مدتی است شایعه شده فروشگاه اینترنتی اپل مخصوص موسیقی به قوت خود باقی خواهد ماند اما برند آیتونز (iTunes) را کمکم باید به فراموشی سپرد.
حتماً شما هم متوجه شدهاید که دانلود موسیقی ممکن است دیگر مثل قدیمها پرطرفدار نباشد اما اپل هنوز دلیل خیلی قانعکنندهای برای بستن این سرویس در خود نمیبیند.
وب سایت Digital Music News به تازگی شایعهای را منتشر کرده که فروشگاه آیتونز اپل به زودی بسته خواهد شد و چیزی به اتمام کارش نمانده است. بر طبق ادعای منابع محرمانه این وب سایت، سرویس موسیقی اپل تا سال 2019 تعطیل خواهد شد. به نظر میرسد منبع این خبر همانی باشد که ماه می سال 2016 این شایعه را پخش کرد و مسئول روابط عمومی اپل، تام نیومایر، را به انتشار بیانیه رسمی مبنی بر کذب خواندن این ادعا مجبور کرد.
دوشنبه پیش، وب سایت 9to5Mac، پس از انتشار این بیانیه در مورد رد گزارش اخیر وب سایت Digital Music News، اعلام کرده بود که چنین ادعایی صحت ندارد اما آیا واقعاً آیا این خبر خیلی تعجبآور و شوکهکننده است؟
حتی اگر فرض کنیم این شایعه صحت هم داشته باشد، چنین جملاتی در این خبر به نقل از بخش روابط عمومی اپل شنیده نشده که بر صحت این ادعا مهر بزنیم: «ما بیانیه رسمی خود اپل را دیدیم و از زمان الزام برای بستن این فروشگاه خبر داریم.»
صرف نظر از تمامی این شایعات، به زودی شاهد عملی شدن آن نخواهیم بود زیرا پلتفرم آیتونز ممکن است پیچیده و پر از مشکلات نرمافزاری باشد اما خود فروشگاه موسیقی منبع مشکلات این پلتفرم نیست. باید فکری به حال طراحی نرمافزار و پیامرسانی آن کرد.
بله، درست است. سرویسهای پخش آنلاین موسیقی فعال هستند و روز به روز بر استقبال کاربران از این سرویسها بیشتر میشود. کاربران چه به سرویس اپل موزیک گوش دهند یا اشتراک پادکستهایی مانند Earwolf و امثال آن را داشته باشند و از آن کلیپهای صوتی ضبطشده را بخرید اما نکته قابل ملاحظه است این است که استقبال از چنین سرویسهایی در دهه اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته.
با این حال، حتی اگر آمار و تعداد خریدها از این فروشگاه به صفر رسیده باشد، اپل هنوز هیچ دلیل قانعکنندهای برای بستن فروشگاه موسیقی خود ندارد. این شرکت در حال حاضر زیرساخت اساسی خود را برای فروش در سراسر جهان دارد و تا زمانی که برنامههای تلویزیونی، فیلم و زنگ موبایل میفروشد به فعالیت این سرویس ادامه خواهد داد منتها استفاده از این پلتفرم برای موسیقی کمی هزینه بیشتری خواهد داشت. پهنای باند نیز میتواند یکی از مشکلاتی باشد که اپل را مجبور به استفاده از یک جایگزین برای موسیقی دیجیتال برای پخش آنلاین کند؛ چیزی شبیه iCloud Music Library و iTunes Match service خود اپل.
هم چنین بخوانید: انتقال iTunes U Collection به پادکست اپل
بیشترین هزینهای که اپل در این حیطه متحمل خواهد شد مجوز گرفتن است: ما هنوز نمیدانیم که آیا اپل در حال مذاکرات و امضای قراردادهای گوناگون برای مجوزهای جداگانه برای پخش آنلاین یا خرید است یا تصمیم دارد یک قرارداد کلی برای همه سرویسهای خود ببندد. اگر فرض کنیم احتمال اول صحت داشته پیدا کند، این شرکت لازم است اول از همه راهی برای مذاکره در مورد هر دوی این احتمالات پیدا کند.
اما در نهایت که به این موضوع نگاه میکنیم میبینیم که این فروشگاه موسیقی برای اپل درآمدزایی میکند. ممکن است مثل آن اولهایش پرسود نباشد اما تا وقتی موشگاه موسیقی اپل هست، هنوز هم درآمدزایی برای این برند به قوت خود باقی است و هنوز هم اپل پول روی پول میگذارد.
در این میان، فروش بینالمللی نیز باید در نظر گرفته شود. بسیاری از کشورها هنوز هم دسترسی به اپل موزیک را لازم دارند. بدون پشتیبانی از اشتراک کامل، خاتمه دادن به فروش موسیقی میتواند منجر به غرق شدن کشتی اپل و کسب درآمد در صنعت موسیقی آن کشور شد.
در هر صورت، ما فکر میکنیم که در نهایت چنین اتفاقی رخ دهد: آن فروشگاه آیتونز اپلی که ما میشناسیم رو به زوال است. اپل هم در برندسازی باید از حرف انگلیسی I (آی) فاصله بگیرد و درستش هم همین است. تا جایی که به موسیقی مدرن و تلویزیون مربوط میشود، اپل باید برندی را خلق کند که در پی رسیدن به این هدف باشد. برنامه کاربردی آیتونز در مک خیلی آشفته است. این برنامه در آیفون هم منزوی شده و تقریباً کاربردی ندارد.
هم چنین بخوانید : امکانی جدید در اپ استور : پیش سفارش اپلیکیشن ها 90 روز قبل از عرضه برنامه!
چیزی که واضح است این است که مرگ فروشگاه موسیقی اپل طی هفتههای آتی رخ نخواهد داد اما بالاخره روزی فرا خواهد رسید که سرویس خرید کنونی با گزینههای پخش انلاین ادغام شود. به این صورت که شاید مثلاً روزی برسد که اپل بگوید: “این آلبوم را میتوانید با پرداخت 9.99 دلار برای یک ماه پخش کنید. اما میخواهید برای همیشه آن را برای خود داشته باشید؟ این کلید را فشار دهید تا این آهنگ برای همیشه از آن شما شود.” شاید نسخه اولیه از چنین کاری به روش کرایه کردن فیلم اپل باشد. با این که کرایه کردن به شیوه اپل مدت زمان محدودی دارد که سرویسهای اشتراکی آن ندارند، به نظر میرسد اینها دو چارچوب خیلی متفاوت باشند که در نهایت نتیجه نهایی آن برای کاربران به صورت یکپارچه و شبیه باشد.
آیا اپل میتواند روزی از فروش موسیقی دست بکشد؟ حتماً چنین اتفاقی رخ خواهد داد اما در حال حاضر، قبل از به واقعیت پیوستن چنین فرضیهای، کارها و اقدامات بزرگ دیگری باید انجام شود و به احتمال زیاد چنین کاری تا سال 2019 عملی نخواهد شد.
