تنها سه روز پس از اضافه شدن قابلیت پیام رسانی و برقراری تماس صوتی در اسپیکرهای اکو شو (Echo Show) آمازون از طریق دستیار صوتی الکسا، نارضایتی افکار عمومی از این شرکت به علت نقض حریم خصوصی کاربران بالا گرفته است. همواره در دنیای اینترنت اشتباهات افراد و شرکت های بزرگ، بیشتر به چشم می آید و این شاید برای آمازون گران تمام شود.
آمازون از جمله شرکت هایی است که همانند فیسبوک و گوگل حجم عظیمی از اطلاعات را از کاربران خود جمع آوری می کند و چون اکثر مردم آن را به عنوان یک فروشگاه اینترنتی در ذهن دارند حساسیت بیشتری نسبت به نحوه مورد استفاده قرار گرفتن این اطلاعات از خود نشان می دهند. در واقع آمازون جمع آوری اطلاعات را با این هدف انجام می دهد که کالاهای دلخواه کاربران را برای آن ها به نمایش بگذارد و حتی الامکان از ارائه تبلیغات غیر مرتبط اجتناب کند.
در خصوص اسپیکرهای هوشمند اکو نیز که در حال تبدیل شدن به یک وسیله ارتباطی تکامل یافته هستند رفته رفته حساسیت ها بیشتر شده و اضافه شدن قابلیت تماس صوتی بر نگرانی برخی کاربران افزوده است. زیرا لیست مخاطبان و تاریخچه تماس های کاربر نیز به اطلاعات جمع آوری شده توسط این شرکت اضافه خواهد شد. از طرفی امکان مسدود کردن تماس صوتی در این دستگاه ها وجود ندارد و کاربران از تماس های ناخواسته در امان نیستند. این نگرانی در مورد اسپیکرهای اکو شو آمازون که دارای دوربین و صفحه نمایش بوده و تا چند هفته دیگر به مشتریان عرضه خواهند شد بیشتر نیز هست چرا که تصویر صورت شخص تماس گیرنده نیز بر روی نمایشگر ظاهر خواهد شد. البته یکی از مقامات آمازون بطور غیر رسمی اعلام کرده که این شرکت حساسیت کاربران نسبت به این موضوع را درک می کند و به زودی امکان مسدود سازی تماس های دریافتی ناخواسته میسر خواهد شد.
با استفاده ی کاربران از اسپیکر اکو شو ، تصویر صورت و فضای داخلی منزل آن ها نیز به سایر اطلاعاتی افزوده خواهد شد که توسط آمازون جمع آوری می شوند. البته به خودی خود جمع آوری اطلاعات کاربران عمل ناپسندی نیست و می تواند در بهتر شدن خدمات ارائه شده به مشتریان موثر باشد اما قاعده کلی این است که قبل از ارائه اطلاعات شخصی خود به سایت ها و شرکت های مختلف و استفاده از سرویس های متنوع آن ها، آگاهی کامل را نسبت به چگونگی استفاده از این اطلاعات و سیاست شرکت های مذکور در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران کسب نماییم.