BEO جدیدترین برند در حوزه تولید صفحه نمایش بوده که اخیرا توانسته به طور قابل توجهی تولید صفحه نمایش OLED را در کمپانی خود بهبود دهد. این تولید کننده امیدوار است جایگزین سامسونگ به عنوان تولیدکننده اصلی صفحه نمایش دستگاههای اپل شود.
همانطور که شما نیز احتمالاً میدانید، بازار صفحه نمایشهای OLED موبایلی برای تولیدکنندگان بسیار بازار سودآوری است که اکنون میتوان گفت عمدتاً در اختیار سامسونگ، تولیدکننده قدر کره جنوبی قرار دارد. صفحه نمایشهای OLED سامسونگ به دوران قبل از ارائه سیستم عامل اندروید باز میگردد و به مراتب پیشرفتهتر از صفحه نمایشهایی است که توسط شرکتهایی نظیر ال جی تولید میشود. همچنین با توجه به ظرفیت تولید انبوه این شرکت، جای تعجبی نیست که سامسونگ به عنوان تنها عرضه کننده صفحه نمایش OLED برای جدیدترین گوشی اپل، آیفون 10، انتخاب شود. با مشاهده سود نجومی سامسونگ از تهیه پنلهای OLED و فروش آن به اپل، ظاهراً سایر شرکتها نیز میخواهند مانند این غول فناوری کره جنوبی عمل کنند.
در حدود دو ماه گذشته، گزارش شد که شرکت Japan Display با یک روش تولید جدید صفحه نمایش OLED به دنبال دستیابی به 900 میلیون دلار است. این شرکت شدیداً در تلاش است تا انحصار تولید صفحه نمایشهای OLED موبایل را از سامسونگ بگیرد. و اکنون شایعات اخیر حاکی از این است که شرکت BEO نیز در تلاش است تا اقداماتی انجام دهد و توجه اپل را به خود جلب کند. گفته میشود BEO نه یک خط بلکه دو خط تولید بزرگ OLED را به طور انحصاری برای دریافت سفارشات اپل راه اندازی کرده است. اپل در حال حاضر برای تولید صفحه نمایشهای OLED آیفون 10 به طور کامل وابسته به سامسونگ است که خودش نیز تمایل به تغییر این شرایط دارد.
شرکت BEO به عنوان بزرگترین تولیدکننده صفحه نمایش در کشور ژاپن، اعلام کرد که خط تولید B11 در سیچوان و خط تولید B12 که اکنون در مرحله سرمایه گذاری است، برای تولید پنلهای OLED برای اپل اختصاص داده شده است. گفته میشود مدیران BEO اخیراً از اپل بازدید کرده اند و این طرح تجاری را با آنها در میان گذاشتهاند.
BEO، شرکت تولیدکننده صفحه نمایش OLED قصد دارد فقط برای خط تولید B11 حدود 7.04 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. و طی رویدادی که ماه گذشته برگزار کرد، BEO در یک اقدام جدید، یک صفحه نمایش OLED ساخته این شرکت را در دستگاهی که شکل ظاهری آن مانند آیفون 10 بود، قرار داد و آن را به نمایش گذاشت.
ET News میگوید در خط تولید B11 حدود 70 درصد از تمام صفحه نمایشهای OLED به صورت انعطاف پذیر خواهند بود و 30 درصد باقی مانده پنلهای تاشو (foldable) هستند. همان طور که میدانید اوایل ماه جاری، اپل یک درخواست ثبت اختراع برای صفحه نمایشهای تاشو منتشر کرده است. خط تولید B12 نیز به دو نوع پنل تقسیم میشود.
این شرکت چینی قصد دارد 7.04 میلیارد دلار برای خط تولید B11 سرمایه گذاری کند. البته هنوز مشخص نیست که BEO طی یک اقدام پیش رو چنین سرمایه گذاری انجام داده یا به درخواست اپل بوده است. شرکت BEO اخیراً تولید انبوه صفحه نمایشهای OLED انعطاف پذیر نسل ششم را آغاز کرده است و با برگزاری رویدادی گسترده در ماه گذشته مهارتهای فنی خود را به نمایش گذاشت. BEO در این رویداد در یک اقدام جدید، یک صفحه نمایش OLED ساخته این شرکت را در دستگاهی که شکل ظاهری آن مانند آیفون 10 بود، قرار داد و آن را به نمایش گذاشت. این اقدام BEO برای نشان دادن علاقه وی برای همکاری با اپل در تولید صفحه نمایشهای آیفون 10 انجام شد.
در حالی که بعید به نظر میرسد که ظهور شرکتهای دیگر نظیر BEO و Japan Display تاثیر جدی روی سامسونگ داشته باشد و رقیبی برای وی محسوب شود، با این حال ممکن است برای ال جی مشکل ساز شود. این شرکت الکترونیکی کره جنوبی، به آرامی از تولید صفحه نمایشهای LCD به OLED تغییر رویه داد و کسب و کار صفحه نمایشهای OLED خود را با پنلهایی با اندازه کوچک و متوسط گسترش داد. متاسفانه ال جی نه تنها باید با شرکتهای میلیارد دلاری رقابت شدیدی داشته باشد، بلکه پنلهای OLED فعلی آن (که روی دستگاههایی مانند ال جی V30 و پیکسل XL 2 به کار گرفته شده است) به لحاظ کیفیت مورد انتظار دارای مشکلاتی است. در واقع تمامی این مشکلات ممکن است برنامههای این شرکت برای عقد قرارداد با اپل را تحت الشعاع قرار دهد.
با این حال، رقابت در بازار تولید صفحه نمایشهای OLED میان شرکتها به سرعت در حال گسترش است. این بازار مدتهاست که در انحصار سامسونگ قرار دارد. این تغییر به نظر من بسیار خوب است و غالباً بازار رقابتی باعث بهبود کیفیت میشود. در عین حال اپل نیز بسیار مایل است که حداقل از دو تولیدکننده برای صفحه نمایشهای OLED دستگاههای خود استفاده کند. زیرا باعث میشود ریسک آن کمتر باشد و در عین حال شرایط مذاکرده برای اپل بهتر خواهد شد.