دوشنبه مجازی یا Cyber Monday، دوشنبه بعد از روز عید شکرگزاریست که هر ساله در ایالات متحده امریکا برپا میشود. اصطلاح Cyber Monday توسط شرکتهای بازاریابی امریکایی ایجاد شد تا مردم را مجبور به خرید آنلاین محصولات خود از فروشگاههای اینترنتی کنند.
این اصطلاح توسط آلن دیویس و اسکات سیلورمن طراحی شد و برای اولین بار در تاریخ 28 نوامبر 2005 در یک نشریه مطبوعاتی به نام Shop.org تحت عنوان دوشنبه مجازی یا Cyber Monday تبلیغ شد و به سرعت رشد کرد به طوریکه امروزه یکی از بزرگترین روزهای خرید آنلاین به شمار میرود.
براساس مطالعات Shop.org در اولین دوشنبه مجازی که در سال 2005 انجام شد، 77 درصد از خرده فروشان آنلاین گفتند که فروش آنها پس از دوشنبه مجازی، روند صعودی داشته و تخفیفاتی که ایشان در این روز اعمال کردهاند به میزان زیادی در جلب اعتماد و جذب مشتری تاثیر داشته است.
مردم به راحتی با دسترسی به اینترنت پرسرعت، هرچه که نیاز داشتند خریداری میکردند. آنهم بدون اینکه فرزندشان جلوی دست و پایشان باشند و یا نگرانی ماندن در ترافیک آنها را آزار دهد.
در سال 2015 نیز میزان فروش آنلاین در این روز به میزان 2.98 میلیارد دلار رسید. مقدار متوسط سفارش در دوشنبه مجازی حدود 128 دلار بود.
دوشنبه سایبری روزی شبیه به جمعه سیاه است با این تفاوت که در این روز، خرده فروشیهای کوچک برای رقابت با زنجیرههای بزرگ فروش، اجناس خود را با تخفیف به مردم ارائه میدهند. از آن روز، Cyber Monday تبدیل به یک اصطلاح بازاریابی شده که امروزه توسط خرده فروشان آنلاین در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد.
سال | روز | میزان فروش (میلیون دلار) | میزان تغییر |
2006 | 27 نوامبر | 610$ | بدون تغییر |
2007 | 26 نوامبر | 730$ | 20%+ |
2008 | 1 دسامبر | 846$ | 16%+ |
2009 | 30 نوامبر | 887$ | 5%+ |
2010 | 29 نوامبر | 1028$ | 16%+ |
2011 | 28 نوامبر | 1251$ | 22%+ |
2012 | 26 نوامبر | 1465$ | 17%+ |
2013 | 2 دسامبر | 1735$ | 18%+ |
2014 | 1 دسامبر | 2038$ | 17%+ |
2015 | 30 نوامبر | 2280$ | 12%+ |
2016 | 28 نوامبر | 3450$ | 12%+ |
2017 | 27 نوامبر | – | – |
همانطور که در جدول بالا مشاهده میکنید، میزان فروش در دوشنبه های مجازی روند صعودی داشته است. سال گذشته امریکایی ها حدود 3 میلیارد دلار در این روز خرج کردند. در این روز خرده فروشیها با حراجهای واقعی سعی در جذب بیشتر مشتری و افزایش میزان فروش خود و در نتیجه جذب مشتریهای ثابت دارند.
در ایران نیز به تقلید از جمعه سیاه، در 3 آبان، «حراجمعه» برگزار شد با این تفاوت که در بلک فرایدی های جهانی، با تخفیفات شگفت انگیزی مواجه بودیم که مردم برای خرید آن محصولات بسیار تلاش میکردند. اما وبسایت های فروشگاهی داخلی، با افزایش قیمت در چند روز باقیمانده به حراجمعه و در نهایت، تخفیف زدن به همان مقدار قیمتی که افزایش داده بودند، حراجمعه بهپا کردند!
بماند که بسیاری از وبسایت ها در دسترس نبود و یا به محض شروع خرید، با اتمام موجودی محصولات لوکسی همچون آیفون 8 روبرو شدند.
برنده جمعه سیاه جهان، جف بزوس بود. مالک و مدیرعامل آمازون، در این روز با افزایش ارزش هر سهم وی، ثروت شخصیاش به طور چشمگیری افزایش یافت. به گزارش بلومبرگ، ثروت جف بزوس 99.6 میلیارد دلار شده و هم اکنون وی ثروتمندترین فرد جهان است.