شرکت بوئینگ یک شرکت آمریکایی است که به عنوان بزرگترین شرکت هوانوردی دنیا نیز شناخته میشود. در ادامه این مقاله قرار است تاریخچه شرکت بوئینگ که قدمتی طولانی دارد را برای شما بیان کنیم.
شرکت هوانوردی بوئینگ (The Boeing Company) از 15 جولای سال 1916 (24 تیر 1295) کار خود را با شعار «ما غیرممکن را ممکن ساختهایم» آغاز کرد. درواقع این شرکت دستاورد یک تاجر چوب به نام ویلیام بوئینگ است که وی با تجربه بلندمدتش در صنعت چوب و سرمایهای که اندوخته بود، توانست وارد صنعت هوانوردی شود و با استفاده از چوب اولین دستاورد خود را تولید کند. اکنون این شرکت آمریکایی طراح، تولیدکننده و فروشنده هواپیما، ماهواره، هلیکوپتر و انواع موشکهای ماهوارهای و تسلیحاتی در دنیا است و از لحاظ درآمد و اندازه بازاری که در احاطه دارد، به عنوان بزرگترین شرکت هوانوردی جهان نیز شناخته میشود. اگر میخولاهید با سایر شرکتهای هوانوردی جهان نیز آشنا شوید، خواندن این مقاله به شما توصیه میشود. حالا با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با غول هوانوردی دنیا، یعنی شرکت بوئینگ آشنا شوید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- تاریخچه بوئینگ
- حضور بوئینگ در جنگ جهانی دوم
- بوئینگ بعد از جنگ جهانی دوم: ادامه پیشرفت
- شرکت بوئینگ در سال های کنونی
- سخن پایانی
تاریخچه بوئینگ
شرکت بوئینگ برای اولین بار در سال 1916 توسط یک تاجر چوب به نام ویلیام ادوارد بوئینگ تأسیس شد. درواقع زمان این شرکت بعد از موفقیتهای برادران رایت بود؛ همان سالهایی که انسانها اولین نشانههای پرواز طولانی مدت را بر فراز آسمان مشاهده کردند. افرادی همچون بوئینگ، دونالد داگلاس، جیمز کیندلبرگر و جیمز مک دانل چند سالی بعد از موفقیت برادران رایت توانستند محصولات تجاری خود را در این زمینه روانه بازار کنند.
ویلیام ادوارد بوئینگ با تجربه و ثروتی که از تجارت چوب به دست آورده بود، توانست وارد تجارت هوانوردی شود. در این راستا وی شرکت خود را با نام Pacific Aero Product راهاندازی و سال بعد اولین محصولش را با نام Medel C معرفی کرد. خوب است بدانید که از سال 1917 نیز نام شرکت به بوئینگ ایرپلین (Boeing Airplane) تغییر یافت. زمانی که آمریکا وارد جنگ جهانی اول شد، شرکت بوئینگ ارتباطش را با فروش نمونه اصلاح شده مدل سی به ارتش آمریکا آغاز کرد که این ارتباط همچنان نیز ادامه دارد.
از این رو امروزه پروژههای نظامی یکی از سکوهای پرتاب بوئینگ به سوی موفقیت در عرصه هوانوردی شناخته میشوند. خوب است بدانید این شرکت در سال 1997 با شرکت مک دانل داگلاس ادغام شد و دفتر آن که تا سال 2001 در شهر سیاتل قرار داشت به شیکاگو نقل مکان کرد.
ورود به عرصه تولید هواپیماهای تجاری
بعد از اینکه بوئینگ توانست تحربههای خوبی را در ساخت هواپیماهای جنگی رقم بزند از سال 1919 وارد عرصه تولید هواپیماهای تجاری شد. درواقع بوئینگ این موضوع را با عملیات انتقال نامه از آمریکا به کانادا آغاز کرد که قرارداد حمل و نقل مرسوله از سان فرانسیسکو به شیکاگو در پی آن بین بوئینگ و اداره پست نوشته شد. البته ماجرا به همین جا ختم نشد و شرکت بوئینگ فعالیتهای خود را در صنعت پست به صورت جدیتری ادامه داد به طوری که در سال 1927 توانست زیر مجموعه مستقلی از خود با نام Boeing Air Transport را تأسیس کند که بعدها بعد از خرید و ادغام و مسائلی که پشت سر گذاشت، زیرمجموعه یاد شده با نام United Airlines به فعالیت پرداخت.
زمانی که جنگ جهانی اول در سال 1918 تمام شد، بوئینگ و سایر شرکتها، هواپیماهای ارزان خود را راهی خطوط تجاری کردند. درواقع نوعی ورشکستی برای شرکتهای هواپیمایی رخ داد. اما بوئینگ ازآنجاییکه زیر مجموعههای متعددی داشت، در صنایع مختلف مانند دکوراسیون، لوازم خانگی و قایق به فعالیت خود ادامه داد.
در بین سالهای 1920 و 1930 تلاشهای خلبانان برای جا به جا کردن مرزهای هوانوردی در جهان زیاد شد و انواع پروازهای مختلف برای نشان دادن ظرفیت هواپیماها انجام میشد. در پی تلاشهای یاد شده، سازندگان هواپیماها به فکر تجهیز هر چه بیشتر هواپیماها بودند که در این بین دستاوردی به نام موتور جت خودنمایی کرد. در این زمان بوئینگ همچنان به همکاری خود با ارتش امریکا ادامه میداد.
حضور بوئینگ در جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم با تمام عواقب ناگواری که در پی داشت، عرصهای برای رقابت هواپیماها از شرکتهای مختلف و پیشرفتهای هوایی نیز محسوب میشد. درواقع هر چه نیاز به این وسیله پرنده بیشتر میشد، آنها بیشتر توسعه و ارتقا مییافتند. با این حساب در جنگ جهانی دوم صنعت هوایی باز هم پیشرفت قابل ملاحظهاش را در پیش گرفت. از طرفی تقاضا هم برای تولید هواپیماهای نظامی از سوی بازار زیاد شد. از محصولات بوئینگ که در جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد میتوان به هواپیمای B-17، کلیپر 314، بوئینگ T-6 Texan ،Trainer بوئینگ P-51 Mustang و هواپیمای پیشرفته بوئینگ B-29 اشاره کرد.
بوئینگ B-17
بوئینگ که شرکتی فعال در زمینه ساخت هواپیماهای نظامی بود، در آن سالها توانست یکی از مدلهای معروف نظامی خود را با نام B-17 معرفی کند. این هواپیما که بعدا لقب «قلعه پرنده» را به خود گرفت، در سال 1935 به پرواز درآمد و البته مدلهای پیشرفتهترش در سال 1941 معرفی شد. خوب است بدانید که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا از خریداران این هواپیما برای پوشش دادن ماموریتها در ارتفاع بلند بود. همچنین خوب است بدانید بسیاری از خلبانان نقش هواپیمای یاد شده را در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بسیار پررنگ میدانند.
بوئینگ T-6 Texan Trainer
هواپیمای T-6 Texan Trainer با اسم «هاروارد» نیز شناخته میشد. این هواپیما به ارتش بریتانیا واگذار شد. درواقع هواپیمای T-6 Texan Trainer نقش آموزشی داشت و برای آموزش خلبانان مورد استفاده قرار میگرفت.
کلیپر 314
خوب است بدانید کلیپر 314 با امکانات بسیار زیاد برای صعود، فرود و پرواز بر فراز اقیانوس طراحی شده بود. البته در ابتدا با هدف یک هواپیمای جنگی تولید نشد، بلکه یک هواپیمای غول پیکر لاکچری به شمار میرفت؛ اما در سال 1938 از سوی متفقین برای حضور در جنگ به کار گرفته شد.
هواپیمای P-51 Mustang
هواپیمای P-51 Mustang دیگر دستاورد بوئینگ محسوب میشد. این هواپیما نقش مهمی در ارتش آمریکا، هم در جنگ جهانی دوم و هم در جنگ با کره داشت. از وظایف هواپیمای یاد شده بمباران و بمبافکنی بود. به همین جهت نقش آن در تاریخ جنگ بسیار پررنگ است و باعث شده بود دست نازیها از خطوط تأمین سوخت نیز کوتاه شود. این مدل هواپیما و سایر هواپیماهای جنگی بوئینگ را میتوان جزو اولین هواپیماهای جاسوسی در جنگ معرفی کرد که تا به امروز نیز نقش مهمی در صنعت هواپیمایی نظامی داشتند. درواقع در هواپیمای یاد شده امکان تصویربرداری هوایی از طریق مادون قرمز میسر بود.
هواپیمای بوئینگ B-29
این موفقیتها ادامه داشت تا اینکه هواپیماهای پیشرفته B-29 از سوی بوئینگ معرفی شدند. این هواپیماها از سیستمهای نظامی حرفهای با قابلیت کنترل از راه دور بهرهمند بودند. از دستاوردهای هواپیمای B-29 بوئینگ، پیروزی در جنگ در اقیانوس آرام و در یکی از مراحل پایانی جنگ جهانی دوم بود.
بوئینگ بعد از جنگ جهانی دوم: ادامه پیشرفت
بعد از اینکه جنگ جهانی دوم پایان یافت، هواپیماهایی که در جنگ به پرواز گرفته شده بودند، به عنوان هواپیماهای مسافربری مورد استفاده قرار گرفتند و بوئینگ همچنان با متخصصان و مهندسین خود به فکر توسعه و پیشرفت خطوط هوایی بود. در سال 1947 هواپیمای B-47 از سوی این شرکت معرفی شد. این هواپیما با بالهای رو به عقب توانسته بود رکوردهای جدیدی را در بخش سرعت و مسافت پرواز از خود به جای بگذارد. خوب است بدانید که موفقیت این هواپیما بود که استفاده از بالهای رو به عقب را برای صنعت هوایی به ارمغان آورد.
تا اواسط قرن بیستم توسعه تجاری بوئینگ ادامه داشت. یکی از دستاوردهای این شرکت در آن سالها بوئینگ 707 بود. این محصول توانست در دورانی که صنعت هوایی در حال ارتقا بود و از سفرهای ریلی و دریایی پیشی میگرفت، نقش مهمی را ایفا کند. هواپیمای بوئینگ 707 به دلیل سرعت بالا و همچنین راحتی که برای مسافران پرواز به ارمغان میآورد مورد توجه قرار گرفت. از این رو بعد از آن نمونههای موفق دیگری با نامهای بوئینگ 727 و بوئیگ 737 نیز تولید شدند و در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار گرفتند. خوب است بدانید شرکت بوئینگ هواپیمای بوئینگ 737 را بعدها ارتقا داد و آن را به یک جت مسافربری تبدیل کرد؛ بهطوری که این هواپیما توانسته بود بیشترین فروش را در بین هواپیماهای تجاری از آن خود کند.
هلیکوپترهای بوئینگ
علاوه بر اینکه شرکت بوئینگ در ساخت بمبافکنها و هواپیماهای جنگی فعال بود، در سال 1960 نیز با خرید شرکت هلیکوپترسازی Vetrol محصولات جدیدی را تولید کرد. درواقع اوایل دهه 60 میلادی، هلیکوپتر CH-47 برای پوشش نیاز بازار به هلیکوپتر باربری تولید شد. این هلیکوپتر قادر بود وسایل سنگین را حمل کند. به همین دلیل در عملیات هوایی نیز برای انتقال پناهندگان و نیروهای نظامی و مسافران تجاری مورد استفاده قرار گرفت. البته حمل محمولههای نظامی نیز از دیگر وظایف این هلیکوپتر محسوب میشد.
پرواز به فضا
ما در مقاله تاریخچه ناسا نیز به رقابت روسیه و آمریکا برای پرواز به فضا و دستاوردها در این زمینه اشاره کرده بودیم. درواقع این کشورها هر کدام با هدف سلطه علمی و فناوری در قلمرو فضا فعالیت میکردند. در این راستا هم نباید نقش شرکت بوئینگ در پیشرفتهای هوایی ناسا و کشور آمریکا را نادیده بگیریم؛ به طوری که در همه پروازهای آپولو از موشکهای بوئینگ استفاده میشد. درواقع از آنجاییکه بوئینگ به عنوان پیمانکار اصلی دولت و ارتش آمریکا در صنعت هوایی شناخته میشد، در آن سالها توانست نقش پررنگ خود را نشان دهد. ساخت موشکهای Saturn V که در 9 پرواز، آپولو را به فضا همراهی میکرد را میتوان از جمله دستاوردهای بوئینگ معرفی کرد.
خوب است بدانید اولین Saturn V تولید شده در سال 1967 روانه فضا شد و در سال 1969 نیز مأموریت پرواز نیل آرمسترانگ به ماه که از بزرگترین رویدادهای تاریخ ناسا است نیز با یکی از همین موشکها انجام شد. همچنین این موشک در سال 1973 نیز آخرین مأموریت خود را در انتقال ایستگاه فضایی اسکای لب به مدار زمین انجام داد.
بوئینگ 747 متعلق به جامبوجت از دیگر دستاوردهای فضایی برای پوشش نیاز بازار به این نوع هوایپما بود. هرچند ساخت و طراحی این غول پرنده هزینههای زیادی را به شرکت بوئینگ تحمیل کرد، اما این هواپیما توانست در سال 1970 بهعنوان بزرگترین هواپیمای تجاری جهان شناخته شود. ظرفیت بالای این هواپیما و راحتی در زمان پرواز از اصلیترین مشخصههای آن بود. امروزه نیز از این هواپیمای اختصاصی در سازمان ناسا برای حمل شاتلهای فضایی استفاده میشود.
شرکت بوئینبگ در سال های کنونی
محصولات اشاره شده در این مقاله تنها مهمترین دستاوردهای شرکت بوئینگ بودند که به آنها اشاره کردیم. اما باید خاطر نشان کنیم که هلیکوپتر AH-64 Apache که مجهز به رادارها و سنسورهای قوی بود، از دیگر دستاوردهای بوئینگ محسوب میشود که امروزه هم مورد استفاده قرار میگیرد. این هلیکوپتر از نظر فناوری بسیار پیشرفته است؛ به طوری که سلاح و کلاه خلبان با هم تنظیم شده و خلبان تنها با نگاه کردن میتواند شلیک کند. همچنین مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی سخت هم از دیگر ویژگیهای آپاچی محسوب میشود.
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم حضور صنعت هوایی در فضا باعث شد تا شرکتهایی مانند بوئینگ در این عرصه نیز پیشگام باشند. درواقع بوئینگ از آن دست شرکتهایی است که در تمام برنامههای فضایی ناسا شرکت داشته است. از آخرین گامهای بوئینگ هم در این زمینه میتوان به همکاری با ناسا برای حمل و نقل افراد اشاره کرد. البته در کنار همه این دستاوردها نباید پیشرفت هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ را نیز نادیده بگیریم. خوب است بدانید که بوئینگ در این زمینه محصولاتی با بهینهسازی مصرف سوخت نیز دارد که هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینر یکی از آنها محسوب میشود. در اینجا هم میتوانید با نمونهای از دستاوردهای نوین بوئینگ آشنا شوید.
سخن پایانی
با توجه به اینکه شرکت بوئینگ از زمان تأسیس خود تاکنون دستاوردهای بی شماری را برای صنعت هوایی به ارمغان آورده است، باید اشاره کنیم که این شرکت هماکنون از دید مجله فوربز در رده هشتادوپنجمین شرکت برتر دنیا قرار دارد. همچنین خوب است بدانید از دید مجله فورچون نیز این شرکت به عنوان سیامین شرکت برتر دنیا شناخته میشود.
با همه اینها خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که در تاریخچه بوئینگ هم میتوان به دستاوردهایی همچون 748 هواپیمای تجاری، 5 ماهواره و 180 هواپیمای نظامی اشاره کرد که همه اینها براساس تجربیات مهندسین و بررسی درست نیاز بازار به ارمغان آمده است. هرچند این شرکت و هواپیماهایش در سایه جنگ افروزیهای مختلف دستاوردهای جدیدی را تولید کردند، اما نباید حضور پررنگ بوئینگ در صنعت هوایی و اهمیت خطوط مسافربری کنونی را نادیده بگیریم. نظر شما در این باره چیست و چقدر با محصولات بوئینگ آشنایی دارید؟