هلولنز های مایکروسافت یا آن طور که این شرکت آن را نام گذاری کرده، هدست های واقعیت ترکیبی “mixed reality” تا پایان این ماه در چین عرضه میشوند.
این هدست ها ابتدا در ماه مارچ در آمریکا و کانادا برای توسعه دهندگان عرضه شدند و به تدریج به بازار کشورهایی مانند استرالیا، انگلیس، ایرلند، فرانسه و آلمان گسترش یافت.
وبسایت رسمی مایکروسافت چین بخشی برای پیش فروش این هلولنز ها برای کیت تجاری و کیت توسعه دهندگان در نظر گرفته است. البته هیچکدام از این پکیج ها در حال حاضر برای مصرف کننده های معمولی در دسترس نیستند و حتی کاربران تجاری برای استفاده از این محصول بایستی یک فرم درخواست پر کنند تا ابتدا درخواستشان بررسی شود. هر دو پکیج به زبان انگلیسی می باشد.
برخلاف سایر محصولات موجود در بازار که از تکنولوژی های VR و یا AR استفاده می کنند، هلولنزهای مایکروسافت از تکنولوژی (MR (Mixed Reality استفاده می کند. بر خلاف سایر محصولات VR/AR ، هلولنزهای مایکروسافت در تکنولوژی MR پیشتاز است. بدون سیم بودن و استفاده از لنزهای هوشمند به این محصول مایکروسافت نسبت به سایر محصولات VR موجود در بازار برتری می بخشد. بر اساس بررسی یکی از سایت های چینی هلولنزهای مایکروسافت در هنگام استفاده راحت تر نیز هستند.
تفاوت بین واقعیت ترکیبی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟
VR و یا واقعیت مجازی، کل محیط و تجربه محیطی را ایجاد می کند. در حالی که AR و یا واقعیت افزوده از محیط واقعی اطراف ما استفاده کرده و یک سری المان های مجازی به آن اضافه می کند. همان طور که احتمالا می توانید حدس بزنید MR یا واقعیت ترکیبی، این دو تکنولوژی را با هم ادغام می کند و اطلاعات بسیار واقعی تری از AR به نمایش می گذارد در نتیجه فضا تاثیر گذار تر بوده و کاربر می تواند در دنیای مجازی خیره کننده تری غرق شود. بسیاری از افراد حرفه ای معتقدند که تفاوت کمی بین MR و AR وجود دارد.
هرچند کمپانی ها دوست دارند این تفاوت های اندک را بزرگنمایی کنند تا بتوانند بین محصول خود و سایر محصولات موجود در بازار تمایز قائل شوند. مجیک لیپ (Magic Leap) که در سال 2011 در فلوریدا شروع به کار نمود یکی دیگر از کمپانی های بزرگ در زمینه MR می باشد. مجیک لیپ 6 سال پیش ایجاد شد و از آن زمان تا کنون هیچ محصول تبلیغاتی منتشر نکرده. البته آنها از طریق سه سری فرایند سرمایه گذاری 1.39 بیلیون دلار رشد داشتند. در فوریه 2016 این کمپانی 794 میلیون دلار در سرمایه گذاری های سری c کسب کند که به وسیله Alibaba رهبری می شد.
بازاری میلیارد دلاری
با توجه به پیوستگی بالای بین تکنولوژی های MR و AR/VR ، رقابت بین کمپانی های تولید کننده این تکنولوژی ها بسیار شدید می باشد. بر اساس گزارشات مبلغ کل سرمایه گذاری پلتفرم ها و ابزارهای VR بازار تا کنون به مبلغ 2.67 میلیارد دلار رسیده است. اوکولوس (Oculus) که در سال 2014 توسط فیس بوک معرفی شد با ارزش 2 میلیارد دلار یکی دیگر از محصولات محبوب بازار در کنار هلولنز های مایکروسافت می باشد. This Irvine از دیگر کمپانی های کالیفرنیایی که در سال 2012 ایجاد شده و بدون معرفی محصولی طی سه سری 93.4 میلیون دلار افزایش ارزش سرمایه داشته است.
در مارچ 2015 اوکولوس هدست های واقعیت مجازی خود را عرضه کرد و خیلی زود عنوان بهترین عینک واقعیت مجازی موجود در بازار را از آن خود کرد. البته سرپرست ارشد بازاریابی سابق اوکولوس یعنی الیزابت هامرن بر اساس اطلاعاتی که در صفحه لینکدین خود قرار داده به تیم واقعیت ترکیبی مایکروسافت پیوسته است. در ژوئن 2015 مایکروسافت و اوکولوس برای خلق یک تجربه بازی شگفت انگیز برای XBOX 1 با هم همکاری کردند، اما الان به نظر می رسد رقابت بین این دو کمپانی بسیار حساس تر شده.
شاید برای کاربران عادی فهمیدن این تکنولوژی ها کمی دشوار باشد. اما این رقابت شدید بین رقبای اصلی این بازار شاید به ما کمک کند تا وارد این عرصه جدید شویم. و حالا مایکروسافت اعلام کرده که تصمیم دارد تا با هلولنز های خود وارد بازار چین شود، بازاری که به گفته کارشناسان بزرگترین بازار هدست های واقعیت مجازی در جهان خواهد بود.