همه شما با بخش فید فیس بوک (Facebook Feed) آشنا هستید. در این قسمت شما میتوانید پستهایی که از دوستانتان ارسال میشود، مشاهده کنید. همچنین پستهایی که در صفحات لایک شده توسط شما گذاشته میشود، در فید فیس بوک مشاهده میشود. اما اخیراً یک فید جدید توسط این غول رسانه اجتماعی معرفی شده است که نام آن فید جست و جو (Explorer Feed) است. شما با استفاده از این فید میتوانید ببنید افراد مشهور در فیس بوک چه کارهایی انجام میدهند و چه پستهایی میگذارند.
فید جست و جوی فیس بوک چیست؟
فید جستجو بخشی در فیس بوک است که پستهای پر طرفدار از کل این رسانه اجتماعی در آن گردآوری میشود. این پستها شامل متنها، مقالات، فیلمها و صفحه کاربرانی است که شما آنها را دنبال (فالو) نمیکنید.
البته تمامی کاربران در فید جست و جو بخشهای یکسان و مشابهی را مشاهده نخواهند کرد. فید جست و جو پستهایی را به هر کاربر نشان میدهد که محتوای آن مشابه مواردی باشد که وی یا دوستانش لایک کردهاند. هنگامی که فیس بوک در برخی از کشورها آزمایشی انجام داد تا تمام محتوای فید کاربر را به فید جست و جو منتقل کند، نتیجه این آزمایش چندان خوب نبود. به گونهای که برندهایی در کامبوج، سریلانکا، اسلواکی، بولیوی، صربستان و گواتمالا دریافتند که مراجعه به فیس بوک از 60 تا 80 درصد کاهش یافته است.
فیس بوک میگوید این فقط یک آزمایش است و «کمپانی در حال حاضر هیچ برنامهای برای انتشار عمومی آن ندارد.» در نتیجه ما نمیدانیم که در آینده نزدیک، فیس بوک تغییرات بیشتری خواهد داشت یا خیر.
فید جست و جو در فیس بوک کجا قرار دارد؟
اگر با استفاده از مرورگر وب وارد فیس بوک میشوید، منوی جست و جوی بستهای که در نوار کناری سمت چپ قرار دارد، باز کنید. به پایین فهرست باز شده بروید و میتوانید آیکون فید جست و جو را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید. اکنون میتوانید فید جست و جو را مشاهده کنید. اگر با استفاده از گوشی خود وارد فیس بوک میشوید، روی دکمه منوی همبرگر کلیک کنید و در بخش Explore روی گزینه «بیشتر یا More» ضربه بزنید. به پایین صفحه بروید و روی فید جست و جو کلیک کنید تا این فید جدید فیس بوک را مشاهده کنید. همچنین شما همواره میتوانید صفحه فید جست و جو را به روز رسانی کنید تا محتوای جدید ببینید. البته ممکن است آیکون آن برای کسانی که با هدف این گزینه آشنا نیستند، ملموس نباشد.
قطعاً یکی از اهداف اصلی فیس بوک، افزایش زمانی است که کاربران در این پلتفرم سپری میکنند و متعاقباً فیس بوک میتواند تبلیغات بیشتری میان محتواهای نمایشی قرار دهد. البته در حال حاضر این فید شامل بخش تبلیغات و آگهی ها نیست.