امروزه بهرهمندی از شعار های تبلیغاتی جذاب یکی از ضروریترین اصول موفقیت برای کسب و کارها است. این مقاله درباره اهمیت شعارهای تبلیغاتی شرح مختصری ارائه میدهد.
برای درک بهتر مفهوم شعارهای تبلیغاتی، نیاز به یک تصویرسازی ذهنی دارید. ابتدا کالا و یا برند مورد علاقه خود را متصور شوید. سپس سعی کنید جملهای که این برند برای تبلیغات خود استفاده میکند را به خاطر بیاورید. این جمله همان شعار تبلیغاتی یک محصول یا برند است. جملهای که با شنیدن آن تصویر برند و کالای مورد نظر را به یاد شنونده میآورد. اگر این شعارها در طولانی مدت از حافظه افراد پاک نشوند، رسالت خود را به کمال میرسانند. حال سوالی که پیش میآید این است که اصولا یک شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
در ادامه این مطلب به بررسی ویژگیهای مهم در انتخاب شعارهای تبلیغاتی پرداخته و چندین نمونه را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین تماشای ویدیوی بالا به درک بهتر مفهوم شعار تبلیغاتی و چگونگی انتخاب آن کمک به سزایی خواهد کرد.
آنچه در ادامه میخوانید:
- ماهیت شعارهای تبلیغاتی
- اهداف شعارهای تبلیغاتی
- بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا
- بهترین شعارهای تبلیغاتی ایران
ماهیت شعارهای تبلیغاتی
پیش از اینکه به معرفی بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا بپردازیم، لازم است در مورد ماهیت و هدف این جملات اندکی اطلاعات داشته باشیم. در ادامه مختصری از این موارد را شرح خواهیم داد.
شعار تبلیغاتی چیست؟ شعار تبلیغاتی جملهای است کوتاه و جذاب که معمولا در ابتدا و انتهای تبلیغات یک محصول نمایش داده میشود. این جمله توجه مخاطبان را به خود جلب و فکر آنان را هرچند برای مدتی اندک مشغول خواهد کرد. این جملات حداکثر از 5 کلمه و یا کمتر تشکیل شدهاند. آوای کلمات به گونهایست که در دهان افراد بچرخد و ملکه ذهن شود، به مانند شعر و یا دکلمهای کوتاه. میتوان گفت شعارهای تبلیغاتی در واقع خلاصه خدماتی است که یک برند ارائه میکند. شعار تبلیغاتی و برند مربوط به آن پس از مدتی در یکدیگر حل خواهند شد. به مرور، شعار تبلیغاتی جزئی جداییناپذیر از یک محصول شده و به آن هویت میبخشد یا بلعکس.
اهداف شعارهای تبلیغاتی
شعارهای تبلیغاتی تنها برای نمایش در تیزرهای تبلیغاتی به وجود نیامدهاند. با نگاهی عمیقتر درمییابیم که این جملات تاثیرگذار، خود بخشی از یک استراتژی مهم در فروش هستند. شعارهای تبلیغاتی اهداف بسیار وسیعتری از آنچه تصور میکنیم دارند. در ادامه به چند مورد از این اهداف اشاره خواهیم کرد.
تفاوت
نشر اطلاعات
معمولا مخاطبان تنها با شنیدن نام یک برند نمیتوانند حدس بزنند که این برند چه محصول یا خدماتی را ارائه میدهد. اما پس از شنیدن شعار تبلیغاتی، در مورد حوزه فعالیت آن اطلاعات اندکی دریافت خواهند کرد. به طور مثال برخی افراد با شنیدن نام نوکیا، به یاد شهر کوچکی در فنلاند میافتند. در حالی که هر فرد ناآشنایی با این برند، با شنیدن شعار تبلیغاتی نوکیا یعنی Connecting people به معنای مرتبط ساختن مردم، در خواهد یافت که این جمله به ارتباطات و تکنولوژی اشاره میکند.
تقویت هویت برند
از جایگاه علم روانشناسی، اگر انسان به طور مداوم در معرض رو به رو شدن با یک تصویر یا اطلاعات قرار بگیرد، این اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل شده و تثبیت خواهند شد. این نکته به عنوان پایه و اساس امر تبلیغات در نظر گرفته میشود. تمام برندها سعی در تثبیت تصویر خود در اذهان عمومی دارند. شعارهای تبلیغاتی، به عنوان تثبیتکننده این تصویر عمل میکنند. این شعارها به نوعی یک یادآور برای به خاطر آوردن تصویر یک محصول بوده و هویت محصول و برند را تقویت میکنند.
بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا
برندهای بسیاری هستند که به واسطه شعارهای تبلیغاتی خود موفق به کسب جایگاهی ویژه و مهم در دنیای تجارت شدند. شعارهای موفقی که میلیونها نفر در سراسر دنیا آنان را به یاد دارند. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین شعارهای تبلیغاتی تاریخ میپردازیم.
شرکت Nike
- شعار تبلیغاتی: فقط انجامش بده (Just Do It)
طبق گفته تیم تبلیغاتی شرکت نایکی، داستان شکلگیری این شعار بسیار جالب و عجیب است. ایده این شعار از آخرین جمله گفته شده توسط گری گیلمور، قاتلی محکوم به مرگ الهام گرفته شده است. گیلمور لحظاتی قبل از اعدامش توسط جوخه آتش، جمله «خب بیایید انجامش دهیم» (Lets Do It) را به زبان میآورد. دن ویدن، مدیر تبلیغات شرکت نایکی، این جمله را به «فقط انجامش بده» (Just Do It) تغییر میدهد. از آن زمان تاکنون شعار تبلیغاتی شرکت نایکی همین جمله است. با شنیدن این شعار، این حس به مخاطب منتقل میشود که تنها از طریق استفاده از محصولات نایکی هر کار مشکلی برای آنان انجامپذیر خواهد شد. شعار تبلیغاتی شرکت نایکی توسط مجله Campaign Magazine، بهترین شعار تبلیغاتی قرن بیستم نام گرفته است. همچنین می توانید داستان برند نایکی و روند پیشرفت این کمپانی خوش آوازه را اینجا بخوانید.
شرکت Apple
- شعار تبلیغاتی: متفاوت فکر کن (Think Different)
در آغاز عرضه محصولات اپل افراد خاص و خلاقی چون استیون اسپیلبرگ و استینگ از این محصولات استفاده میکردند. تمرکز شعار تبلیغاتی شرکت اپل، تاکید بر خاص بودن این محصولات و مصرفکنندگان آن است. این شعار طوری طراحی شده است که برای تمامی محصولات و خدمات این شرکت قابلیت استفاده داشته باشد. جمله Think Different برای اولین بار توسط استیو جابز در نمایشگاه Macworld به زبان آمد و حاضرین را تحت تاثیر خود قرار داد. همچنین ما در این مطلب به داستان شرکت اپل به طور مفصل پرداخته ایم.
برند Coca-Cola
- شعار تبلیغاتی: خوشبختی را باز کن (Open Happiness)
شرکت کوکا کولا از ابتدای تاسیس خود تاکنون، از شعارهای تبلیغاتی متفاوتی استفاده کرده است. شعار Open Happiness از سال 2009 تاکنون به عنوان شعار تبلیغاتی رسمی این شرکت برگزیده شده است. این شعار در زمان انتشار خود با واکنش مثبت بسیاری از مردم جهان رو به رو شد؛ بطوریکه پست اعلام شعار تبلیغاتی جدید در صفحه فیسبوک این شرکت، 50 میلیون لایک را از آن خود کرد. برای خواندن داستان برند کوکا کولا میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.
برند L’Oreal
- شعار تبلیغاتی: زیرا من لیاقتش را دارم (Because I’m worth it)
بی شک اکثر مشتریان هدف این شرکت فرانسوی تولید کننده لوازم آرایش، زنان هستند. شعار تبلیغاتی این برند دست به روی یکی از اساسیترین نیازهای اجتماعی زنان، یعنی ارزشمند بودن، گذاشته است. این شعار تبلیغاتی که از سال 1973 تاکنون تغییری نکرده است، حال با مفهوم برند لورآل پیوند خورده است. بطوریکه امروزه نام لورآل به عنوان یکی از محبوبترین برندهای مربوط به زنان در سراسر دنیا مطرح است. محبوبیت این شعار به حدی است که مورد توجه و استفاده گروههای فمینیستی در سراسر جهان نیز قرار گرفت.
شرکت M&Ms
- شعار تبلیغاتی: شکلاتی که در دهانتان آب میشود، نه در دستانتان (The milk chocolate that melts in your mouth, not in your hand)
شرکت M&Ms با ارائه راهکاری متفاوت در تولید محصولات خود توانست گوی سبقت را از دیگر شرکتها برباید. این راهکار، تولید پوستهای سخت و مقاوم برای شکلاتها بود که مانع از آب شدن آنها در دست میشود، اما به محض ورود به دهان به راحتی آب شده و جویده میشود. شعار تبلیغاتی این برند نیز از همین تفاوت ساختاری نشات گرفته است.
برند Adidas
- شعار تبلیغاتی: غیر ممکن چیزی نیست (Impossible is nothing)
شعار تبلیغاتی برند آدیداس از یکی از نقل قولهای بوکسور برجسته، محمدعلی کلی، برداشته شده است. محمدعلی کلی در زمان حیات خود یکی از چهرههای تبلیغاتی این برند ورزشی بود و در چند ویدئو تبلیغاتی آدیداس نیز حضور داشته است. هدف از انتخاب این شعار القای حس حمایت این برند به ورزشکاران حرفهای در طول مسابقات و رویدادهای ورزشی آنها است.
بهترین شعارهای تبلیغاتی ایران
در بخشهای پیشین به تعریف اهداف شعارهای تبلیغاتی پرداختیم. همچنین چند نمونه از بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا را هم معرفی کردیم. حال وقت آن رسیده که چند نمونه از شعارهای تبلیغاتی موفق داخلی را نیز معرفی کنیم. پس همچنان با ما همراه باشید.
شرکت همراه اول
- شعار تبلیغاتی: هیچ کس تنها نیست…
کمتر کسی است که با شنیدن این جمله، شرکت همراه اول را به یاد نیاورده باشد. این شعار تبلیغاتی از زمان انتشارش تاکنون ماندگار باقی مانده است و همین نشانه موفقیت آن است. پیشتر اشاره کردیم که یکی از اهداف شعارهای تبلیغاتی نشر اطلاعات در مورد فعالیتهای برند مربوطه است. با نگاهی ساده به جمله تبلیغاتی شرکت همراه اول مخاطب متوجه فعالیت این شرکت در زمینه ارتباطات خواهد شد.
یخچال فریزر امرسان
- شعار تبلیغاتی: زیبا، جادار، مطمئن
این شعار مدتهای مدیدی است که در ذهن اکثر ایرانیان حک شده است. امروزه با وجود ورود محصولات خانگی پیشرفتهتر و برندهای جدیدتر، محصولات امرسان کمتر از پیش مورد توجه قرار میگیرند؛ اما این موضوع هیچ تاثیری در محبوبیت این شعار تبلیغاتی نداشته و ندارد. میتوان گفت این شعار با برند امرسان پیوند خورده و به آن هویت میبخشد.
بانک سامان
- شعار تبلیغاتی: بانک سامان، بانک هوشمند
بانک سامان از ابتدا یکی از پیشگامان مدرنیزه کردن سیستم بانکداری بوده است. شعار تبلیغانی این بانک نیز مطابق با شیوه مدرن فعالیت بانک و کارکنان آن است. درست مثل نمونه بررسی شده از برند M&Ms، بانک سامان در شعار تبلیغانی خود به تمایزش نسبت به سایر بانکها مهر تایید میزند.
در این مقاله به بررسی انواع شعارهای تبلیغاتی و شرح وظایف آنها پرداختیم. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ کدام شعار تبلیغاتی در ذهن شما ماندگار باقی مانده است؟ نظرات خود را در کادر پایین با پلازا به اشتراک بگذارید.
شعارهای تبلیغاتی جالب باعث تمایز یک برند از رقبا میشوند. ارزش این تفاوت در صنایع پررقابت و پرمصرف پررنگتر است. برای تمایز ایجاد کردن میان شعار تبلیغاتی برند ما و سایر برندهای مشابه باید از قوه خلاقیت خود استفاده کنیم. شعار تبلیغاتی انتخابی باید خلاقانه باشد که پس از مدتی کم، باعث شناخته شدن محصول شود. همچنین باید شعارهای تبلیغاتی برندهای مشابه را بررسی کرده و جملهای بهیادماندنیتر از آنان خلق کنیم.