ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از اصلیترین و مهمترین اموری است که هر مدیری باید در مجموعه خود انجام دهد. این امر با شایستگی بیشتر کارکنان، افزایش تولید و بهطبع با افزایش رضایت مشتری رابطه مستقیمی دارد. بنابراین، افزایش میزان انگیزه کارکنان مجموعه بسیار مهم است.
در جایگاه مدیر، داشتن نیروی کار خوشحال و باانگیزه برای تولید، نکته مهمی در مسیر موفقیت خواهد بود. ایجاد انگیزه در کارکنان و آگاهی از میزان شوق و درگیری آنها در کار بسیار مهم است. انگیزه و اشتیاقی که کارکنان یک مجموعه به آن دارند، این امکان را فراهم میکند تا بدانید چقدر در کارهایی که انجام میدهند، سرمایهگذاری عاطفی کردهاند و به تجارت و موفقیت آن متعهد هستند.
داشتن محیط کاری مفید و کارآمد، تنها به استخدام اعضای کاربلد بستگی ندارد. مدیران باید مطمئن باشند کارمندانی دارند که هرکدام از آنها، در جایگاه خود رهبر هستند. کارمندانی که اهداف سازمان را میشناسند، در راه رسیدن به این اهداف تلاش میکنند، خود را به چالش میکشند و هربار از چالشهای جدید، چیزهای جدیدی یاد میگیرند.
مشارکت کارکنان یکی از اصلیترین عناصر برای موفقیت سازمان است؛ بنابراین، بهعنوان مدیر موفق باید تعامل بیشتری با کارمندان خود برقرار کنید. یاد بگیرید چطور آنها را درگیر کارهای سازمان کنید و به آنها قدرت دهید تا حرکت رو به جلو داشته باشند. از یاد نبرید حرکت رو به جلو کارمندان، با پیشرفت کسب و کار شما رابطه مستقیمی دارد.
بهعنوان مدیر باید از خودتان بپرسید کارمندان این شرکت چقدر به آینده شرکت اهمیت میدهند؟ آیا گسترش و موفقیت شرکت را موفقیت خود میدانند؟ اگر هنوز کاملا مطمئن نیستید، درادامه با ما همراه باشید تا با روشهای جدیدی آشنا شوید که سطح انگیزه کارمندان را بررسی و به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک میکند.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- انگیزش کارکنان به چه معناست؟
- چرا میزان انگیزه در کارمندان اهمیت دارد؟
- کارکنان با انگیزه را حفظ کنید
- راهکار های مدیران باهوش برای ایجاد انگیزه در کارکنان
- با آنها آشنا شوید
- ابزار موفقیقت آنها را برایشان فراهم کنید
- به آنها بگویید شرکت چطور کار میکند
- به آنها اجازه دهید رشد کنند
- آنها را دلسرد نکنید
- باهم تفریح کنید
- آنچه از این مقاله آموختیم
انگیزش کارکنان به چه معناست؟
یکی از مهمترین عوامل در اداره کسب و کار موفق، آگاهی از میزان انگیزه و نحوه اشتغال کارمندان است. اگر صاحبان مشاغل یا سازمانها از میزان شور و اشتیاق نیروی کاری خود به شغلشان آگاه باشند، در رقابت دنیای کسبوکار، یک قدم بلند جلو هستند.
بهعنوان یک مدیر، حتما باید در پی این باشید که کارمندانتان به آنچه برای شرکت شما انجام میدهند، افتخار کنند. افرادی که هدفمند کار میکنند، همیشه بهترین تلاش خود را انجام میدهند و بیشترین سود را در این بین، سازمان شما میبرد. بنابراین، مهم است به این مسئله توجه کنیم که مردم برای کارهایی که انجام میدهند، چه دلایلی دارند و چه چیزی آنها را به آن عمل سوق میدهد.
مدیر باید آشنایی با کارمندان خود را در اولویت امور قرار دهد. از سوابق آنها گرفته تا سرگرمیها، مجموعه مهارتها، زندگی خانوادگی و خلاصه تمام جنبههای کارمندان باید به بخشی از محیط کار تبدیل شود. این کار بخشی اساسی برای ارزیابی موفقیتآمیز درباره سطح انگیزش هر کارمند خواهد بود. شما خیلی زود متوجه خواهید شد آیا نیازی به صرف انرژی بیشتر برای ایجاد انگیزه در کارکنان وجود دارد یا خیر.
چرا میزان انگیزه در کارکنان اهمیت دارد؟
بهیاد داشته باشید محیط کار باید به محلی با نگرش مثبت تبدیل شود. ممکن است برای برخی از مدیران، تنها توجه به سطح رضایت کارمندان کافی باشد؛ اما میزان انگیزه کارکنان و سطح درگیری آنها با امور سازمان بنابر دلایل زیادی از اهمیت برخوردار است. با ایجاد انگیزه در کارکنان و فضای کاری بهبودیافته اختلافهای داخلی بهحداقل میرسند و افراد و کارکنان قابلاعتمادتر میشوند. ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان، این حقیقت را بیشازپیش پررنگ میکند که افراد مشخصا جزئی از تیم هستند و با هدفی مشترک باهم همکاری میکنند.
طبق بررسیها، شرکتهایی که در آنها سطح بالاتری از تعامل بین کارمندان دیده میشود، حدود ۹ درصد سود بیشتری کسب میکنند. طبق این تحقیقات، افرادی که به مدیران خود اعتماد دارند، به مشاغل خود متعهدتر هستند. در سال ۲۰۱۱ هم نظرسنجیای با نام گالوپ (The Gallup) در آلمان برگزار شد و براساس آن مشخص شد افرادی که علاقه بیشتری به کار خود دارند، حدود ۳/۵ روز کمتر از افرادی که علاقهای به کارشان ندارند، غیبت میکنند.
کارکنان با انگیزه را حفظ کنید
کارمندان با انگیزه هرساله به افزایش سود کسب و کار شما کمک میکنند؛ بنابراین حفظ آنها بسیار مهم است. در برخی از تحقیقات، آمده است سودی که از هر کارمند با انگیزه نصیب کسب و کار شما میشود، چیزی بیشتر از ۱۰ درصد خواهد بود. در همان تحقیق آمده به این موضوع اشاره شده معمولا کارکنانی که بهشدت مشغول کار هستند، احتمالا این بازخورد را افزایش میدهند.
بدیهی است کسانی که با غرور و انگیزه بیشتری کار میکنند، با خدمات بیشتری که به مشتریهای شما ارائه میدهند، میزان رضایت آنها را هم میافزایند. حال اگر از خودتان میپرسید چگونه میتوان میزان انگیزه کارمندان را سنجید؟ قبل از هر چیز باید چند سؤال اساسی از خودتان بپرسید:
- آیا اهداف و دیدگاههای شرکت شما واضح و مشخص است؟
- آیا کارمندان این اهداف را درک میکنند؟
- آیا بین کارمندان و اهداف شرکت ارتباط مستقیمی وجود دارد؟
- آیا کارمندان متوجه هستند که چگونه کارشان در نهایت به موفقیت کسب و کار کمک میکند؟
- آیا سازمان شما رهبر واقعی دارد که قادر به ایجاد انگیزه در کارکنان باشد؟
- آیا مدیران مجموعه مهارتهای لازم برای هدایت تیم بهسوی موفقیت را دارند؟
- آیا کارمندان معتقدند نیازهایشان در شرکت در اولویت قرار دارد؟
پاسخهایی که به این سؤالها میدهید، بسیار مهم هستند. باید به میزان مشارکتی توجه کنید که کارمندان در انجام امور سازمان از خود نشان میدهند. هنگامیکه همه این مؤلفهها را بررسی کردید، آنگاه میتوانید ببینید نیروهای کارتان چقدر درگیر کارها هستند و چقدر به ایجاد انگیزه در کارکنان نیاز خواهید داشت.
اگر دقیقا مطمئن نیستید چطور میزان مشارکت کارمندان را اندازه بگیرید، باید از نظرسنجی با سؤالات درست استفاده کنید؛ پرسشنامهای اصولی با حدود ۵۰ تا ۸۰ سؤال که به شما این امکان را میدهد درک کاملی از بسیاری زمینههای مختلف مربوط به اشتغال کارمندان داشته باشید. بررسی و تفسیر درست نتایج این آزمون قدم بعدی شما خواهد بود. اگر بتوانید این نتایج را با سایر شرکتهایی مقایسه کنید که همان نظرسنجی را انجام دادهاند، به نتیجه درستتری هم خواهید رسید. در نظر داشته باشید ایجاد انگیزه در کارکنان، تنها برای کارمندان بیانگیزه نیست و حتی کارمندان با انگیزه هم نیاز به تشویق بیشتر و افزایش انگیزه دارند.
راهکارهای مدیران باهوش برای ایجاد انگیزه در کارکنان
حالا که میدانید چرا ایجاد انگیزه در کارکنان اهمیت دارد، باید بررسی استراتژیهای مناسب برای افزایش این سطوح را شروع کنید. فرض را بر این میگذاریم که نظرسنجی خود را انجام دادهاید و نتایج را جمعآوری کردهاید و بخشهای نیازمند اصلاح را هم کشف کردهاید. در قدم بعدی باید چکلیستی دربارهی چگونگی بهبود مشارکت کارمندان ایجاد کنید.
اطلاعات مربوط به بررسی مشغلههای کارمندان را با تمامی مدیران بخش بهاشتراک بگذارید. با این کار، آنها را توانمند کنید تا بتوانند آن دانش را به تیمهای شخصی خود برگردانند. هنگامیکه کارمندان از نتایج آگاه میشوند، میتوانید درباره ایدههای خود برای بهبود شرایط با آنها صحبت کنید. تا زمانی که آنها هم بخشی از راهحل هستند، کمتر احتمال دارد این مشکلات ایجاد شود. در مقام مدیر، شما موظف هستید کارکنان را بهسمت تیم موفق و منسجم هدایت کنید. این کار تنها با همکاری و همراهی بیشتر انجام خواهد شد.
پس از انجام بررسیهای لازم، باید سعی کنید انگیزه و تعامل را در بین کارکنان افزایش دهید. برای این منظور استراتژیهای بسیاری وجود دارد که میتوانید برای هدایت تیم خود بهسمت موفقیت استفاده کنید. در این راه، حتما باید زمینههای موردنیاز را تقویت کنید. درادامه چند راهکار خوب برای ایجاد انگیزه در کارکنان ذکر خواهیم کرد.
۱. با آنها آشنا شوید
۲. ابزار موفقیت آنها را برایشان فراهم کنید
در جایگاه مدیر، نهتنها باید بر جنبههای مختلف مشاغل نظارت کنید؛ بلکه باید مطمئن باشید کارمندان هم اهمیت کارشان را درک میکنند. آموزش درباره مسائل شغلی خاص کارکنان، میتواند اعتمادبهنفس آنها را در انجام کارشان افزایش دهد. هنگامیکه یکی از اعضای تیم از نحوه انجام کاری مطمئن نیست، ممکن است هنگام تلاش برای رفع ناامید شود و حتی از تلاش دست بکشد. اگر این روند زیاد طول بکشد، ممکن است مشکل خیلی کوچک به مشکل بسیار بزرگتری تبدیل شود. در این شرایط، اگر فراهمکردن دورهها، کلاسها و هزینههای جانبی مشکل را حل کند، گامی مثبت برای افزایش سطح اشتغال آنها و در پی آن، موفقیت بیشتر کسب و کار شما خواهد بود.
۳. به آنها بگویید شرکت چطور کار میکند
فراموش نکنید آنها ستون اصلی بنگاه اقتصادی شما هستند و پیشرفت کسب و کار شما به موفقیت یا ناکامی آنها بستگی دارد. برای اینکه کارکنان سازمان با علاقه بیشتری در راه پیشرفت تجارت و کسب و کار شما تلاش کنند، باید از موفقیتها، نگرانیها و مشکلات آن آگاه شوند. کارکنان سازمان نهتنها درباره سرمایهگذاریهای مؤثر شرکت، بلکه باید از کارهایی مطلع باشند که نتیجه چندان مثبتی ندارند. به تیم خود این اجازه را بدهید که بدانند چه عواملی مؤثر و چه عواملی مضر هستند.
۴. به آنها اجازه دهید رشد کنند
زمانیکه درکنار کارمندان و در حال مصاحبت با آنها هستید، باید در تواناییهایشان رشد کسب و کار خود را ببینید. تیم شما بنابر دلایلی انتخاب شدهاند. حال شما بهعنوان مدیر، باید به آنها فرصتی دهید تا مهارت و توانایی خود را در انجام وظایف محوله نشان دهند. درصورت امکان به آنها اتاق اختصاص دهید تا کارهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. مدام در راه بودن، تنها به استرس اضافی منجر خواهد شد و هیچکس نمیتواند در این شرایط بهدرستی کار کند.
۵. آنها را دلسرد نکنید
اگر حاصل تلاشها یا ایدههای کارکنان شرکت دقیقا همان چیزی نشد که مدنظرتان است، آنها را از ادامه تلاش و توسعه مفاهیم دیگر دلسرد و سرخورده نکنید. در این شرایط، تشویق و قدردانی از تلاششان، حتی مهمتر از اولین موفقیت آنها است.
۶. باهم تفریح کنید
هر هفته فعالیت گروهی سادهای ترتیب دهید. سازماندهی فعالیت منظم گروهی گاه روش جالبی برای جمعکردن تیم است. فعالیتهای گروهی مانند شام دستجمعی، کتابخوانی گروهی، جشن تولد یا دورهمی کوچک هفتگی یا ماهیانه میتواند تأثیر فراوانی بگذارد. باتوجهبا بازخوردهای دریافتی، حتی میتوانید با اعضای تیم خود اماکنی مانند کافه، رستوران، باشگاه ورزشی و جاهای دیگر را بهعنوان پاتوق انتخاب کنید.
راههای ایجاد انگیزه در کارکنان آنقدر زیاد است که هرچه بگوییم، بازهم میتوان نکات جدیدی به آن اضافه کرد. بااینحال، تنها به چند مورد دیگر فهرستوار اشاره خواهیم کرد:
- از کارکنان و اختیاراتی که به آنها اعطا کردهاید، پشتیبانی کنید.
- مرتب با کارمندان ملاقات کنید و نشان دهید آنها چقدر با اهداف شرکت ارتباط دارند.
- نشان دهید سختکوشی آنها را میبینید.
- کارمندانی را بیابید که به مشتری اهمیت میدهند.
- به نظرات کارمندان گوش فرادهید و به آنها عمل کنید.
- محیط کار بدون ترس فراهم کنید.
- انگیزه و الهامبخش و مربی کارکنان خود باشید.
- بگذارید آنها به شما نشان دهند چقدر خوب میتوانند رهبری کنند.
- پیشرفتهای شخصی آنها را تشویق کنید.
- ایجاد تنشهای ناآگاهانه را متوقف کنید.
- مثبتترین قابلیتهای افراد را تشخیص دهید.
- توانایی کشف قابلیتها را در خود و اعضای تیم تقویت کنید.
- آنها را در موقعیتهای تأثیرگذار قرار دهید.
- رضایت خود را از زحمات آنها بهاشتراک بگذارید.
- از خودتان شروع کنید و پشتکار داشته باشید.
- پشتوانه آنها باشید.
آنچه از این مقاله آموختیم
به مشکلات کارمندان اهمیت دهید؛ زیرا این مشکلات انرژی مضاعفی از آنها میگیرد. هر کارمندی میخواهد ارزشمند و قابلاعتماد قلمداد شود و دیده و شنیده شود. آنها میخواهند باور کنند کارهایی که برای شرکت انجام میدهند، هدفمند است و دوست دارند از آنها قدردانی شود. این موارد باعث میشود کارکنان مجموعه احساس کنند جزئی از تیم هستند و حضور آنها در محل کار ضروری است. این موارد از عوامل مهم در بالاتر نگهداشتن سطح کارمندان است. میتوان گفت هزینههای ایجاد انگیزه در کارکنان، به افزایش بهرهوری، افزایش سود، افزایش سود سهامدارها و افزایش رضایت مشتری تبدیل میشوند.
با گوشدادن به کارمندان خود و شنیدن سؤالات و نگرانیهای آنها، درگیرکردن آنها در مکالمات شخصی و راهنمایی و هدایت آنها برای بهکاربردن بیشترین تلاشهای خود، به افزایش سطح تعامل کمک کنید. شرکت فقط زمانی میتواند در کسب و کار خود موفق باشد که همه کارکنان آن پرشور و باانگیزه باشند. بهعبارتدیگر، مشارکت کارکنان بخش ضروری از کسبوکار است که باعث ایجاد محل کار پرسود و عاری از ترس میشود.