سرویس جدید فیس بوک برای گوشی‌های آیفون در دسترس نخواهد بود

فیس بوک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فناوری‌ها و رسانه‌های بزرگ برای فراهم آوردن مطبوعات رایگان واقعی در آمریکا و سایر نقاط دنیا، می‌بایست درک خوبی در این زمینه داشته باشند. فیس بوک اخیراً تلاش‌های متعددی انجام داده است تا جزئی از مجموعه شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ خوب در این زمینه باشد. در این خصوص حتی مارک زاکربرگ نیز شخصاً می‌خواهد اطمینان حاصل کند که فیس بوک بیشترین میزان موفقیت را کسب کند. در نتیجه وی می‌خواهد به آن‌ها کمک کند تا اشتراکات خود را در نشریات به فروش برسانند. و فیس بوک حتی هیچ درآمد به دست آمده از این بخش را طلب نکرده است.

ابزار اشتراک گذاری جدید فیس بوک برای گوشی‌های همراه در چند هفته آینده رونق داده می‌شود. این ابزار به نشریات مختلف از جمله واشنگتن پست یا Hearst اجازه می‌دهد تا دو نوع paywall (یک توافق‌نامه است که تنها برای کاربرانی که حق عضویت مجله را پرداخت کرده‌اند در دسترس است) مختلف در کنار مقاله خود قرار داده و تنظیم نمایند.  یکی از آن‌ها paywall معیاری یا metered paywall است که اکنون به طور معمول بسیاری از نشریات از آن استفاده می‌کنند. بعد از خواندن تعداد مشخصی مقاله، شما به صفحه اشتراک آن‌ها ارجاع داده می‌شوید. نوع دیگر paywall نسخه «freemium» است. با استفاده از این paywall ناشران می‌توانند اطراف مقالات خود فایروال (دیوار آتش) قرار دهند. در هر دو مورد، هدف مجله این است که شما در آن مشترک شوید. اکنون فیس بوک گفته است که درآمد ایجاد شده از این راه را دریافت نخواهد کرد و همچنین اطلاعات و داده‌های کاربران را که از تراکنش‌های مربوطه به دست می‌آیند، نخواهد گرفت.

طبق گفته MacRumors، در این خصوص تنها یک مشکل وجود دارد: کمپانی اپل در این بازی نخواهد بود.

دو غول فناوری، ماه‌ها است که به این موضوع می‌پردازند که تحت عنوان insider های صنعت شناخته شده‌اند. در پایان همه چیز مربوط به پول می‌شود؛ اپل بخشی از درآمد ناشی از این اشتراک را می‌خواهد. و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، بخش زیادی از آن را نیز می‌خواهد و در نتیجه سرویس جدید فیس بوک در هنگام ارائه تنها روی دستگاه‌های اندرویدی در دسترس خواهد بود.

فیس بوک

اپل بخش قابل توجهی از درآمد ناشی از هر اشتراکی را که توسط این سرویس جدید به دست آید، تقاضا کرده است. بر اساس قوانین آن، شرکت کوپرتینو، تا 30 درصد از درآمد ناشی از هر اپلیکیشنی که روی پلتفرم iOS اجرا شود، از آن خود و شرکت اپل خواهد کرد. در این مورد، فیس بوک این طور استدلال کرده است که این سرویس، از طریق یک اپلیکشن ارائه نمی‌شود، زیرا در سایت ناشر وجود دارد. اپل با این استدلال فیس بوک مخالفت کرده و می‌گوید: از آن‌جایی که تراکنش‌ها داخل اپلیکیشن انجام می‌شود، وی سهم خود را از این سرویس می‌خواهد. و در نتیجه این جدال بدون نتیجه ادامه دارد.

این قانون اپل در واقع مانع از این می‌شود که کاربران اپل اپلیکیشن‌های آیفون را رها کرده و به وب سایت یک شرکت دیگر مشترک شوند و این کار را با دریافت 30 درصد مالیات اپل انجام می‌دهد. گوگل اعلام کرده است که از اشتراک رسانه‌ای که با استفاده از سرویس جدید فیس بوک فراهم شده است، هیچ درآمدی نمی‌خواهد.

طبق گفته Recode، اپل و فیس بوکف هیچ کدام در این خصوص هیچ نظری نداده اند. البته این اولین باری نیست که اپل با ناشران در خصوص قوانین اشتراک خود دچار کشمکش و مشکل می‌شود. این اختلاف به سال 2011 باز می‌گرد؛ زمانی که همه می‌خواستند اشتراکات خود را در آیپد به فروش برسانند. در حالی که این کار هیچ گاه انجام نشد.

در نهایت این دو شرکت با هم به توافق خواهند رسید. به گفته نیویورک تایمز، شرکت‌های فناوری ممکن است برای مدت زمان طولانی برتری نداشته باشند. خبرگذاری‌ها با هم متحد می‌شوند تا در خصوص معافیت قانون ضد تراست (anti trust) درخواست کنند. در نتیجه آن‌ها بتوانند به صورت جمعی علیه فیس بوک و گوگل اقدام کنند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025