یکی از شیوه های نوین بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که شرکت ها اطلاع رسانی پیرامون محصولات خود را از غالب تبلیغ خارج می کنند و آن را هرچه بیشتر به پست های شبکه های اجتماعی نزدیک می کنند. اینستاگرام اما می خواهد تا جای ممکن کاربران را از روش های غیرمتعارف تبلیغات حفظ نماید.
گاهی شرکت های مختلف به افراد مشهور پول می دهند تا محصول آن ها را تایید کنند. این تایید عمومی است یعنی فرد مشهور در یک آگهی یا مراسم اعلام می کند که محصول را قبول دارد و از آن استفاده می کند. تاثیری پذیری مردم از این افراد مشهور باعث می شود محصول تایید شده برای آنان معتبر و قابل اطمینان شود.
دنیای ما امروز در عصر ارتباطات به سر می برد و یکی از پایه های ارتباطات زمان ما شبکه های اجتماعی هستند. اخیرا شاهد ظهور پدیده ی « اثرگذاران» (influencers) در شبکه های اجتماعی هستیم. اثرگذاران پدیده ای است که بیشتر در زمینه ی تجاری کاربرد دارد و می توان از آن به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد.
پدیده ی اثرگذاران در گذشته هم وجود داشته و حتی در دانش تجارت شاخه ای به نام « بازاریابی اثرگذاران» برایش تعریف شده است. اما در سال های اخیر با صدچندان شدن قدرت ارتباطات در جهان این پدیده به شکل گسترده ای در حال رشد است.
در بازار یابی اثرگذاران شرکت ها به جای اینکه توده ی مردم را برای فروش محصولات خود هدف بگیرند، روی دسته ی « اثرگذاران» تمرکز می کنند. افراد اثرگذار با تایید و ترویج یک محصول می توانند حجم عظیمی از خریداران را به سمت آن محصول سوق دهند.
گاهی تایید و حمایت اثرگذاران از محصولات چندان آشکار نیست؛ اینجاست که سازمان های دولتی مانند کمیسیون تجارت فدرال امریکا با آن مشکل پیدا می کنند. این مساله سبب شده پلتفرم های شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام به دنبال روش هایی برای آشکار کردن و وضوح هرچه بیشتر پست های اسپانسر شده باشند.
اینستاگرام چند ماه پیش قابلیتی را برای « اثرگذاران» روی پلتفرم خود قرار داد که فرد اثرگذار می تواند به کمک آن پست های اسپانسردار را لیبل کنند. به این ترتیب فالورهای افرا اثرگذار متوجه می شوند که برای کدام پست ها پول پرداخت شده است یا حتی فرد اثرگذار از جانب خودش پست خاصی را در اینستاگرام قرار داده است.
حالا شرکت اینستاگرام اعلام کرده این قابلیت را برای طیف گسترده تری از کاربران در شبکه ی خود به کار می گیرد. اینستاگرام اعلام کرده:
از زمان قرار گرفتن ابزار محتوای برنددار در خرداد ماه، سازندگان اینستاگرام این امکان را پیدا کرده اند تا در هنگام کار با یک طرف تجاری، به آسانی با هم ارتباط برقرار نمایند. به این ترتیب کسانی که در پلتفرم ما به گرفتن، اشتراک و اکتشاف علائق خود مشغول اند شفافیت بیشتری خواهند داشت. امروز ما دسترسی این ابزار را در میان کاربران اینستاگرام گسترش می دهیم تا کسانی که در سطح بالایی درگیر کار با این پلتفرم هستند و به دیدگاه ها دسترسی دارند بتوانند از این ابزار بهره مند شوند.
این گسترش به ما مکان می دهد به یادگیری خود در زمینه ی نحوه ی تعامل سازندگان، شرکت های تجاری و جامعه با محتوای برنددار ادامه دهیم.
آن دسته از افرادی که در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام هستند و بخش زیادی از کارهای خود را در این پلتفرم انجام می دهند، در صورت دریافت اعلان نباید غافلگیر شوند. این اعلان ها جنبه ی اطلاع رسانی دارد و کاربران را از پست هایی که اگهی محسوب می شوند و اما در دسته ی تبلیغات قرار نگرفته اند آگاه می سازند.