نتفلیکس (Netflix) یک سرویس اشتراک ویدیو است که با پیشرفت فناوری، سرویس استریم فیلم خود را به صورت آنلاین ارائه کرد و به یکی از غولهای این عرصه تبدیل شد. برای آشنایی بیشتر با این برند با ما همراه باشید.
اکثر کسب و کارهای موفقی که امروزه آنها را میشناسیم، معمولاً با الهام از ایدههایی کوچک شکل گرفتهاند؛ اما بعد از شکلگیری و تأسیس یک برند، هدایت آن و همگام بودن با تغییرات محیط، اصلی است که همه کسب و کارها باید آن را مورد توجه قرار دهند. نمونه این اتفاق را میتوان در برند نتفلیکس مشاهده کرد؛ برندی که ایده آن از جریمه هستینگ، بنیانگذار نتفلیکس، درباره عدم برگرداندن فیلم اجارهای شکل گرفت. درواقع هستینگ با سرمایهای که داشت شرکتی ایجاد کرد تا این قبیل مشکلات را از بین ببرد. البته این همه ماجرا نبود و همگام بودن با دنیای فناوری نیز دیگر برگ برنده نتفلیکس در دنیای رقابت محسوب میشود. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد داستان شکلگیری کسب و کار نتفلیکس و مطالب مرتبط به آن را با شما در قالب موضوعات زیر به اشتراک بگذاریم.
آنچه در ادامه خواهید خواند:
رکورد شکنی نتفلیکس در سال 2020 / 200 میلیون کاربر در سراسر جهان
شهرت و آوازه شبکه استریم نتفلیکس نیازی به توضیح ندارد. این شبکه پخش آنلاین فیلم و سریال موفق شده است تا یک سر و گردن از رقبای خود جایگاه بالاتری پیدا کند. تعداد مشترکین شبکه نتفلیکس در سراسر دنیا از تمام رقبای دیگر آن مانند شبکه دیزنی پلاس و اپل تیوی بالاتر بوده که این امر درآمد سالانه این شبکه پخش آنلاین را به طور چشمگیری افزایش میدهد. سال 2020 سال بسیار خوبی برای نتفلیکس بوده است و این شبکه موفق شد تا رکورد جدید و شگفت انگیز دیگری را بشکند و آوازه خود را بیش از پیش در جهان مطرح کند. شبکه نتفلیکس موفق شد تا در سال 2020 افزایش چشمگیری در مشترکین خود داشته باشد. مشترکین شبکه نتفلیکس در سال 2020 موفق شد تا مرز 200 میلیون کاربر را رد کند و رکورد جدیدی را از آن خود کند.
این تعداد از مشترکین، سودی حدود 25 میلیارد دلار در سال 2020 عاید شبکه نتفلیکس شد که رقمی چشمگیر برای این کمپانی است. سال 2020 علیرغم اینکه برای بسیاری از کسب و کارها به خصوص صنعت سینما و فیلمسازی، به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، سال خوبی محسوب نمیشد اما برای شبکههای پخش آنلاین سال سودآوری بوده است. دلیل افزایش چشمگیر مشترکین این شبکه در دو علت خلاصه میشود. که در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.
پاندمی کرونا
سال 2020 با شروع همهگیری ویروس کرونا و آغاز قرنطینهها در سراسر جهان، کسب و کارهای بسیاری با تعطیلی موقت مواجه شدند و افراد بسیاری ناچار به خانه نشینی اجباری شدند. با تعطیلی مراکز تفریحی و رستورانها نیز تفریحی جز تماشای آنلاین فیلم و سریالهای متعدد برای مردم جهان باقی نماند و میزان عضویت در شبکههای پخش آنلاین فیلم و سریال و در صدر آنان نتفلیکس افزایش چشمگیری پیدا کرد و مهمترین دلیل این رکورد شکنی نتفلیکس نیز همین خانه نشینی و قرنطینه اجباری مردم در سراسر جهان بود. به عبارت دیگر ویروس کرونا برای هر کسب و کاری اگر زیان آور بوده باشد برای نتفلیکس سود چشمگیری را به ارمغان آورد.
بازگشت برنامههای محبوب
دلیل دوم افزایش سود نتفلیکس در سال 2020، انتشار فصل جدید برخی از برنامههای محبوب و پرطرفدار مانند، فصل چهارم سریال The Crown، پخش فیلم پر سر و صدا و مشهور The Midnight Sky با بازی جورج کلونی و از همه مهمترین پخش مینی سریال محبوب و پربیننده The Queen’s Gambit است. این برنامههای محبوب موفق شدند علاوه بر دریافت مقبولیت همگانی، مشترکین بیشماری را نیز نصیب نتفلیکس کند چرا که حق انحصاری پخش این برنامههای پربیننده و موفق تنها در اختیار شبکه Netflix است.
هرچند که سال 2020 سال پر سودی برای نتفلیکس بود اما سال 2021 انتظار این حجم از بیننده و سود مالی برای این شبکه نمیرود. آمار نشان میدهد که در یک چهارم سال 2021 تنها 6 میلیون مشترک به این شبکه پخش آنلاین افزوده شدهاند که این رقم در مقایسه با یک چهارم ابتدایی سال 2020 حدودا 50 درصد کاهش یافته است. معاون مدیر عامل شرکت نتفلیکس طی مصاحبهای اعلام کرد که:
برای شرکت ما رقم افرادی که هرساله اشتراک نتفلیکس را خریداری میکنند مهم نیست، بلکه هدف ما ارائه بهترین خدمات به مشترکین است، طوری که مخاطبان ما بدانند که نتفلیکس همواره در صدد ارائه سرگرمیهای بیشتر و انتشار آثار متنوعتری است.
نتفلیکس چیست؟
نتفلیکس، شرکتی آمریکایی است و در زمینه تولید رسانه و مجموعههای تلویزیونی فعالیت میکند. این شرکت که مشترکان زیادی دارد، در سال 1998 با ارسال پستی DVD برای مشترکانش کار خود را آغاز کرد و در سال 2007 نیز به یک شرکت کامل در عرضه چنین خدماتی تبدیل شد. یعنی کاربران همزمان با دریافت مجموعه تلویزیونی، قادر به مشاهده آن بودند. سال 2013 بود که نتفلیکس اولین سریال خود را برای کاربرانش عرضه کرد. از آن به بعد نیز در این زمینه فعال بوده است و تاکنون تولید صدها ساعت برنامه تلویزیونی را در کارنامه کاری خود دارد.
شاید اگر اهل دیدن فیلم و سریال خارجی باشید، سریال بریکینگ بد را به یاد داشته باشید که از شبکه AMC پخش میشد. در سال 2019 یک فیلم در ادامه سریال برکینگ بد به نام El Camino: A Breaking Bad Movie ساخته شد که درواقع محصول شبکه نتفلیکس بود و از این شبکه پخش شد. در این میان به عنوان مثال میتوان به دستاوردهای دیگری از این شبکه مانند شکارچیان ترول، خانه پوشالی، نارنجی مد جدید است، چیزهای عجیب و بازگشت سفرهای علمی نیز اشاره کرد.
تاریخچه نتفلیکس
ویلموت رید هستینگ یکی از بنیانگذاران شرکت نتفلیکس است. او که پیش از این شرکت، مدیریت شرکت Pure Software را به عنوان مؤسس بر عهده داشت، توانسته بود در آن زمان در شرکت Pure Software نرم افزارهایی را برای پیداکردن مشکلات نرم افزاری و باگهای کامپیوتری توسعه دهد. در این راستا باید اشاره کنیم که Pure Software رشد چشمگیری داشت و بعد از مدتی، هستینگ به دلیل برخوداری از تجربه اندک مدیریتی از هدایت کمپانیاش استعفا داد. بعد از آن هستینگ کمپانیاش را با مبلغ بالایی فروخت.
از آنجاییکه مشکل عدم مدیریت صحیح موجب این اتفاق شده بود، هستینگ تصمیم گرفت دو سال در زمینه مدیریت به تحقیق و مطالعه بپردازد تا در تجربههای آتی بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. در سال 1997 بود که هستینگ به فکر ایجاد سرویس نتفلیکس افتاد. درواقع ماجرا از اینجا آغاز شد که یک روز هستینگ فراموش میکند فیلمی که اجاره کرده است را به فروشگاه برگرداند و در پی آن مبلغ 40 دلار جریمه میشود. این مسئله باعث شد تا سرویسی جایگزین تأسیس کند تا هیچ کاربری به دلیل چنین فراموشی، مجبور به پرداخت جریمه نباشد.
وی در این راستا از ایده باشگاه ورزشی الهام گرفت و با توجه به اظهاراتش، همانطور که کاربران با پرداخت حق اشتراک ماهیانه میتوانند از امکانات باشگاه استفاده کنند، سرویس اشتراک فیلم هم میتواند ایده خوبی باشد. از این رو مارک رندولف، تنها شریک هستینگ نیز که آن زمان فعالیتهای پستی آمازون را مورد تحسین قرار میداد، به این نتیجه رسید که میتوان کار خود را با ارسال فیلم از طریق پست آغاز کرد. گفتنی است که سرمایه اولیه تأسیس شرکت توسط هستینگ به مبلغ 2.5 میلیون دلار تأمین شد.
بررسی وقایع مهم در تاریخچه نتفلیکس
- سال 1997: آغاز همکاری هستینگ و مارک رندولف و تأسیس نتفلیکس، برای اجاره فیلمهای آنلاین
- سال 1998: این شرکت سایت خود را به منظور خرید DVD مربوط به فیلمها آغاز کرد.
- سال 1999: سپتامبر 1999 کاربران با پرداخت 16 دلار، میتوانستند چندین فیلم در ماه اجاره کنند. در این سال بود که بلاک باستر غول کرایه فیلم آمریکایی، پیشنهاد خرید نتفلیکس را ارائه داد؛ اما این پیشنهاد رد شد.
- سال 2000: حالا که نتفلیکس کاربرانی روبهرشد داشت، توانست سیستمی ارائه دهد تا بتواند فیلمهایی را به کاربران براساس امتیازی که کاربران میدادند پیشنهاد دهد.
- سال 2003: این شرکت توانست به سود 6.5 میلیون دلاری دست یابد.
- سال 2007: سیاست نتفلیکسیها به صورت هوشمندانهای از ارسال DVD به صورت پستی تغییر پیدا کرد و تبدیل به پخش آنلاین شد. حالا کاربران میتوانستند فیلمها را از کامپیوتر شخصی خود مشاهده کنند.
- سال 2010: حالا نتفلیکس در محصولاتی مانند آیپد، آیپاد، کنسول نینتندو و سایر دستگاههای متصل به اینترنت حضور داشت.
- سال 2012: در سال 2012 گستره فعالیتهایش به چند کشور اروپایی از جمله انگلستان، ایرلند و کشورهای شمال اروپا رسید. در این سال این شرکت، برنده اولین جایزه امی (Primetime Emmy Engineering) شد.
- سال 2013: در این سال نتفلیکس اعلام کرد که تعداد مشترکانش به 29.4 میلیون نفر رسیده است و همچنان گستره فعالیتهایش در دنیا در حال گسترش بود.
- سال 2015: اولین فیلم سینمایی نفلیکس با نام «Beasts of No Nation» عرضه شد.
- سال 2016: از این سال به بعد امکان دسترسی به سرویسهای نتفلیکس در همه جای دنیا فراهم شد.
نتفلیکس چگونه کار میکند؟
نتفلیکس نیز به مانند سایر وبسایتهای بزرگ فعال در زمینه رسانه، دارای یک شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) برای ذخیره و انتقال فیلم و برنامههای تلویزیونی در قالب یک وب سایت است. اولین ایدهای که در اینجا به ذهن میرسد این است که کتابخانه نتفلیکسی بر روی چندین سرور در یک ساختمان قرار بگیرد؛ اما این روش مشکلاتی دارد. به همین دلیل نتفلیکس روشی متفاوت را در پیش میگیرد.
باتوجه به اینکه نتفلیکس دادههای زیادی دارد، به طور مستقیم با ISP ها کار میکند. روش کار هم از طریق نصب باکسهایی به نام Content Delivery Network چه در نقاط مبادله یا ISP ها امکانپذیر است. این باکسها میتوانند حداکثر تا 280 ترابایت ویدیو را در خود جای دهند. این میزان حجم، به اندازه تقریبی کل کتابخانه نتفلیکس اشاره دارد. این مسئله باعث خواهد شد تا مشترک بتواند بدون نیاز به دسترسی به سرور نتفلیکس، به طور آسانتر و سریعتری ویدیوی خود را به صورت آنلاین مشاهده کند.
اگر افراد زیادی همزمان از نتفلیکس استفاده کنند، باز هم این سیستم قادر به پاسخگویی و پشتیبانی از سرعت قابلقبول خواهد بود؛ بهطوریکه بیش از 13 هزار نفر به طور همزمان میتوانند از جریان مشاهده فیلم با کیفیت HD بدون مشکل بهرهمند شوند.
ساخت اکانت نتفلیکس
در پاسخ به اینکه چگونه اشتراک نتفلیکس بگیریم و چگونه از نتفلیکس استفاده کنیم، باید اشاره کنیم که استفاده از امکانات سایت نتفلیکس 30 روز اول برای اعضا رایگان است و آنها میتوانند از اشتراک نتفلیکس برخوردار باشند. درواقع برای ساخت حساب رایگان نتفلیکس، نیازی به خرید اشتراک برای یک ماه نخواهد بود. به همین دلیل اگر کاربری دوست داشته باشد، میتواند عضو سایت شود و حساب نتفلیکس داشته باشد. ساخت حساب نتفلیکس این امکان را به کاربران خواهد داد تا از سه پیشنهاد سایت برای عضویت با این عنوان «Pick your price, and pick your plan» بهرهمند شوند.
با این حساب در پاسخ به اینکه چگونه از حساب نتفلیکس استفاده کنیم، باید بگوییم که کاربران میتوانند طرحی را انتخاب کنند که متناسبشان باشد. گزینههای قابل انتخاب عبارتند از Standard Definition، گزینه High Definition و Ultra High Definition.
البته خوب است بدانید که یک روش دیگر برای داشتن اشتراک نتفلیکس، استفاده از اشتراک DVD است که این طرح تنها در ایالات متحده مورد استفاده قرار میگیرد. با این حساب حتما تاکنون دریافتهاید که منبع اصلی درآمد این شرکت، مشترکانش هستند. از این رو حق اشتراک نتفلیکس برای یک ماه بین 7.99 تا 13.99 دلار خواهد بود. این مبلغ نشان میدهد که درآمد این شرکت چیزی بالغ بر 950 میلیون دلار در ماه است.
مهمترین رقبای نتفلیکس
باتوجه به مطالبی که بیان کردیم نتفلیکس را میتوان یکی از بهترین سرویسهای استریم ویدیویی معرفی کرد؛ اما خوب است بدانید که این شرکت بینالمللی در این بخش تنها نیست و رقبای بزرگی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
دیزنی پلاس
دیزنی پلاس سرویس جدید دیزنی است که کتابخانه عظیمی از فیلمها، کتابها و محصولات اورجینال اینچنینی را در خود جای داده است. با توجه به این موضوع، به عنوان یکی از رقبای قدرتمند نتفلیکس نیز محسوب میشود. درواقع دیزنی این سرویس را علاوه بر نتفلیکس، برای رقابت با دیگر سرویسهای فعال در این زمینه مانند اپل تیوی پلاس (Apple TV Plus) و اچبیاو مکس (HBO Max) عرضه کرده است. در صورت تمایل از اینجا میتوانید اطلاعات بیشتری درباره دیزنی پلاس به دست آورید. خوب است بدانید که نتفلیکس و دیزنی پیش از معرفی دیزنی پلاس، روابط و همکاریهایی داشتند که بعد از معرفی سرویس استریم فیلم دیزنی این همکاری قطع شد و هماکنون رقابتی سرسختانه بین آنها در جریان است.
اچ بی او (HBO)
اچبیاو (HBO) مخفف Home Box Office، شرکت فعال در حوزه فیلم و سریال است. این شرکت که یکی از بزرگترین شبکههای کابلی تلویزیونی آمریکایی محسوب میشود، از سال 2012 برنامههای خود را در آمریکا پخش میکند و هماکنون نیز برنامههایش در 150 کشور قابل مشاهده است. در این راستا باید اشاره کنیم که نمایش فیلم و سریال، مسابقات بوکس، برنامههای کمدی و پخش کنسرتهای ویژه از جمله برنامههای این شبکه تلویزیونی معروف محسوب میشوند. در این راستا خوب است بدانید که سریالهایی همچون بازی تاج و تخت، چرنوبیل، وست ورد و بازماندگان چند نمونه از دستاوردهای معروف این شبکه تلویزیونی هستند.
آمازون پرایم ویدیو
آمازون پرایم، سرویس اشتراکی آمازون است. این سرویس که همکاری گستردهای با بزرگترین فیلمسازان دنیا دارد، خدمات خود را در کشورهایی همچون ایالات متحده، انگلستان، ژاپن، اتریش، آلمان و غیره عرضه میکند. خوب است بدانید که در پرایم ویدیو، برنامههای ویدیویی بسیاری در دسترس کاربران هستند و کاربران با داشتن اشتراک آمازون پرایم میتوانند آنها را از طریق هر دستگاه متصل به اینترنتی مشاهده کنند. همچنین امکان دانلود و مشاهده آفلاین ویدیو نیز از طریق این سرویس امکانپذیر خواهد بود. البته این همه ماجرا نیست و آمازون پرایم سرویس اشتراک موسیقی نیز دارد.
اپل تی وی پلاس
اپل تی وی پلاس دیگر سرویس اشتراکی استریم فیلم و سریال و از رقیبان نتفلیکس است که از پاییز 2019 کار خود را آغاز کرد. خوب است بدانید که این سرویس بر روی محصولات اپل به صورت پیش فرض نصب بوده و کاربران میتوانند از آن استفاده کنند. همچنین باید اضافه کنیم که تلویزیونهای هوشمند سامسونگ نیز قادر به اجرای اپل تی وی پلاس هستند. علاوه بر این نسخه تحت وب نیز برای صاحبان این دستگاهها قابل دسترس خواهد بود. در اینجا میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد اپل تی وی پلاس کسب کنید.
سخن پایانی
با توجه به مطالبی که تاکنون بیان کردیم میتوانیم نتفلیکس را بهعنوان یکی از موفقترین سرویسهای استریم ویدیو معرفی کنیم. این در حالی است که شواهد و اطلاعات موجود از سال 2012 تا 2016 در مورد تاریخچه نتفلیکس نشان میدهند که در این سالها تولیدات این شبکه اشتراک فیلم، 30 برابر شده است. از طرف دیگر برنده شدن جوایز متعدد از جمله جوایز امی توسط محصولات نتفلیکس، باعث شده است تا سرمایهگذاریها بر روی ساخت مجموعههای تلویزیونی و سایر محصولات بیشتر شود؛ تا جایی که این شرکت هماکنون دارای ارزش بالایی در بازار سرمایه است و در مجموعه صد برند برتر مجله فوربز در مقام چهلوهفتم قرار دارد.