یک لوگو کنار نام شرکت خود استفاده کرد. Nestle در آلمانی به معنای «آشیانه» است. هنری نستله با الهام از این معنا و در ارتباط با محصول تولیدی شرکتش که غذای کودک بود، از طرح پرندهای که در آشیانه خود دارد به جوجههایش غذا میدهد به عنوان لوگو استفاده کرد که این طرح هنوز هم لوگوی برند نستله است.
شرکت نستله و برندهای آن
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نستله یک برند مادر است با تعداد زیادی زیربرند و محصول مختلف. انواع برندهای معروف شکلات، بستنی، غذاهای آماده و همچنین برندهایی مرتبط با حوزههای دیگر مثل محصولات آرایشی و بهداشتی طی سالها با نستله همکاری داشتهاند. در ادامه به بعضی از این برندها و همکاریها اشاره میشود.
تولد نسکافه (Nescafé)
نستله به ابتکار دولت برزیل و به منظور کمک به حفظ مقدار مازاد قهوه برداشت شده طی سال که مقدار قابل توجهی هم بود، به تولید مارک قهوه خود به نام نسکافه پرداخت و آن را در سال 1938 و قبل از شروع جنگ جهانی دوم معرفی کرد. نسکافه یک قهوه پودر شده قابل انحلال است که در طول جنگ جهانی دوم به یکی از اصلیترین نوشیدنیهای آمریکایی تبدیل شد.
ادغام با برندهای متعدد
پس از جنگ جهانی دوم، نستله با برندهای زیادی ادغام شد. این روند در سال 1947 و با پیوستن به شرکت مگی (Maggi) که تولید کننده سوپهای آماده بود، آغاز یافت. بعدها در سال 1952 برند Crosse and Blackwell تولیدکننده بریتانیایی غذاهای کنسرو شده، به نستله پیوست. سپس در سالهای 1970 و 1971 برند لیبی (Libby) که فعالیتش در حیطه تولید آبمیوه بود و برند استوفر (Stouffer) با زمینه تولید مواد غذایی منجمد، به گروه بزرگ نستله پیوستند. در سال 1974 نستله بخش عمدهای از سهام شرکت لورئال را خریداری کرد؛ شرکتی که امروز یکی از مهمترین تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان به شمار میرود.
دیگر همکاری پراهمیت در تاریخ ادغامهای نستله، همکاری با برند کوکاکولا (Coca-Cola) بود. این همکاری در سال 1991 و با هدف تولید عصاره برای تولید نوشیدنیهای دارای قهوه صورت گرفت. داستان برند کوکا کولا را میتوانید در این مقاله بخوانید.
رشد بینالمللی محصولات برند نستله
نیمه اول دهه 90 برای نستله مطلوب بود. موانع و حواشی تجاری کم شدند و کمپانی نستله روند رو به رشد منطقی خود را داشت. از سال 1996 نستله باز هم برندهای جدیدی را به مجموعه ادغامی خود اضافه کرد. برند آب معدنی San Pellegrino و برندهای غذای حیوانات خانگی Spillers و Ralston Purina از مهمترین این دستاوردها بودند. در سال 2005 نیز نستله شرکت یونانی تولید بستنی دلتا (Delta) را به مبلغ 240 میلیون یورو خریداری کرد. پس از آن در سال 2007 به ریشههایش رجوع کرده و برند گربر (Gerber) را که تولید کننده غذای کودک بود، به مبلغ 5.5 میلیارد دلار به مجموعه خود اضافه کرد.
شرکت نستله در 10 سال اخیر
از سال 2010 شرکت نستله در تلاش است خود را به یک شرکت با تولیدات غذایی، بهداشتی و درمانی تبدیل کند. نستله این روند را به خاطر کاهش فروش شیرینیجات و شکلاتهای خود در سالهای اخیر و در اثر توجه بیشتر مردم به سلامتی خود در پی گرفته است. در همین راستا موسسهای با نام انجمن علوم سلامت نستله (Nestle Institute of Health Science) را نیز راهاندازی کرده که از اهداف آن ایجاد صنعتی مابین تولیدات غذایی و دارویی است که جایگزین انواع قرص باشد.
در دسامبر سال 2014، نستله اعلام کرد که در حال افتتاح 10 مرکز تحقیقاتی مراقبتهای پوستی در سراسر جهان است و سرمایهگذاری خود را در بازار صعودی محصولات مراقبتهای بهداشتی عمیقتر کرد. در آن سال شرکت نستله حدود 350 میلیون دلار برای تحقیقات در حوزه پوست هزینه کرد.
در راستای توجه به سلامت مصرفکننده، در مارس 2017 نستله اعلام کرد که میزان قند موجود در شکلاتهای کیتکت، یورکی (Yorkie) و آیرو ( Aero) را تا سال 2018 به مقدار 10٪ کاهش خواهد داد.
در ماه مه سال 2018 اعلام شد که نستله و استارباکس (Starbucks) معاملهای 7.115 میلیارد دلاری را داشتهاند که به نستله این امکان را میدهد تا قهوه Starbucks را در سطح جهان به بازار عرضه، فروش و توزیع کند. هدف نستله در سال 2020 سرمایهگذاری در غذاهای گیاهی است. این کمپانی قصد دارد از تولید سالاد تن و محصولات بدون گوشت شروع کند و در پی رسیدن به یک محصول با پایه گیاهی است.
برند نستله ایران
نستله فعالیت رسمی خودش را از سال 1373 و با مشارکت بخش خصوصی در ایران شروع کرد. محصولاتی که در آن زمان توسط نستله در ایران تولید میشد شامل غذای کودک و شیر خشک بود. کارخانه نستله در قزوین هم اکنون فعال است. در سال 1382 نستله تولید سرلاک را در ایران شروع کرد. در سال 1387 آب معدنی پلور تحت لیسانس نستله و برند پیورلایف (PureLife) به بازار ایران معرفی شدند. از سال 1394 کارخانه نستله در شهر قزوین تولید پودر شکلات نسکوئیک و قهوه فوری نسکافه را آغاز کرد. این تولید داخلی دستاوردهای زیادی برای صنعت غذایی ایران داشت و باعث پیشرفت کشور در دستیابی به روشهای تولید با کیفیت مطلوب و در سطح استاندارد جهانی شد. نستله ایران در سال 2016 جایزه سلامت و بهداشت را کسب کرد.
در این مقاله تاریخچه شرکت نستله و دوام 150 ساله آن را بررسی کردیم. برندی که کارش را از سال 1867 در سوییس آغاز کرد و از سال 2014 بزرگترین شرکت فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی چند ملیتی در جهان شناخته شده و طی سالهای مختلف بین 100 شرکت عمومی اول در جهان بوده است. شما طرفدار کدام یک از محصولات شرکت نستله هستید؟ آیا داستان برند نستله برای شما جالب بود؟ در پایین همین صفحه میتوانید نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.