ولاگ و ولاگر اسامی آشنا در رسانههای اجتماعی هستند که در چند سال اخیر بسیار رایج شدهاند. در این مطلب همه چیز را درباره ولاگ و ولاگر به شما توضیح خواهیم داد.
کلمه ولاگ (Vlog) در واقع شکل مختصر شده عبارت ویدئو بلاگ (Video Blog) یا ویدئو لاگ (Video Log) است که برای سهولت به آن «ولاگ» گفته میشود. اما ولاگ چیست و به چه مفهومی اشاره دارد؟ حتما تاکنون کلمات رایجی مانند وبلاگ، بلاگ یا بلاگر را در رسانههای اجتماعی مختلف دیده یا شنیدهاید و این کلمات برای شما ملموستر از ولاگ یا ولاگر هستند. ولاگ و بلاگ یا ولاگر و بلاگر تقریبا در یک حوزه فعالیت میکنند، اما شیوه کار آنها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه مفهوم ولاگ و ولاگر را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد.
آنچه در ادامه میخوانید:
ولاگ چیست و بلاگر چه کاری انجام می دهد؟
ولاگ نوعی وبلاگ است که ابزار مورد استفاده در آن ویدئو است؛ یعنی تولید محتوا به روش ولاگ از طریق ضبط ویدئو انجام میشود. در واقع ولاگ نوعی وبلاگ ویدئویی است که انتشار مطلب در آن به صورت گزارش تصویری است و تمام محتوای مورد نظر به وسیله ویدئو به مخاطب منتقل میشود. پستهای در قالب ولاگ، شامل ضبط یک ویدئو از خودتان است که در آن درباره یک موضوع خاص مانند یک رویداد، یک تجربه و یا یک محصول صحبت کرده و تجارب خود را با مخاطب در میان میگذارید.
ولاگ همچنین میتواند به عنوان روشی برای به اشتراک گذاشتن فعالیتهای هنری شما و یا آموزش یک مهارت باشد. به عنوان مثال یک نقاش میتواند فرآیند کشیدن یکی از آثار خود را در قالب ویدئو به مخاطب نشان داده و نکات مهم را در حین انجام کار آموزش دهد. این شیوه بسیار موثرتر از نوشتن متنهای طولانی و خستهکننده است و مخاطب نیز این سبک آموزش و برقراری ارتباط را بیشتر از سایر روشهای سنتی میپسندد و مجذوب آن میشود.
به شخصی که برای تولید محتوا از ضبط ویدئو استفاده کرده و آن را در صفحات مجازی مختلف به اشتراک میگذارد نیز «ولاگر» گفته میشود. یعنی ولاگر به جای گذاشتن عکس از موضوع مورد نظر و نوشتن یک متن طولانی درباره آن، یک ویدئو از خودش ضبط کرده و همه چیز را در آنجا توضیح میدهد. این شیوه بصری جذاب، تاثیر فوقالعادهای بر مخاطب میگذارد و باعث میشود تا انتهای مطلب با ولاگر همراه شود. خواندن کپشنهای بلند و بالا دیگر از حوصله مخاطبان خارج است و بسیاری از افراد، تماشای ویدئو را به خواندن یک مطلب ترجیح میدهند. به همین دلیل است که ولاگینگ در چندین سال اخیر بسیار مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته و به یکی از قطبهای اصلی و جذاب برقراری ارتباط تبدیل شده است.
تفاوت ولاگ با وبلاگ و ولاگر با بلاگر چیست؟
همانطور که میدانید، وبلاگ نیز یک صفحه و یا وبسایت شخصی است که مطالب موجود در آن به صورت متن و یا عکس هستند و به شخصی که این مطالب را مینویسد نیز بلاگر گفته میشود. بلاگرهای زیادی در دنیای مجازی وجود دارند که مطالب مورد نظر خود را به صورت عکس و یا نوشتن متن با مخاطب خود به اشتراک میگذارند. به عنوان مثال یک بلاگر میتواند یک عکس از کتابی که اخیرا مطالعه کرده است را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و در قسمت کپشن درباره آن صحبت کند. این کپشنها گاهی اوقات به قدری طولانی میشوند که مخاطب چند خط اول آن را بیشتر نمیخواند و مطلب را نصفه و نیمه رها میکند.
بلاگر در تولید محتوا کمی محدودیت دارد و بسیاری از مواقع نمیتواند مقصود واقعی خود را از طریق نوشتن متن به مخاطبان منتقل کند. در همین جاست که ولاگینگ به کمک بلاگر میآید و او را به یک ولاگر تبدیل میکند. در واقع باگهای وبلاگ باعث رواج پیدا کردن ولاگ شد. در وبلاگ برای برقراری ارتباط با مخاطب و یا معرفی یک محصول به نوشتن متن و یا انتشار یک عکس محدود هستید. در حالی که در ولاگ میتوانید تمام حرفها و نکات خود را در قالب یک ویدئوی دوستانه و با زبان صمیمی به مخاطب منتقل کنید. این شیوه باعث ایجاد حس صمیمیت و اعتماد میان شما و مخاطبانتان میشود و آنها را به راحتی با شما همراه میسازد. بنابراین تفاوت بلاگر و ولاگر در نحوه تولید محتوا و انتقال آن به مخاطب است.
نحوه ساخت ولاگ
- انتخاب یک موضوع جالب و چالشبرانگیز
- یک دستگاه ضبط مانند یک وبکم، دوربین فیلمبرداری و یا گوشی موبایل
- یک لوکیشن خوب، با نور مناسب و بدون سر و صدا
- پوشیدن لباس مناسب و مرتب
- رعایت ادب و احترام در عین صمیمیت با مخاطب
به خاطر داشته باشید که کیفیت ویدئوی شما برای پست کردن ولاگ بسیار مهم است و عواملی چون کیفیت پایین تصویر و کم بودن صدا باعث از دست دادن مخاطب میشود. علاوه بر بالا بودن کیفیت تصویر، ویرایش ویدئو نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای ساخت ولاگ است. پس از ضبط ویدئو باید آن را ویرایش کرده و تغییراتی چون تنظیم نور، صدا و غیره را بر روی آن اعمال کنید. به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید یک ویدئو را به صورت خام در صفحه خود آپلود کنید. برای ویرایش ویدئوهای خود میتوانید از نرمافزارهای کاربردی و سادهای که در این مقاله معرفی شدهاند، استفاده کنید.
ولاگری شاید در نگاه اول کار سادهای به نظر برسد، اما همراه ساختن مخاطبان و جلب توجه آنها، به مهارت و تبحر خاصی نیاز دارد. فن بیان در انجام این کار بسیار مهم است؛ یک ولاگر باید به قدری جذاب و گیرا صحبت کند تا بتواند مخاطب را به خرید یک محصول ترغیب کند. البته از ولاگ در حوزههای مختلفی استفاده میشود و تنها منحصر به یک هدف خاص نیست. به عنوان مثال برخی ولاگرها در صفحه شخصی خود اقدام به انتشار تجارب و اتفاقات روزمره زندگیشان میکنند و برخی ولاگرها نیز از این کار کسب درآمده کرده و محصولاتی را به مخاطبان معرفی میکنند.
بهترین پلتفرم ها برای اشتراک گذاری ولاگ
یک ولاگر هوشمند و حرفهای برای اشتراکگذاری ولاگهای خود باید یک پلتفرم مناسب و پرمخاطب را انتخاب کند تا ویدئوهایش به خوبی دیده شوند. ولاگها باید در رسانههایی منتشر شوند که کاربران فعال بسیاری دارند و در عین حال نیز از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. با این تفاسیر به نظر شما کدام پلتفرمها در حال حاضر بیشترین تعداد کاربر را دارند و به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرند؟
احتمالا اینستاگرام و یوتیوب اولین گزینههایی هستند که برای اشتراکگذاری ولاگها به ذهنتان خطور کردند. بله درست حدس زدید، این دو رسانه اجتماعی اکنون بهترین پلتفرمها برای انتشار محتواهای مختلف از جمله ولاگها محسوب میشوند.
یوتیوب
یوتیوب و اینستاگرام در حال حاضر دو شبکه اجتماعی محبوب و جذابی هستند که کاربران بسیاری در سراسر دنیا دارند. اما برای انتشار ولاگها کدامیک از این دو را باید انتخاب کنیم؟ استفاده از یوتیوب برای ولاگرهای خارجی بهترین گزینه محسوب میشود؛ زیرا به وسیله آن میتوانند ویدئوهای خود را در یک پلتفرم امن و پرمخاطب آپلود کنند. ولاگهایی که در یوتیوب منتشر میشوند اغلب تعداد بازدیدکنندههای بسیاری دارند و ولاگر به راحتی میتواند ولاگهای خود را به سمع و نظر مخاطبان کثیری برساند.
اما استفاده از یوتیوب در ایران به دلیل مسئله فیلترینگ، کمی دشوار است؛ زیرا کاربران نمیتوانند مستقیما و بدون دردسر وارد این شبکه شوند. از این رو یوتیوب برای یک ولاگر ایرانی، بهترین گزینه محسوب نمیشود و باید به دنبال رسانهای باشد که کاربران بدون مشکل بتوانند وارد آن شوند. اما این بدان معنا نیست که ولاگرهای ایرانی باید به طور کل یوتیوب را کنار گذاشته و برای انتشار ویدئوهای خود از آن استفاده نکنند. تعداد کاربران ایرانی فعال در یوتیوب کم نیست و به همین خاطر نباید از آن غافل شد. علاوه بر این، تعداد کاربران ایرانی مقیم کشورهای دیگر در یوتیوب نیز بسیار زیاد است و این کاربران نیز سهم بزرگی در دیده شدن یک ولاگ در یوتیوب دارند.
اینستاگرام
اینستاگرام در ایران، پرطرفدارترین شبکه اجتماعی محسوب میشود که کاربران فعال بسیار زیادی دارد. بسیاری از ولاگرها و اینفلوئنسرهای ایرانی از طریق اینستاگرام توانستهاند کارهای خود را ارائه کرده و به اهداف شخصی و یا تجاری خود دست پیدا کنند. برتری اینستاگرام بر یوتیوب در ایران همان مسئله فیلترینگ است؛ یعنی بسیاری از افراد به دلیل سهولت استفاده از اینستاگرام، آن را به یوتیوب ترجیح میدهند و ولاگهای خود را در آنجا به اشتراک میگذارند.
اینستاگرام علاوه بر نداشتن مشکل فیلترینگ، چندی است که به قابلیت IGTV مجهز شده است و اگر یکی از کاربران فعال اینستاگرام باشید، حتما با این قابلیت آشنایی دارید. پیش از ارائه IGTV کاربران تنها میتوانستند ویدئوهای یک دقیقهای را در صفحه خود به اشتراک بگذارند. اما پس از اضافه شدن قابلیت ساخت ویدیو IGTV، این محدودیت زمانی از بین رفت. با رفع شدن مشکل محدودیت زمانی، ولاگرها دیگر با خیال راحت میتوانند ولاگهای خود را به اشتراک بگذارند و کاربران نیز قادرند این ولاگها را برای دوستان خود نیز ارسال کنند. بنابراین اینستاگرام یکی از مناسبترین پلتفرمها برای اشتراکگذاری ولاگ در ایران محسوب میشود.
تلگرام
تلگرام نیز یکی دیگر از شبکههای اجتماعی محبوب در ایران است، اما مانند یوتیوب، مسئله فیلترینگ دارد. با این حال خوشبختانه تعداد کاربران فعال تلگرام در عین فیلتر بودن بسیار زیاد است و به همین دلیل، پلتفرم مناسبی برای فعالیت یک ولاگر محسوب میشود. برای اشتراکگذاری ولاگهای خود میتوانید یک کانال تلگرامی بسازید و ویدئوهای خود را در آن منتشر کنید. شما همچنین میتوانید لینک کانال تلگرامی خود را در اینستاگرام نیز معرفی کنید و کاربران در صورت تمایل ولاگهای شما را ذخیره میکنند.
کسب درآمد از ولاگ
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ولاگرها میتوانند در ولاگهای خود به موضوعات مختلفی بپردازند و برای انتخاب موضوع هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. اما اهداف ولاگرها از تولید محتوا با یکدیگر تفاوت دارد؛ یعنی هر ولاگر برای یک هدف خاص دست به تولید محتوای دیداری و شنیداری میزند. عدهای این کار را به صورت تفریحی و دلی انجام میدهند و دوست دارند تجارب روزمره زندگی خود را با کاربران و دنبالکنندگان به اشتراک بگذارند. اما عدهای دیگر نیز ولاگینگ را به عنوان یک شغل در نظر میگیرند و از آن درآمد کسب میکنند. اما چطور میتوان از تولید ولاگ، کسب درآمد کرد؟
تبلیغ محصولات یک شرکت
بسیاری از ولاگرهای ایرانی حرفهای با شرکتهای مختلف همکاری کرده و در ولاگهای خود، محصولات آن شرکت را تبلیغ میکنند. به عنوان مثال یک ولاگر میتواند محصولات آرایشی و بهداشتی یک شرکت معتبر را در ولاگ خود تبلیغ کرده و مخاطبان خود را به خرید آن محصولات ترغیب کند. این روش یکی از شیوههای موثر برای فروش محصولات است؛ زیرا کاربران اصولا به ولاگر محبوب خود اعتماد کرده و برای یک بار هم که شده، محصولاتی که او معرفی میکند را امتحان میکنند. بنابراین ولاگرها برای رونق یک کسب و کار، گزینههای بسیار مناسبی محسوب میشوند.
تبلیغ کسب و کار شخصی
علاوه بر انجام تبلیغات برای شرکتها، یک ولاگر همچنین میتواند کسب و کار خود را به صورت مستقل به مخاطب معرفی کند. یعنی اگر یک ولاگر، خودش صاحب یک کسب و کار باشد، میتواند از طریق ضبط ویدئوهای مختلف کارهای خود را به مخاطب عرضه کند. به عنوان مثال اگر خودتان صاحب یک شرکت آرایشی و بهداشتی هستید، میتوانید محصولات شخصی خود را معرفی کنید. هر کسب و کار جذابی، قابلیت معرفی و تبلیغ در ولاگها را دارد و یک ولاگر به جای صرف هزینههای گزاف برای تبلیغات از رسانهها یا پلتفرمهای دیگر، میتواند خودش به صورت مستقل و با شیوههای متفاوت، محصولات خود را به مخاطبان معرفی کند.