جدیدترین بازی از مجموعه LittleBigPlanet معرفی شد. برای آشنایی با بازی Sackboy A Big Adventure همراه این مقاله باشید.
نسخه جدید مجموعه LittleBigPlanet، برخلاف انتظاری که داشتیم، هیچ شمارهای در مقابل نام خود ندارد، بلکه به کلی نام بازی را تغییر داده است. بازی Sackboy A Big Adventure با نمایش یک تریلر در رویداد رونمایی از کنسول پلی استیشن 5 معرفی شد. این بازی یک پلتفرمر 2.5 بعدی خواهد بود که تا حدودی با بازیهای قبلی مجموعه LittleBigPlanet فرق دارد. در این عنوان یک بار دیگر هدایت شخصیت بامزه «سکبوی» را به دست میگیریم و باید با پشت سر گذاشتن موانع متعدد، به پایان مراحل برسیم.
در تریلر بازی Sackboy A Big Adventure نکات ریز و درشت زیادی به چشم میخورند. به نظر میرسد که این بار جنبه خلق کردن و ساختن در بازی کمرنگ شده و بیشتر باید به انجام سکوبازیهای سهبعدی بپردازیم. این شاید بزرگترین تغییر بازی هم باشد؛ چون در شمارههای قبلی، معمولا شاهد بودیم که مراحل حالت 2.5 بعدی دارند و دوربین از زاویه پهلو همه چیز را نشان میدهد، اما حالا نه تنها بازی سهبعدی شده، بلکه بیشتر گرایش به اکشن پیدا کرده و حتی مبارزه با غول آخر هم دارد. در ویدیوی بالا میتوانید تریلر بازی Sackboy A Big Adventure را تماشا کنید. در ادامه با پلازا همراه باشید تا بازی Sackboy A Big Adventure را بیشتر بشناسیم.
آنچه در ادامه میخوانید:
- نگاهی اجمالی به بازی های مجموعه LittleBigPlanet
- گیم پلی بازی Sackboy A Big Adventure
- 5 دلیل خوشحال کننده بابت معرفی بازی Sackboy A Big Adventure
- 5 دلیل نگران کننده بابت معرفی بازی Sackboy A Big Adventure
نگاهی اجمالی به بازی های مجموعه LittleBigPlanet
بازیهای مجموعه LittleBigPlanet تلفیقی از سکوبازی و حل معما هستند. این مجموعه حاصل همکاری شرکت سونی با استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule) است. بازیهای LittleBigPlanet معمولا روی محتواهای ساخته شده توسط گیمرها تمرکز دارند. یعنی بازیکنها میتوانند انواع شخصیت، آیتم و حتی مرحله را بسازند و سپس آنها را با دیگران به اشتراک بگذارند.
اولین بازی این مجموعه در سال 2008 برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد و یک نسخه از آن نیز در سال 2009 برای کنسول دستی PSP به بازار آمد. یک اسپین-آف به نام Sackboy’s Prehistoric Moves نیز در سال 2010 ساخته شد تا اینکه شماره دوم سری یعنی بازی LittleBigPlanet 2 در سال 2011 به انتشار رسید. در فاصله بین این بازی و شماره سوم مجموعه که سه سال طول کشید، دو بازی دیگر هم عرضه شدند که یکی برای کنسول دستی PS Vita بود و دیگری یک بازی کارتینگ که در آن باید سوار خودروهای کوچک میشدیم و با دوستان خود مسابقه میدادیم. اما از زمان انتشار بازی LittleBigPlanet 3 در سال 2014 تا به امروز هیچ خبری از مجموعه LittleBigPlanet نبود، تا اینکه بالاخره چشممان به جمال بازی Sackboy: A Big Adventure روشن شد.
شعار بازیهای LittleBigPlanet از این قرار است: Play, Create, Share (یعنی بازی کنید، بسازید و به اشتراک بگذارید). گیمپلی بازی نیز دقیقا در راستای همین شعار طراحی شده است. شما باید با انجام حرکات مختلف مانند پریدن، مراحلی را که دارای سبک سکوبازی دوبعدی هستند پشت سر بگذارید. شخصیتی که هدایتش میکنید یک موجود کوچک است که تمام بدنش از پارچه، نخ و زیپ تشکیل شده و به جای چشم، دو دکمه روی سرش دارد. شما میتوانید این شخصیت را مطابق سلیقه خودتان بسازید و همه اجزای بدنش را تغییر دهید. همچنین این قابلیت در بازیهای LittleBigPlanet وجود دارد که مراحل را خودتان بسازید و سپس آنها را با دوستان خود و سایر بازیکنها به اشتراک بگذارید.
گیم پلی بازی Sackboy A Big Adventure
همانطور که گفتیم مهمترین تغییر در گیم پلی بازی Sackboy A Big Adventure مربوط به زاویه دوربین آن است. بازی کاملا سهبعدی شده و تنوع مراحل نیز افزایش یافته است. مبارزه با دشمنان کوچک و بزرگ، مسابقات سُر خوردن، پریدن روی صفحههای جهش و آویزان شدن از در و دیوار تنها بخشی از کارهایی هستند که در Sackboy A Big Adventure انجام میدهید. این بار در کنار سکبوی، نسخه مونث او یعنی سکگرل نیز حضور دارد و میتوانید این شخصیت دوستداشتنی را هم انتخاب کنید.
بازی دارای حالت چهارنفره خواهد بود که هم به صورت آفلاین و هم آنلاین قابل انجام است. با توجه به چیزی که در تریلر بازی دیدیم، طراحی مراحل سکوبازی نیز از تنوع قابل قبولی برخوردار است و محیطهای خوش رنگ و لعاب، لذت انجام بازی را چند برابر میکنند. در حال حاضر چیزی بیشتر از این نمیتوانیم درباره گیم پلی بازی Sackboy A Big Adventure بگوییم، ولی در ادامه به 10 مورد در رابطه با این بازی اشاره میکنیم که برخی از آنها خوشحالکننده هستند و برخی دیگر باعث نگرانیمان شدهاند.
5 دلیل خوشحال کننده بابت معرفی بازی Sackboy A Big Adventure
دلایل زیادی وجود دارند که باعث میشوند از معرفی بازی Sackboy A Big Adventure برای پلی استیشن 5 خوشحال باشیم. در ادامه به پنج مورد از همین دلایل اشاره میکنیم.
1. قحطی بازی های باکیفیت در سبک سکوبازی سه بعدی
اگر بازیهای اختصاصی کنسول سوییچ را کنار بگذاریم، میبینیم که عناوین زیادی در سبک سکوبازی سهبعدی برای سایر پلتفرمها وجود ندارند. به همین خاطر جای خوشحالی دارد که یک بازی جدید در همین ژانر برای کنسول بازی نسل بعدی پلی استیشن 5 معرفی شده است.
2. وجود حالت همکاری Co-Op
تقریبا هر بازی در هر سبکی که باشد، به صورت همکاری جذابتر و هیجانانگیزتر خواهد بود. اینکه میتوانیم در این بازی به همراه دوستان خود (حداکثر سه نفر دیگر) مراحل را با همکاری پشت سر بگذاریم واقعا راضی کننده است. تنها نگرانی که در این زمینه وجود دارد، اشتباهاتی است که رخ میدهند و میتوانند منجر به مردن همتیمیها شوند که اگر طراحی مراحل بازی هوشمندانه باشد، چنین مشکلی رخ نخواهد داد.
3. طراحی هنری زیبا
یکی از مشخصههای اصلی بازیهای مجموعه LittleBigPlanet طراحی بصری زیبای آنهاست. تصاویر این بازی به گونهای هستند که در همان نگاه اول توجه مخاطب را جذب میکنند. خوشبختانه بازی Sackboy: A Big Adventure نیز از این ویژگی بیبهره نیست. با اینکه همه محیطها سهبعدی هستند، اما تا جایی که چشم کار میکند همه چیز زیبا و تماشایی به نظر میرسد. انصافا سازندگان بازی باید به خاطر خلق چنین محیطهای پویا و چشمنوازی مورد تقدیر قرار بگیرند.
4. بازگشت سکبوی
برای همه کسانی که با بازیهای قبلی مجموعه LittleBigPlanet خاطره دارند، دیدار دوباره با سکبوی یکی از بهترین حسهای دنیاست. این شخصیت دوستداشتنی به خاطر شوخطبعی و بامزگی ذاتیاش میتواند دل هر مخاطبی را ذوب کند. رونمایی از او در تریلر بازی هم در نوع خودش جالب بود. ابتدا یک شخصیت مرموز شبیه ببر نمایش داده شد تا همه گمان کنند که قهرمان بازی تغییر کرده است، اما ناگهان سکبوی لباس ببریاش را پاره کرد و خودش را نشان داد. بدین ترتیب خیال طرفداران از بابت حضور او در بازی راحت شد.
5. استودیوی سومو دیجیتال (Sumo Digital)
اگرچه مجموعه LittleBigPlanet را استودیوی مدیا مولکول خلق کرده است، اما سومو دیجیتال نیز به هیچ وجه با این مجموعه بیگانه نیست. این استودیو از سال 2003 تا به امروز، در ساخت تعداد زیادی از بازیهای کمپانی سونی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته است. حتی بازیهای LittleBigPlanet 3 و LittleBigPlanet PS Vita نیز توسط همین استودیو ساخته شدهاند. با توجه به تجربه و سابقه خوبی که از آنها سراغ داریم، تا حد زیادی خیالمان راحت است که Sackboy A Big Adventure به بازی باکیفیتی تبدیل خواهد شد.
5 دلیل نگران کننده بابت معرفی بازی Sackboy A Big Adventure
اما اجازه بدهید چند دلیل نگرانکننده را هم مطرح کنیم. اینها دلایلی هستند که فکرمان را مشغول کردهاند و نگرانیم که تجربه بازی را خراب کنند. امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد.
1. درجه سختی بازی
مهمترین چیزی که منجر به موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی پلتفرمر میشود، تعادل در درجه سختی بازی است. اگر بازی بیش از حد سخت باشد، لذت انجامش را از گیمر میگیرد و اگر هم بیش از اندازه ساده باشد، خیلی زود حوصله مخاطب را سر میبرد. امیدواریم سازندگان Sackboy A Big Adventure بتوانند تعادل سختی بازی را حفظ کنند. برای این کار میتوانند از بازی Super Mario 3D World الگو بگیرند. در این بازی، مراحل اولیه سادهتر بودند و بیشتر جنبه آموزشی داشتند و هر چه جلوتر میرفتیم، چالشها نیز بیشتر و سختتر میشدند.
2. گرافیک
کمی بالاتر از طراحی هنری این بازی تعریف کردیم، اما اینجا میخواهیم به یک نکته مهم در همین زمینه اشاره کنیم. Sackboy A Big Adventure برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه میشود و تمام بازیهای این کنسول دارای کیفیت گرافیک بسیار خوبی هستند. نگرانی ما از این بابت است که گرافیک بازی برای گیمرها راضیکننده نباشد و به همین خاطر از آن استقبال نکنند. نباید فراموش کنیم که در مورد گرافیک بازیها، تنها معیار قضاوت، واقعگرایانه بودن نیست.
3. فراموش شدن
آخرین باری که یک بازی از این مجموعه منتشر شد، شش سال پیش بود. ممکن است خیلی از بازیکنهای جدید آشنایی چندانی با سکبوی نداشته باشند. حتی ممکن است ظاهر کودکانه بازی آنها را گول بزند و آن را جدی نگیرند. اینها خطراتی هستند که میتوانند به فروش بازی هم ضربه بزنند. امیدواریم سونی برای این موارد برنامه مناسبی داشته باشد.
4. کم شدن اشتیاق گیمرها
باید قبول کنیم که مجموعه LittleBigPlanet الان، مانند 10 سال پیش پرطرفدار نیست. دلیل اصلیاش هم همان فاصله طولانی است که بین آخرین نسخه سری و این بازی جدید افتاد. تغییر سبک بازی هم اگرچه میتواند باعث جذب مخاطبان جدید شود، اما ممکن است برخی بازیکنها را پس بزند.
5. سیستم کنترل مشکل دار
یکی از ایراداتی که به بازیهای قبلی مجموعه گرفته میشد، سیستم کنترل نه چندان دقیق آنها در بخش سکوبازی بود. البته چون در آن بازیها روی جنبههای دیگری تمرکز شده بود، این مشکل خیلی به چشم نمیآمد. اما Sackboy A Big Adventure دقیقا روی سکوبازی متمرکز است؛ پس اگر سیستم کنترل ایرادی داشته باشد، اصلا قابل قبول نخواهد بود. امیدواریم سازندهها روی حرکات شخصیت اصلی مخصوصا پرشها دقت و ظرافت بیشتری به خرج دهند.
نظر شما درباره بازی Sackboy A Big Adventure برای پلی استیشن 5 چیست؟ لطفا دیدگاههای خود را درباره این بازی و همچنین عناوین قبلی مجموعه LittleBigPlanet با ما به اشتراک بگذارید.