به مناسبت قرار گرفتن برند گوچی جزو 10 برند با ارزش دنیا در این مطلب نگاهی ویژه به تاریخچه تاسیس این برند و موقعیت فعلی آن در دنیای صنعت مد خواهیم داشت.
برند گوچی (Gucci) برندی ایتالیایی محبوب در صنعت مد است و در زمینههای مختلفی همچون پوشاک، اکسسوری، عطر و ادکلن و غیره برند شناخته شدهای است. لوگوی این کمپانی ترکیبی از حروف اول آن است و نماد آن سبز تیره و قرمز است. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با تاریخچه تاسیس، موفقیتها و شکستهای این برند معروف جهانی آشنا شویم.
آنچه در ادامه میخوانید:
تاریخچه برند گوچی
گوچیو گوچی (Guccio Gucci) پسر بازرگانی ایتالیایی بود که سال 1898 ایتالیا را به مقصد لندن و پاریس ترک کرد. او خیلی زود با پیچیدگیها و فرهنگ شهری مردم لندن و پاریس آشنا شد. صاحب برند گوچی بزرگ آن روزها به عنوان باربر یک هتل لوکس کار میکرد. شاید از همانجا بود که به طراحی کیفهای چرمی علاقهمند شد. پس از بازگشت به فلورانس، گوچی شروع به فروش زین و کیف زین کرد. اما همان سالها با افزایش تولید اتومبیل و اتومبیل رانی، تقاضا برای وسایل اسب سواری کاهش پیدا کرد. از همانجا بود که گوچی به فروش وسایل و لوازم دیگر رو آورد.
سال 1921 بود که آقای گوچی یک کمپانی محصولات چرمی را پیدا کرد و یک مغازه فروش محصولات چرمی باز کرد. او خیلی زود و با الهام از صنعت پیشرفته مد لندن و پاریس و استخدام هنرمندان و کارگران حرفهای صنعت چرم شهر فلورانس، به تولید انبوه محصولات چرمی پرداخت.
طی دهه 30، برند گوچی به سرعت گسترش یافت و روز به روز به موفقیتهای این برند افزوده شد. شهر فلورانس از همان ابتدا مرکز چرم باکیفیت شناخته شده بود و حالا با روی کار آمدن برندی که میتوانست به زیبایی با این چرم باکیفیت بازی کند و در آخر محصولات زیبا و البته باکیفیتی تولید کند، باعث شد مشتریانی از سرتاسر جهان به بوتیکهای این شهر مراجعه کنند؛ بوتیکهایی که حالا پر شده بود از کیف، چمدان، دستکش، کفش و کمربندهای چرمی.
گوچی به لطف شغلهای قبلیاش مشتریان اشراف زادهای داشت که به دنبال لوازم سوارکاری لوکس بودند. همین موضوع سبب شد که برند گوچی به طراحی این ابزار نیز بپردازد. در همان دوران بود که این برند جهانی سبک برند گوچی را در طراحی کفشهای راحتی نیز به ثبت رساند و نشان داد که در طراحی بی باک است. همان موقع بود که با باز کردن یک بوتیک در شهر رم کار خود را توسعه داد.
پیش به سوی نوآوری
با ورود به دهه چهل میلادی و شروع جنگ جهانی دوم، گوچی با محدودیت مواد اولیه مواجه شد؛ اما این محدودیت مانعی برای پیشرفت برند گوچی نبود. صاحب برند گوچی به جای چرم، از مواد دیگری همچون کتان، کرباس و بامبو استفاده کرد و با استفاده از همین مواد اولیه دم دستی طراحیهای جالبی انجام داد. بیشترین ابتکار وی طراحی یک کیف حصیری با استفاده از چوب نیشکر بود که طراحی آن همانند کیفهای سوارکاری بود.
تا اینجا زندگینامه گوچیو گوچی موسس و صاحب مارک گوچی را خواندیم و دیدیم چگونه این برند با نوآوری توانست جایی برای خود در صنعت مد باز کند. گوچیو گوچی و همسرش آیدا کالولی شش فرزند داشتند که پس از مرگ پدرشان کار را به دست گرفتند. رودولفو مدیریت این شرکت در ایتالیا را به دست گرفت و یک شعبه نیز در میلان باز کرد. واسکو در کارخانه فلورنس مشغول به کار بود. برادر دیگرشان آلدو نیز به نیویورک رفت تا اولین بوتیک خود را در آمریکا افتتاح کنند.
آن سالها زمانی برای تغییر نماد برند گوچی نیز بود. تا پیش از آن نماد این برند دو حرف G با خطوط سبز پررنگ و قرمز بود. اما بعد از جنگ نماد این برند شامل یک سپر و شوالیه و خطوط سبز و قرمز بود که به نماد شهر فلورانس نیز نزدیک بود.
برند گوچی و افراد مشهور
شاید بتوان گفت دهه 60 میلادی، زمان پرتاب این برند به اوج صنعت مد باشد. برند گوچی شروع به تغییر و نوآوری طراحیهای خود کرد. ژاکلین کندی، همسر رئیس جمهور وقت آمریکا جان اف کندی کیف رو دوشی معروف به جکی O را به دست میگرفت. گریس کلی زیبا، همسر پرنس موناکو از گوچی خواست یک روسری ابریشمی مخصوص او طراحی کنند. گریس از این روسری به عنوان دستمال گردن استفاده میکرد. الیزابت تیلور و ساموئل بکت از جمله افراد معروف دیگری بودند که از کیفهای گوچی استفاده میکردند. همان سالها بود که پرنسس دایانا نیز از محصولات برند گوچی استفاده میکرد.
با تبلیغاتی که افراد معروف برای این برند کردند. افراد مشهور دیگر نیز به سمت بوتیکهای گوچی سرازیر شدند. دهه هفتاد شاهد گسترش هرچه بیشتر این برند در سرتاسر جهان از جمله آسیای دور یعنی توکیو و هنگ کنگ بود.
در دهه 70، ساعت، جواهرات و عینک به محصولات برند گوچی افزوده شد. عرضه این محصولات جدید در ویترین فروشگاههای گوچی شهرت این کمپانی را بیشتر از قبل کرد. همان سالها بود که گالری موفق بورلی هیلز افتتاح شد. این گالری مخصوص مشتریان خاص بود. کسانی مانند ریتا هیورث و مایکل کین که میتوانستند کیفهای گرانقیمت ده هزار دلاری با زنجیر طلا بخرند. سال 1981 اولین حضور برند گوچی بر روی صحنه نمایش بود. یک سال بعد این شرکت آنقدر گسترش یافت که به سهامی عام تبدیل شد.
محصولات برند گوچی
برند گوچی با اینکه کار خود را با محصولات چرمی شروع کرد، اما در مدت زمان کوتاهی توانست با افزودن محصولات دیگر به فروشگاههای خود، برند خود را گسترش دهد. امروزه گوچی به یکی از لوکسترین کمپانیهای پوشاک و جواهرات تبدیل شده است. از جمله محصولات فعلی این کمپانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کیف دستیهای زنانه: با کیفیت و طراحیهای منحصر به فرد، با لوگوی برند گوچی نمادی از زیبایی و ظرافت ایتالیایی است.
- کفش زنانه: بهترین مواد در کنار رنگهای بسیار متنوع به یکی از انتخابهای خانمها در این زمینه تبدیل شده است.
- کفش مردانه: کفشهای مردانه و راحتی با کیفیت بینظیر چرم مرغوب در زمینه پوشاک مردانه نیز درخشیده است.
- ساعت گوچی: میتوان گفت یکی از محبوبترین محصولات گوچی ساعتهای منحصر به فرد این کمپانی است.
پیراهن مردانه، ادکلن گوچی، عطر گوچی، کیف دستیهای زیبا، لباسهای زنانه با طراحی هوشمندانه، انواع اکسسوریهای مردانه و زنانه از دیگر محصولات این کمپانی صاحب نام است که در سرتاسر دنیا طرفداران خود را دارد.
برند گوچی در بحران
گوچی هم همانند هر کمپانی دیگر بالا و پایینهای بسیاری را به خود دیده است. بدون شک هیچ شرکت و گروهی بدون کسب تجربه شکست به موفقیت نمیرسد. شاید بتوان گفت دهه 80 میلادی اوج بحران این کمپانی بود؛ زمانی که این شرکت تا مرز ورشکستگی پیش رفت. ماریتزیو گوچی نوه گوچی بزرگ در اداره کمپانی موفق نبود و سرانجام سهام خود را به یک شرکت بحرینی به نام Investcorp فروخت و بعد از آن به دست یک قاتل که به استخدام همسرش در آمده بود کشته شد.
دان ملو فرد تازه استخدام شده شرکت بود که با استخدام تام فورد افسانهای جان تازهای به برند گوچی داد. آن دو با کاهش تولید محصولات، این برند را به سمت خاص و لوکس بودن هدایت کردند. تا در نهایت در سالهای پایانی قرن 20 این شرکت وارد بورس شد.
گوچی در دو دهه اخیر
در سالهای پایانی قرن بیستم تعداد فروشگاههای گوچی به 76 عدد در سرتاسر جهان رسید. فورد و دسوله، مدیر جدید گوچی تصمیم به خرید برندهای دیگر و الحاق آنها با گوچی کردند. آنها برندهایی همچون استلا مک کارتنی، الکساندر مک کوین و بالنسیاگا را نیز به کمپانی گوچی افزودند.
در ادامه مارک گوچی توانست با تلفیق سنت و مدرنیته بار دیگر به موفقیت برسد. سال 2004 و هنگام دریافت جایزه اسکار توسط شارلیز ترون زیبا که در لباسی از برند گوچی میدرخشید، گوچی وارد مرحله تولید لباس شبهای خلاقانه شد. در این دهه بود که بار دیگر طرحهای قدیمی و بینظیر گوچی بار دیگر و با اندکی تغییر به نفع مدرنیته روی کار آمدند. کیفهای بامبو و طرح گل و کیف جکی از جمله این محصولات بودند.
سال 2010 گوچی که به برندی برتر تبدیل شده بود سعی کرد با تمرکز بر روی مواردی همچون کیفیت برتر، سبک ظریف ایتالیایی و طراحیهای منحصر به فرد به برندی بیرقیب نیز تبدیل شود. اوایل دهه 2010 بود که گوچی وارد فاز جدیدی شد. این برند با شعار حفظ محیط زیست سعی کرد با تغییرات دنیای جدید همگام شود و البته خط تولید لباس کودکان خود را نیز راه اندازی کرد.
الساندرو میشل رت طراح جدید این برند، بار دیگر خلاقیت را به این مجموعه افزود. او اولین کالکشن خود را در سال 2016 و در قالب لباسهای زنانه به دنیای مد معرفی کرد. او سنت را در قالب مدرنیته نشان داد و همین باعث محبوبیت این برند بین جوانان نیز شد؛ چیزی که شاید پیش از این اتفاق نیفتاده بود. مارکو بیزاری از سال 2015 مدیر برند گوچی است که کارشناسان دلیل شهرت این روزهای گوچی را مدیون او میدانند.
در این مطلب نگاهی به تاریخچه گوچی و سرنوشت آن انداختیم. این مغازه کوچک چرم فروشی که این روزها در سرتاسر جهان فروشگاههای مستقلی دارد در ایران نیز شعبی دارد. نمایندگی گوچی در مشهد و نمایندگی گوچی در تهران از جمله فروشگاههای گوچی هستند که میتوان محصولات اصلی گوچی را در آنها خریداری کرد. نظر شما درباره این برند لوکس چیست؟ در پایین صفحه میتوانید نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.