کارگران آسیب دیده از کرونا که مجبورند سرکار حاضر شوند در سرتاسر جهان دست به اعتراض زدند. در این مقاله به 8 کمپانی بزرگ که با اعتراض کارکنان خود رو به رو هستند میپردازیم.
این روزها با گسترش ویروس کرونا در سرتاسر دنیا، از همه مردم خواسته میشود به جز موارد ضروری در خانههای خود بمانند. اما بعضی افراد مجبورند سرکار بروند تا چرخ کشور (چه ایران چه کشورهای خارجی) بچرخد و با این کار خود و خانوادهشان در معرض آلودگی قرار میگیرند. در ادامه اعتراضات برخی از این کارگران آسیب دیده از کرونا را با هم مرور میکنیم.
آنچه در ادامه میخوانید:
- اعتراض کارگران آسیب دیده از کرونا در جهان
- کمپانی آمازون (Amazon)
- شرکت GameStop
- شرکت گوگل
- کمپانی اینستا کارت (InstaCart)
- و…
- جمع بندی
اعتراض کارگران آسیب دیده از کرونا در جهان
تعریف مشاغل ضروری در شرکتهای مختلف، متفاوت است؛ اما متاسفانه برخی شرکتها دستورات را جدی نمیگیرند. از همین رو میتوان گفت که اینجا هم ویروس کرونا انتخابی عمل کرده است و بین کسانی که میتوانند از راه دور کار کنند و کسانی که مجبورند در محل کار حاضر شوند شکافی عمیق ایجاد کرده است.
جدا از مدافعان سلامت (پزشکان و پرستاران و کادر بیمارستان) که این روزها فداکارانه به سرکار میروند، برخی شغلها مانند کارگران، رانندگان، اغذیه فروشیها و سوپرمارکتها هم هستند که مجبورند سرکار بروند؛ چون در غیر این صورت حقوقی نمیگیرند. کارگران آسیب دیده از کرونا در همه جای دنیا با مشکلات اقتصادی بیشماری روبرو هستند. در ادامه تعدادی از کمپانیهایی را معرفی میکنیم که کارگرانشان را مجبور کرده تا به سر کار بروند و حالا با انتقاد و اعتراض آنها روبرو شدهاند.
کمپانی آمازون (Amazon)
کمپانی آمازون یکی از معدود شرکتهایی است که با شیوع ویروس کرونا، شاهد رونق تجاری بوده است. اما از طرفی افزایش خرید آنلاین باعث ایجاد فشار مضاعف بر کارگران انبار و رانندگان آمازون شده است. این کارگران آسیب دیده از کرونا میگویند این شرکت نتوانسته تجهیزات حفاظتی برای کارکنانش فراهم کند و ایجاد فاصله اجتماعی سرکار غیرممکن است. بدتر از آن به افرادی که مریض هستند هم مرخصی نمیدهد. یکی از کارگران آسیب دیده از کرونا در هوستون میگوید:
همه ترسیدند، اما نمیتوانیم سرکار نریم.
آمازون از شرایط انبارهایش دفاع کرده است و در بیانیهای به وبسایت خبری Business Insider گفته است که تلاش میکند تا سطح بهداشت شرکت را افزایش دهد و قوانین فاصله اجتماعی را نیز رعایت کند. این شرکت همچنین در ادامه گفت به کارگرانی که مبتلا به کرونا هستند، حقوق استعلاجی داده میشود. با این حال شبکه CNBC طی گزارشی اطلاع داد که تعدادی از کارگران برای گرفتن این پول درگیر هستند.
شرکت GameStop
GameStop بزرگترین فروشگاه فروش بازیهای ویدئویی جهان، فروشگاههایش را طی این مدت باز نگه داشته است و حتی ساعت کار کارکنانش نیز طولانیتر از قبل شده است و معتقد است که شغل آنها جزو مشاغل ضروری حساب میشود؛ چراکه باعث میشود مردم در خانههایشان بمانند.
کارکنان آسیب دیده از کرونا در این شرکت میگویند که تدابیر امنیتی و بهداشتی برای آنان در نظر گرفته نشده است. طبق گزارشی که به مدیران GameStop ارسال شده و روزنامه The Boston Globe هم آن را گزارش کرده، به کارکنان این فروشگاه گفته شده است که هنگام برخورد با مشتری، از کیسه نایلون پلاستیکی استفاده کنند.
از طرفی سخنگوی این شرکت به وبسایت خبری Business Insider گفته که تمامی فروشگاههای این کمپانی بسته شده و فروش فقط به صورت آنلاین است. GameStop همچنین ادعا میکند که به کارکنانش گفته است که اگر نخواهند میتوانند کار نکنند و در خانه بمانند.
شرکت گوگل
درحالی که گوگل برای اقدامات بهداشتی و پیشگیرانهاش برای محافظت تمام وقت از کارکنانش مورد ستایش قرار گرفته است، برخی نگران عواقب حضور تعداد زیاد کارکنان (119 هزار نفر) این کمپانی در این هیاهوی شیوع ویروس کرونا هستند و خواستار سیاستهای بهتر و واضحتری برای خود شدهاند.
سخنگوی گوگل در این رابطه به Business Insider گفت:
ما و تمامی شرکای فروشنده خود در حال تلاش هستیم تا بتوانیم هرچه بیشتر کارها را از خانه انجام دهیم.
کمپانی اینستا کارت (InstaCart)
درحالی که بیشتر مشاغل تعطیل هستند، فروشگاهها و سوپرمارکتها همچنان باز هستند و به شدت هم شلوغ هستند. بیشتر مردم هم برای به حداقل رساندن تماسشان با بقیه، به سفارش آنلاین روی آوردهاند. فروشندگان اینستاکارت هفته گذشته اعتصاب کردند و خواستار پرداخت حقوق بیشتر شدند و گفتند که کمپانی برای آنها تجهیزات محافظتی و بهداشتی فراهم نکرده است.
گروه فروشندگان معترض اینستاکارت و کارگران آسیب دیده از کرونا در بیانیهای گفتند که:
اینستاکارت این شیوع همه گیر را به یک کمپین روابط عمومی تبدیل کرده و خود را قهرمان خانوادههایی معرفی کرده است که در قرنطینه به سر میبرند.
اما InstaCart میگوید که:
هدف ما ارائه محیطی امن و انعطافپذیر برای فروشندگان است. در حالی که اقدامات پیشگیرانه را هم انجام میدهند تا بتوانند با خیال راحت کار کنند.
این شرکت در ادامه افزود که به حقوق کارکنانش برای ابراز نگرانیهایشان در این خصوص احترام میگذارد و همچنین اعلام کرد که بستههای بهداشتی و ایمنی برای کارکنانش فراهم کرده است.
شرکت مک دونالد
هفته گذشته بیش از 100 نفر از کارکنان مک دونالد در فلوریدا در اعتراض به سیاستهای مک دونالد در برابر کرونا، سرکار خود حاضر نشدند. مک دونالد پیش از این گفته بود که حالا وقت تولید ماسک برای کارگران است. در حالی که برخی از کارگران آسیب دیده ناشی از کرونا در این کمپانی میگویند شغل آنها جزو مشاغل ضروری نیست و نباید در این شرایط سرکار بروند. دیوید تووار، معاون ارتباطات آمریکا در مک دونالد گفت:
گوش دادن به صحبت کارکنان، بازخورد مشتریان و دیگران مهم است. ما میدانیم که طی چند هفته گذشته و با ادامه دار شدن این شرایط باید به صحبتهای کارکنانمان گوش دهیم و درصورت لزوم تغییراتی ایجاد کنیم.
کمپانی تسلا
مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک بارها و بارها ویروس کرونا را دست کم گرفته و ادعاهای نادرستی در رابطه با ایجاد شرایط ایمنی برای کارکنانش داشته است. بعد از بحث و گفتگو با مقامات کالیفرنیا، اواخر ماه مارچ تسلا قبول کرد 10 هزار نفر از کارکنان کارخانه خود در شهر فریمانت در ایالت کالیفرنیا را تعطیل کند.
اخیرا، کمپانی تسلا برنامههایی برای برگرداندن دهها تن از کارگرانی که مرخصی گرفته بودند داشته است و با قوانینی که برای بهداشت عمومی وضع کرده است، کارهای شرکت را به «امور اصلی و حداقلی» محدود کرده است.
شرکت اوبر (Uber)
رانندگان اوبر به Business Insider گفتند که برنامه محدود و نامناسب برای پرداخت حق استعلاجی در این ایام باعث شده آنها بین سلامتی و حساب بانکیشان یکی را انتخاب کنند. حتی کارگران آسیب دیده از کرونا نیز برای دریافت حق استعلاجی با مشکلات بسیاری روبرو بودهاند. از آنجایی که رانندگان قرارداد مستقیمی با شرکت اوبر ندارند، این هزینه و حقوق استعلاجی به آنها پرداخت نمیشود.
رانندگان که هنوز در جادهها و خیابانها کار میکنند میگویند که حقوقشان کم است و کمک چندانی از طرف شرکت دریافت نمیکنند:
تجهیزات بهداشتی که کمپانی قول داده بود هیچ جایی پیدا نمیشود. حتی اگر کمپانی خدماتی برای محافظت از بقیه کارکنان ارائه دهد، این رانندگان هستند که باز هم در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.
Uber در گفتگو با Business Insider گفت:
ما همچنان کار را با رانندگانمان ادامه میدهیم و مردم را در سرتاسر جهان جا به جا میکنیم تا بتوانیم از سلامت آنها حمایت کنیم.
این کمپانی در ادامه افزود که تاکنون 3 میلیون دلار تحت عنوان برنامه «پرداخت حقوق استعلاجی» به کارکنان پرداخت شده است.
فروشگاه های زنجیره ای Whole Foods
کارگران Whole Foods در اعتراضی به شرایط موجود خواستار مرخصی با حقوق برای کارکنان فروشگاههای مواد غذایی متعلق به آمازون شدند. این اعتراض پس از مثبت شدن تست کرونا تعدادی از کارکنان در کالیفرنیا، نیویورک، شیکاگو و لوئیزیانا صورت گرفت. طبق گفته معاون این شرکت، فروشگاهها باز ماندهاند و همین باعث شد که کارکنان فکر کنند شرکت علی رغم سود تجاریاش، به فکر سلامتی آنها نیست.
سخنگوی Whole Foods گفت:
علاوه بر ایجاد فاصله اجتماعی، اقدامات گستردهای برای امنیت مردم انجام دادهایم. اقداماتی برای کنترل شلوغی و ازدحام جمعیت و نظافت ترتیب دادهایم و پروتکلهای امنیتی جدیدی را برای حفظ سلامتی کارکنانمان ایجاد کردهایم که در خط مقدم در حال خدمات رسانی به مشتریان هستند.
جمع بندی
در این مقاله به موضوع کارگران آسیب دیده از کرونا و 8 شرکتی که با این مسئله درگیر هستند پرداختیم. همانطور که خواندید، کارگران و کارمندان سایر کشورها هم همانند مردم کشور ما تحت تاثیر ویروس کرونا هستند و به شرایط نامناسبشان اعتراض کردهاند. آیا شما هم علیرغم تمام توصیهها، مجبورید سرکار بروید؟