یکی از شناخته شدهترین موتورهای بازیسازی در سالهای اخیر موتور بازی سازی Unreal است. در این مقاله تاریخچه و آخرین نسل از این موتور بازی سازی مورد بررسی قرار گرفته است. با ما همراه باشید.
یکی از اساسیترین تصمیماتی که هر کمپانی بازیسازی با آن مواجه است این است که از چه موتور بازی سازی در روند تولید بازی مورد نظر استفاده کند. موتور Unity، موتور CryEngine و موتور Unreal Engine برخی از گزینههای پیش روی این کمپانیها هستند. موتور بازی سازی Unreal یکی از پرکاربردترین و معروفترین موتورهای بازی سازی است که توسط کمپانیهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور بازی سازی در بازیهای معروف و شناخته شدهای مانند Ark: Survival Evolved، بازی Rocket League، بازی Gears of War 2 و… مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه این مقاله از پلازا با موتور آنریل انجین بیشتر آشنا میشویم.
آنچه در ادامه میخوانید:
- معرفی موتور بازی سازی Unreal
- نسل اول موتور بازی سازی Unreal
- نسل دوم موتور آنریل
- نسل سوم موتور Unreal Engine
- نسل چهارم موتور آنریل انجین
- نسل پنجم موتور بازی سازی آنریل
- سیستم ها و پلتفرم هایی که موتور بازی سازی Unreal آنها را پشتیبانی می کند
- حرف آخر
معرفی موتور بازی سازی Unreal
Unreal Engine یک موتور بازی سازی است که توسط شرکت Epic Games طراحی و تولید شده است. از این موتور بازی سازی برای اولین بار در بازی تیراندازی اول شخص پرطرفدار Unreal در سال 1998 و برای کامپیوترهای خانگی مورد استفاده قرار گرفت. در آن سالها رقابت جذابی بین موتور بازی سازی Unreal و موتور بازی سازی استفاده شده سری بازیهای Quake شکل گرفته بود. برای نمونه نقدها و تحلیلهای بسیاری در مقایسه دو بازی Unreal Tournament و Quake III Arena انجام شده بود. موتور آنریل خیلی زود توانست در سبکهای مختلف بازیها حضور پیدا کند و محدود به سبک تیراندازی و اول شخص نماند. در ادامه نسلهای مختلف این موتور بازی سازی و تعدادی از بهترین بازیهای هر نسل به صورت مختصر معرفی شدهاند. با ما همراه باشید.
نسل اول موتور بازی سازی Unreal
همانطور که قبلا گفته شد نسل اول از موتور بازی سازی Unreal در سال 1998 و با بازی تیر اندازی و اول شخص Unreal معرفی شد. ویژگی این موتور بازی سازی این بود که بسیاری از ویژگیها را در کنار هم و در یک مجموعه واحد به شرکتهای بازی ساز عرضه میکرد. از جمله این ویژگیها میتوان به هوش مصنوعی، وضوح و شفافیت بالای بازی، تشخیص برخورد، ویژگی Rendering و Scripting اشاره کرد. به این مجموعه دو ویژگی جدید که شامل یک زبان Scripting جدید با نام UnrealScript و UnrealEd میشد نیز اضافه شده بود. وجود چنین مجموعه کاملی در آن دوران اتفاقی بسیار بزرگ بود و کمک بسزایی به بازی سازان کرد تا فرایند بازیسازی سادهتر شود. بازی Unreal Tournament تقریباً نهایت توان این موتور بازی سازی را از نظر گرافیکی و فیزیک بازی به نمایش میگذاشت.
تعدادی از بهترین بازیهای این نسل:
- بازی Clive Barker’s Undying
- بازی Deus Ex
- بازی Duke Nukem Forever
- بازی Rune
نسل دوم موتور آنریل
چهار سال بعد از نسل اول و در سال 2002، نسل دوم از موتور Unreal Engine رونمایی شد. نسل دوم از این موتور بازی سازی با عرضه بازی America’s Army به دنیای گیم معرفی شد. America’s Army یک بازی تیراندازی چندنفره رایگان بود که توسط ارتش آمریکا ساخته شده بود. در نسل دوم از این موتور بازی سازی کدهای هسته و موتور پردازشگر به خوبی ارتقا پیدا کرده بودند. همچنین نسخه دوم از UnrealEd k نیز در این نسل مورد استفاده قرار گرفته بود که البته در ادامه و به مرور زمان UnrealEd 3 نیز برای این نسل مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی جدید دیگری که در این نسل مورد استفاده قرار گرفت ویژگی Karma physics SDK بود که برای اولین بار در بازیهای Unreal Tournament 2003 و Unreal Championship مورد استفاده قرار گرفت.
در آن سالها رقابت جذابی میان PS2، ایکسباکس و GameCube وجود داشت. Epic Games به طور رسمی از ایکس باکس حمایت کرد و این تصمیم نقش بسزایی در این رقابت ایفا کرد. همچنین در ادامه این روند Epic Games با معرفی بازی Unreal Tournament 2004 نسل 2.5 از موتور بازی سازی Unreal را نیز معرفی کرد که چند ویژگی جذاب را به همراه داشت. در این نسل قدرت پردازش این موتور ارتقا پیدا کرده بود و همچنین ویژگیهایی مانند فیزیک خودروها و پشتیبانی از سیستم 64 بیت نیز به آن اضافه شده بود.
تعدادی از بهترین بازیهای این نسل:
- بازی BioShock
- بازی BioShock 2
- بازی Deus Ex: Invisible War
- بازی Lineage II
- بازی SWAT 4
- بازی Tom Clancy’s Ghost Recon 2
- بازی Tom Clancy’s Splinter Cell
نسل سوم موتور Unreal Engine
چند ماه پس از ارائه UE 2.5، کمپانی Epic Games تصاویری از نسل بعدی موتور بازی سازی Unreal را به نمایش گذاشت. این موتور بازی سازی برای بیش از 18 ماه در دست کار و تولید بود. اولین بازی کنسولی که با استفاده از این موتور بازی سازی ساخته و عرضه شد Gears of War و اولین بازی برای کامپیوترهای خانگی RoboBlitz بود. نسل سوم موتور آنریل به گونهای طراحی شده بود که نهایت استفاده را از ویژگیهای DirectX 9 بکند. همچنین در این موتور سایهها و نورپردازی برای هر پیکسل به صورت جداگانه محاسبه میشد که موجب هر چه طبیعی تر شدن سایهها و نورپردازی در بازی شده بود. ویژگی دیگر این نسل امکان پردازش (High-dynamic range (HDR بود.
در این زمان نسل بعدی کنسول های بازی به بازار آمده بود و موتور بازی سازی Unreal تمام کنسولها را پشتیبانی کرد. نه تنها کنسولها بلکه حتی Epic Games این موتور بازی سازی را برای اندروید و iOS نیز عرضه کرد. Infinity Blade اولین بازی iOS و Dungeon Defenders اولین بازی برای اندروید بود که به کمک موتور بازی سازی Unreal ساخته شد. Epic Games مانند همیشه بهروزرسانیهای مفیدی را برای نسل سوم عرضه کرد و این موتور بازی سازی حتی امروزه نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
تعدادی از بهترین بازیهای این نسل:
- سری بازی Batman: Arkham
- بازی BioShock Infinite
- بازی Borderlands
- بازی Borderlands 2
- بازی Gears of War 2
- بازی Life Is Strange
- بازی Mass Effect 1/2/3
- بازی Mortal Kombat X
- بازی Rocket League
- بازی SMITE
- بازی Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas
- بازی XCOM: Enemy Within
- بازی XCOM 2
نسل چهارم موتور آنریل انجین
آماده سازی و تولید نسل چهارم موتور بازی سازی Unreal از سال 2003 تحت نظر مدیر و موسس کمپانی Epic Games، یعنی تیم سوئینی شروع شد. در سال 2012 معاون ریاست این کمپانی، مارک رین، در مصاحبهای اعلام داشت که مردم از دیدن نسل چهار این موتور بازی سازی و ویژگیهای آن شوکه خواهند شد. میتوان گفت که او کاملاً درست میگفت. زمانی که در آن سال دمو مربوط به نسل چهارم منتشر شد بسیاری از کیفیت فوقالعاده این نسل شوکه شدند.
نسل چهارم از موتور آنریل انجین دارای ویژگیهای بسیار زیادی بود. یکی از مهمترین این تغییرات این بود که برای Scripting بازیها در این نسل دیگر نیازی به UnrealScripting نبود و این امر به کمک زبان برنامه نویسی ++C انجام گرفت. این امر تاثیر بسزایی در هر چه سادهتر شدن بازی سازی و صرفه جویی در زمان داشت. نکته بسیار مهم دیگر این بود که امکان رفع اشکال و Debugging در لحظه وجود داشت. این تغییرات واقعاً برای بازی سازان فوقالعاده بود. همچنین این تغییرات موجب شد تا فاصله میان بخشهای مختلف یک تیم بازی سازی از بین برود و تعامل میان این تیمها بسیار بیشتر شود.
تعدادی از بهترین بازیهای این نسل:
- بازی Ark: Survival Evolved
- بازی Crackdown 3
- بازی Final Fantasy VII Remake
- بازی Hellblade
- بازی Kingdom Hearts III
- بازی Paragon
- بازی Shenmue III
- بازی Street Fighter V
- بازی The Solus Project
نسل پنجم موتور بازی سازی آنریل
و اما نسل پنجم از موتور بازی سازی Unreal؛ نسلی که به تازگی دمویی از آن در پلی استیشن 5 به نمایش گذاشته شد. این نسل به قدری خوب است که تحسین بسیاری از منتقدین را به همراه داشته است. انتظار میرود که در اواخر سال 2021 اولین بازیها با این موتور بازی سازی به صورت رسمی به بازار عرضه شوند. دمو ارائه شده به وضوح نشان دهنده پیشرفت بزرگی در تکنولوژی مورد استفاده در این موتور بازی سازی است. از جمله این پیشرفتها میتوان به سیستم نورپردازی جدید و امکان پردازش اشکال و اجسام با جزئیات بسیار بالاتر اشاره کرد. برای مثال یک شیء مشخص در این دمو به کمک بیش از 33 میلیون مثلث تولید شده است که این موضوع باعث میشود دقت و جزئیات در اشکال به حدی بالا باشد که تاکنون در هیچ پلتفرمی شاهد آن نبودهایم.
در حال حاضر همه بیصبرانه منتظر عرضه رسمی این موتور بازی سازی و بازیهای ساخته شده به کمک آن هستند. در ادامه میتوانید دمو منتشر شده برای نسل پنجم از موتور بازی سازی Unreal را مشاهده کنید.
سیستم ها و پلتفرم هایی که موتور بازی سازی Unreal آنها را پشتیبانی می کند
- Microsoft Windows
- macOS
- Linux
- HTML5
- iOS
- Android
- Nintendo Switch
- PlayStation 4
- Xbox One
- Magic Leap One
- HTC Vive
- Oculus Rift
- PlayStation VR
- Google Daydream
- OSVR
- Samsung Gear VR
- HoloLens 2
- PlayStation 5
- Xbox Series X
- Stadia
حرف آخر
نظر شما در رابطه با موتور بازی سازی Unreal چیست؟ کدام موتور بازی سازی را بهتر از سایرین میدانید؟ کدام یک از بازیهای ساخته شده توسط موتور بازی سازی آنریل بیشتر توانسته شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ نظرات خود را در رابطه با موتور آنریل انجین و انتظارات خود از نسل پنجم آن را با ما به اشتراک بگذارید.