هدف رزومه فراهمکردن فرصتی بهمنظور مصاحبه برای استخدام است. اگر شما هم بهدنبال چنین فرصتی میگردید، در ادامه همراه پلازا باشید تا با نحوه نوشتن رزومه کاری خوب آشنا شوید.
افرادی که معمولا به استخدام شرکت یا ادارهای درآمدهاند، حتما با مفهوم رزومه آشنا هستند و میدانند داشتن رزومه کاری خوب چقدر در روند استخدام به آنها کمک کرده است. در سری مقالههای مربوط به کسب و کار از پلازا، در این مقاله قرار است به این سؤال جواب دهیم که رزومه چیست و نوشتن رزومه کاری چگونه است؟ خب در ابتدا باید اشاره کنیم هدف از نوشتن رزومه، تنها این است که با تأیید آن فرصتی برای مصاحبه فراهم خواهد شد. پس رزومه باید با پوشش این هدف تنظیم شود. حالا درادامه ببینیم این مهم چگونه رقم میخورد. همچنین درصورت تمایل برای آشنایی با سایتها و اپلیکیشنهای کاریابی هم میتوانید از اینجا اطلاعاتی کسب کنید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- رزومه چیست و چه اهمیتی دارد؟
- کارهایی که پیش از نوشتن رزومه لازم است؟
- چرا خودارزیابی در اصول رزومه نویسی مهم است؟
- درباره شغلی که برایش کاندید هستید، تحقیق کنید
- تهیه پیش نویس
- معرفی بخشهای یک رزومه
- بخش اطلاعات شخصی
- تحصیلات و مدارک
- تجربههای کاری
- مهارتهای مرتبط کاری
- پروژهها و مقالات منتشرشده
- مرحله پایانی
- نکات پایانی که باید در رزومه نویسی فارسی رعایت کنید
رزومه چیست و چه اهمیتی دارد؟
رزومه چکیدهای از تواناییهای افراد برای حضور در عرصه کسب و کار است. در رزومه علاوهبر تواناییها، به تحصیلات و تجربهها و مهارتهای تخصصی نیز اشاره میشود. پس باید با دقت تنظیم شود و به دور از هیچ مطلب بیربط و اضافهای باشد. همچنین مواردی که در رزومه یاد میشود، ازجمله دانشی که دارید یا کارهایی که انجام دادید، باید بهگونهای باشد که بتوانید برایش مدرکی نشان دهید. لازم نیست مدارک همراه رزومه باشد؛ اما در زمان مصاحبه احتمالا موردنیاز خواهند بود.
کارفرمایان خیلی مشتاق هستند تا مواردی را در رزومه شما مشاهده کنند که به آینده شرکت و هدفشان نیز کمک کند. در این صورت است که حتما با شما قرار مصاحبهای ترتیب خواهند داد تا مطمئن شوند آیا مهارتهای شما میتواند در پیشبرد اهداف شرکت مؤثر باشد یا خیر. این را هم بگوییم که نگاه کارفرما به رزومه ممکن است خیلی کوتاه باشد. پس باید تمام اطلاعات رزومه طوری باشد که در این زمان کارفرما بتواند درباره مصاحبه با شما تصمیم بگیرد. حالا چه کنیم چنین رزومه جذابی داشته باشیم؟ این سؤالی است که در بخشهای بعدی به آن اشاره میشود.
کارهایی که پیش از نوشتن رزومه لازم است
برای نوشتن رزومه کاری نمیتوان بیگدار به آب زد و همه اطلاعات را یکجا وارد رزومه کرد؛ بلکه طرز نوشتن رزومه کاری خوب اینچنین است که باید مرحلهبهمرحله آن را شکل داد یا اگر رزومه دارید، آن را آپدیت کنید. در رزومه باید هویت، هدف، تجربههای کاری پیشین و تواناییهای شما برای کارفرما مشخص شود. درواقع اینکه شما چه کسی هستید؟ چه هدفی از کاندیدشدن برای شغل موردنظر دارید و تجربههای پیشین شما چه بوده است. اینها نکات مهمی هستند که باید موردتوجه قرار گیرند.
چرا خودارزیابی در اصول رزومه نویسی مهم است؟
درواقع خودارزیابی میتواند به شما کمک کند تا بتوانید اطلاعات صحیحتری از وضعیت کاری خود را دراختیار کارفرما قرار دهید. اینکه چرا کارفرما باید با شما قرار مصاحبه بگذارد، سؤالی است که ابتدا باید خودتان به آن پاسخ دهید. در این راستا میتوانید دورههایی که تاکنون گذراندهاید، رشته دانشگاهی خود، تسلط به زبان خارجی و مقالاتی که تاکنون از شما منتشر شده است و اطلاعاتی از این دست را برای خود فهرست کنید.
درباره شغلی که برایش کاندید هستید، تحقیق کنید
تحقیق درباره شغل موردنظر این امکان را برایتان فراهم میآورد تا بتوانید دقیقتر درزمینه تجربهها و دانش خود در رزومه صحبت کنید. بهعنوان مثال، وقتی شغلی در حوزه تولید محتوا را انتخاب میکنید، مسلما دانش کار با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ یا ساخت ویدئو بهکارتان میآید. پس با تحقیق درباره شغل موردنظر برایتان مشخص میشود که باید به کدام مهارتها و تجربههای خود در رزومه اشاره کنید یا آنها را برجستهتر نشان دهید.
تهیه پیش نویس
سعی کنید مواردی که تاکنون به آنها اشاره کردیم، بهصورت پیش نویس رزومه خود درآورید و بعد آن را مطابق اصول رزومه نویسی حرفه ای شکل دهید که فرمتهای مختلفی دارد و درادامه به آن اشاره خواهیم کرد. درواقع تاکنون باید هویت شما، مهارتها، تحصیلات دانشگاهی، تجربههای کاری و مواردی از این دست مشخص شده باشد. حالا ترتیبی دهید تا آن دسته از مهارتها یا دانشی که مرتبط با شغل موردنظر است، مشخصتر باشد.
اگر تجربه کاری چندان زیادی ندارید، تحصیلات از مهمترین بخشهای رزومه شما محسوب میشود، نحوه نوشتن رزومه کاری در این شرایط به این صورت است که سعی کنید این بخش را در نیمه اول رزومه قرار دهید.
معرفی بخشهای یک رزومه
خب مطابق آنچه برای نوشتن رزومه کاری خوب لازم است، در مرحلهای هستید که باید کارهایی که در مرحله پیشین انجام دادهاید، جمعبندی کنید. برای جمعبندی میتوانید فرمتهای متنوعی برگزینید.
بخش اطلاعات شخصی
در این قسمت، لازم است اسم کامل خود بههمراه اطلاعات تماس، ازجمله آدرس و شمارهتلفن و ایمیل را وارد کنید. سعی کنید اسم خود را یک سایز بزرگتر از بقیه متن درج کنید. توجه کنید از ذکر اطلاعاتی مانند شماره ملی یا ایمیل دوم اجتناب کنید.
تحصیلات و مدارک
همانطورکه در بالا هم بیان شد، درصورتیکه تجربه کاری زیادی ندارید، برای نوشتن رزومه کاری خوب این بخش بسیار کمککننده خواهد بود. همچنین دراینصورت باید قبل از بیان همان تجربههای اندک، بخش تحصیلات در ابتدا قرار بگیرد. حالا محتوای آن را با تحصیلات خود پر کنید. در طریقه رزومه نویسی صحیح اینچنین است که باید بالاترین درجه تحصیلی خود را در ابتدا قرار دهید و به طور برعکس به پایینترینش اشاره کنید. البته در رزومه نویسی حرفه ای نیز باید توجه داشته باشید لازم نیست تحصیلات قبل از دانشگاه در این بخش اشاره شود. همچنین اگر افتخاراتی در دورههای اشارهشده کسب کردهاید، میتوانید به فهرست خود اضافه کنید.
تجربههای کاری
اگر تجربه کاری خاصی دارید، در نحوه رزومه نویسی برای استخدام بخش تجربههای کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بیش از یک سابقه کاری دارید، بهتر است به تجربههای خود از انتها به ابتدا اشاره کنید. همچنین در نوشتن تجربه کاری، به این نکته توجه کنید در فهرست تجربیات حتما ویژگیهای مثبتی و ویژگیهای اصلی خود در آن شغل یا تجربه کاری را مدنظر قرار دهید. بهعنوان مثال، اگر فردی هستید که در شغل پیشین ورکشاپ های مختلفی برگزار کردهاید، حتما به آن اشاره کنید و چنین کارهایی را فهرست کنید. ترتیب بیان تجربه کاری هم بدینصورت است:
- عنوان آخرین تجربه کاری (سمت و نام شرکت یا مؤسسه ) و تاریخ آغاز به کار و تاریخ اتمام فعالیت
- دستاوردهای کلیدی
- عنوان تجربه پیش از آن …
توجه کنید این بخش از مهمترین بخشهای رزومه کاری شما خواهد بود که میتواند شما را یک سرو گردن بالاتر از سایر رقبا نشان دهد. پس سعی کنید دقت لازم در تنظیم آن را بهکار بگیرید. همچنین سعی کنید بیان درستی داشته باشید. بهعنوان مثال، اگر در سازمانی حضور شما به رشد تیم کمک کرده است، بهجای اینکه بیان کنید رشد تیم برعهده من بوده، بنویسید مدیریت رشد تیم. این موضوع میتواند فروتنی شما را نشان دهد.
مهارتهای مرتبط کاری
یکی دیگر از نکاتی که میتواند شما را از سایر کاندیداها متمایز کند، داشتن مهارتهای مرتبط کاری است که در نحوه نوشتن رزومه برای شرکت موردنظر باید به این موضوع توجه کنید. مهارتهایی مانند دانستن زبان دوم، مهارتهای کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف مانند فتوشاپ، مهارتهای ارتباطی، مدیریتی، مهارتهای قابل انتقال به سایرین و… میتوانند مثالهایی از مهارتهای مرتبط کاری باشند که در فرایند نوشتن رزومه کاری مؤثر خواهند بود.
پروژهها و مقالات منتشرشده
البته این بخش میتواند شامل مدارک و جوایز مختلف و هر آن چیزی باشد که جمعبندی نهایی از شما را بیان میکند و توانایی بالقوهتان را نشان میدهد. ممکن است کتابها یا مقالات چاپشده داشته باشید یا از مدارک و تخصصی خاص بهره ببرید یا در کارهای داوطلبانه شرکت کنید. پس، از این دست کارها را میتوانید در بخش پایانی رزومه خود قرار دهید.
مرحله پایانی
بعد از انجام مراحل بالا، لازم است رزومه خود را مطالعه کنید. علاوهبراین، میتوانید آن را به فرد مطلع نشان دهید تا در این زمینه نظرات خود را بیان کند. بهیاد داشته باشید نشاندادن رزومه به افراد آگاه دیگر باعث خواهد شد ایرادات یا غلطهای املایی موجود در آن نیز گرفته شود. پس این مرحله نیاز بهدقت زیادی دارد. حتی شده دو یا سه بار آن را بخوانید. بعد از آنکه همه کارها انجام شد، سعی کنید آن را به فرمت docx. و PDF. ذخیره کنید. درواقع امروزه ساخت رزومه PDF. رایجترین فرمت است؛ اما شما حتما فایل docx. روزمه خود را هم داشته باشید تا در آینده بتوانید رزومه خود را آپدیت کنید. حتی شاید نیاز باشد برای شرکتی از این فرمت استفاده کنید.
درادامه میتوانید ویدئویی از گردآوری یک رزومه را مشاهده کنید.
نکات پایانی که باید در رزومه نویسی فارسی رعایت کنید
علاوهبر مراحل بالا که طریقه نوشتن رزومه کاری را بیان میکردند، باید نکاتی را درباره آرایش و شکل کلی در اصول رزومه نویسی رعایت کنید. این نکات عبارتاند از:
- برای نوشتن رزومه فارسی از فونتهای استاندارد مانند فونت B Nazanin، B Zar و مانند اینها استفاده کنید.
- اندازه فونت را بین 12 تا 14 قرار دهید.
- عناوین باید اندازهای بین 14 تا 16 داشته باشند.
- از عبارات نامتعارف یا عبارات تهدیدآمیز مانند «اگر مرا استخدام نکنید، ضرر میکنید» بههیچوجه استفاده نشود.
- از اینکه عبارتی بنویسید و بخواهید کسی که رزومه را میخواهد برای تکمیل اطلاعتش به مرجعی دیگر رجوع کند، خودداری کنید.
- متن خود را چندینبار بازبینی کنید.
- از اضافهگویی پرهیز کنید.
- از تمپلت مناسب رزومه استفاده کنید. میتوانید از نمونههای موجود در این سایت کمک بگیرید. همچنین مراجعه به این سایت کمککننده خواهد بود.
- ایمیل رسمی در رزومه وارد کنید.
اگر از افراد جویای کار باشید، باتوجهبه اطلاعاتی که در این مقاله درباره روش رزومه نویسی بیان کردیم، حالا دیگر میتوانید رزومهای بیعیبونقص گردآوری کنید و درخواست کار دهید. اگر هم احساس میکنید هنوز برای گردآوری یک رزومه دستاوردهای زیادی ندارید، سعی کنید تجربههای کاری جدیدی برای خود رقم بزنید. اگر رزومه شما موردتأیید قرار گرفت و باید برای مصاحبه آماده شوید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید. اگر هم اهداف بزرگ در سر دارید، میتوانید در اینجا ببینید شرایط استخدام در گوگل چگونه است. با همه اینها، اگر سوال یا نکتهای دراینباره داشتید، حتما در بخش نظرات بیان کنید. ما در پلازا پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.