شرکت پاناسونیک یک شرکت بینالمللی و شناخته شده ژاپنی است که در عرصه تولید لوازم الکترونیکی مختلف فعالیت میکند. در ادامه این مقاله به معرفی تاریخچه شرکت پاناسونیک میپردازیم.
دنیای لوارم الکترونیک واقعا دنیای پیچیده و مملو از دستاوردها و محصولات متنوع در زمینههای مختلف است. این حوزه از لوازم خانگی گرفته تا لوازم اداری و سیستمهای مانیتورینگ و پرواز و … را شامل میشود. با این همه تنوع تولید، شرکتی که بخواهد در همه این عرصهها فعالیت کند و در عین حال موفق هم باشد، حتما راه درازی را طی کرده است. بله یکی از برندهای موفق دنیای الکترونیک شرکت ژاپنی پاناسونیک است. این شرکت که در عرصه تولید انواع لوازم الکترونیکی فعالیت میکند، توانسته در سالهای فعالیتش کارنامه درخشانی داشته باشد.
درواقع پاناسونیک در طول سالهای فعالیتش خود را هم رده بزرگترین شرکتهای بزرگی همچون سونی، شارپ، توشیبا و هیتاچی قرار داد و همانطور که میدانید همه شرکتهای نام برده شده جزو غولهای صنایع الکتریکی جهان شناخته میشوند. با این حال پاناسونیک هم در سالهای فعالیتش توانست عناوین عالی را کسب کند. به عنوان مثال در سال 2012 به عنوان چهارمین تولید کننده برتر تلویزیون در جهان شناخته شد. در این مطلب به معرفی داستان برند پاناسونیک و محصولات آن میپردازیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- تاریخچه شرکت پاناسونیک
- تاریخچه تاسیس شرکت پاناسونیک
- تاریخچه برند Panasonic
- آغاز فعالیت در خارج از آسیا
- جدیدترین فعالیتها
- محصولات پاناسونیک از ابتدا تاکنون
- فعالیتهای ابتدایی
- محصولات امروزه شرکت پاناسونیک
- لوازم خانگی
- دوربین عکاسی
- تجهیزات صوتی و تصویری
- اسپانسرینگ کمپانی Panasonic
- سخن پایانی: دوستدار محیط زیست
تاریخچه شرکت پاناسونیک
همانطور که اشاره کردیم، پاناسونیک یک برند بینالمللی ژاپنی در دنیای الکترونیک است. این شرکت که در سال 1918 توسط کونوسوکه ماتسوشیتا فعالیت خود را در زمینه تولید لوازم برقی آغاز کرد، در سالهای نخست فروش لامپ، اتوی برقی و هولدرهای لامپ را در برنامه کاری خود قرار داد و توانست پیشرفتهای قابل توجهی در سالهای آتی بدست آورد.
تاریخچه تاسیس شرکت پاناسونیک
کونوسوکه ماتسوشیتا، موسس افسانهای شرکت پاناسونیک به دلیل اوضاع بد اقتصادی و فقر خانواده از 9 سالگی وارد بازار کار شد و در کنار فعالیتش در فروشگاه دوچرخه، به مطالعه میپرداخت. وی به تجارت و کسب و کار علاقه زیادی داشت و بعد از مدتی شغلش را تغییر داد و در سن 15 سالگی به شرکت تجهیزات الکترونیکی اوزاکا رفت. با پشتکاری که او داشت توانست پیشرفت کند. وی که همیشه ایدههای جدیدی را در سر میپروراند، در نهایت کار در شرکت را رها کرد و به سمت رویایش رفت که نتیجهاش شرکت پاناسونیک بود.
در سالهای پایانی عمر، کونوسوکه ماتسوشیتا مدیریت شرکت پاناسونیک را به سایرین واگذار کرد و خودش نقش مشاور و پشتیبان شرکت را بر عهده داشت. وی در سال 1989 به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در جهان از دنیا رفت و بسیاری از اهالی فناوری و افراد مطرح جهان درباره مرگ وی ابراز تاسف کردند. خوب است بدانید بعد از مرگ کونوسوکه ماتسوشیتا همسرش نقشش را بر عهده داشت که در سال 1993 نیز از دنیا رفت. اما دست اندر کاران پاناسونیک همچنان قدرتمند به فعالیت و ادامه راه کونوسوکه ماتسوشیتا پرداختند.
تاریخچه برند Panasonic
درست است که پاناسونیک محصولات خود را با نام و برندهای مختلف روانه بازار کرده است، اما باید اشاره کنیم که این شرکت تا سال 2008 میلادی با عنوان Matsushita Electric Industrial مشغول فعالیت بود و محصولاتش را تحت برند پاناسونیک و یا تعدادی نام دیگر مانند ناسیونال عرضه میکرد. اما در سال 2008 نام رسمی خود را به Panasonic Corporation تغییر داد و با نام پاناسونیک تاکنون به فعالیشت در دنیای الکترونیک و فناوری ادامه میدهد.
آغاز فعالیت در خارج از آسیا
در سال 1961 بود که ماتسوشیتا کونوسوکه به آمریکا سفر کرد و نتیجه این سفر، تولید تلویزیون با برند پاناسونیک برای بازار آمریکا بود. در سال 1965 هم پاناسونیک اقدام به تولید اسپیکر هایی با نام تکنیکس (Technics) کرد. این اسپیکرها از کیفیت بالایی برخوردار بودند و بعد از چند سال نیز به یکی از برندهای معتبر بین المللی تبدیل شدند.
این شرکت ژاپنی که همیشه روندی رو به رشد داشته است، از سال 2006 تولید تلویزیون آنالوگ را متوقف کرد و تمرکز خود را بر روی تولید تلویزیونهای دیجیتال قرار داد. این شرکت که در ابتدای راه شرکت سانیو با آنها همکاری کرد، در نهایت در سال 2008 توانست سانیو را خریداری کند.
جدیدترین فعالیتها
هر چند پاناسونیک در مسیر پیشرفتش مشکلات بزرگ و گاهی شکستهایی را تجربه کرد، اما هیچکدام از آنها دلیلی برای دست برداشتن از تلاشش نبودند. این شرکت در سال 2014 با یکی از شرکتهای مطرح فناوری یعنی تسلا همکاریهایی را در زمینه ساخت یک کارخانه برای تولید باتری خودرو آغاز کرد که تا سال 2020 ادامه دارد. همچنین در دیگر قراردادهای همکاری این شرکت در سالهای اخیر میتوان به همکاری با شهر دنور در سال 2016 اشاره کرد. مطابق این همکاری، طرفین قصد دارند فناوریهای پیشرفته را در دنور اعمال کرده و آن را بهعنوان هوشمندترین و پیشرفتهترین شهر آمریکا معرفی کنند.
در حال حاضر هم شرکت پاناسونیک حدود 260 هزار کارمند در نقاط مختلف دنیا داد و دارای نمایندگیهای مختلف در کشورهای دنیا است. نمایندگیهای این شرکت نیز به تولید لوازم خانگی، سیستمهای هوشمندسازی خودرو، تجهیزات الکترونیکی، سیستمهای تهویه و … میپردازند. گفتنی است که شرکت ساینو یکی از شرکتهای زیر مجموعه پاناسونیک نیز شناخته میشود.
محصولات پاناسونیک از ابتدا تاکنون
شرکت پاناسونیک محصولات متنوعی را از ابتدای آغاز به کارش تولید و در عرصههای مختلف فعالیت کرده و نتیجه فعالیتهایش هم همیشه چشمگیر بوده است. در ادامه به بررسی تاریخچه پاناسونیک در زمینه تولید محصولات میپردازیم.
فعالیتهای ابتدایی
شرکت پاناسونیک در سال 1927 توانست اولین تولید خود را در زمینه لامپ دوچرخه با برند ناسیونال (National) روانه بازار کند. این شرکت که فعالیت خود را در جنگ جهانی دوم ادامه داد، دامنه فعالیتهایش را در آسیا گسترش داد؛ بهطوریکه توانست تجهیزات الکترونیکی دیگری مانند لامپهای رشتهای، موتور برق و لامپهای خلا را در برنامه کاری خود قرار دهد. بعد از جنگ جهانی دوم نیز شرکت پاناسونیک با همین رویکرد تولید به فعالیت خود و همچنین گسترش دامنه تولیداتش ادامه داد.
گفتنی است که دهههای 1950، 1960 و 1970 به عنوان دهههای طلایی فعالیت این شرکت ژاپنی شناخته میشوند. درواقع این شرکت در آن سالها لوازم برقی خانگی را با برندناسیونال روانه بازار میکرد. رفته رفته برند ناسیونال در آسیا گسترش یافت و انواع رادیو، تلویزیون، پلوپز، جاروبرقی، فریزر و انواع دستگاههای صوتی و تصویری را در برنامه کاری خود قرار داد.
محصولات امروزه شرکت پاناسونیک
شرکت پاناسونیک امروزه تولید انواع لوازم برقی و خانگی و اداری را در کارنامه کاری خود دارد. درواقع دامنه تولیدات پاناسونیک تنها به جاروبرقی، تلفن و تلویزیون محدود نمیشود و شامل تجهیزات و سیستمهای مربوط به دوربین مداربسته، سیستمهای امنیتی، مانیتورینگ، پروژکتور، انواع سیستمهای مخابراتی و همینطور کامپیوترهای قابل حمل بوده است. در ادامه به تعدادی از محصولات این شرکت اشاره خواهیم کرد.
لوازم خانگی
شاید بتوان لوازم خانگی را یکی از مهمترین محصولات پاناسونیک معرفی کرد. در این راستا میتوانیم به انواع تلویزیون، کولر، جاروبرقی، پلوپز و سیستمهای صوتی اشاره کنیم که همه این محصولات از کیفیت بالایی برخوردارند و دارای محبوبیت جهانی نیز هستند.
علاوه بر اینها در میان لوازم خانگی همچنین میتوان به ماشین لباسشویی، انواع ماکروفرها و یخچال نیز اشاره کرد. البته ناگفته نماند تجهیزات مربوط به زیبایی همچون سشوار، انواع اتوی مو و … نیز جزو بهترین محصولات این شرکت محسوب میشوند. درواقع این محصولات از ارگونومی بسیار جالبی برخوردار بوده و رنگهای جذابی نیز دارند.
دوربین عکاسی
یکی دیگر از دستاوردهای برند پاناسونیک، دوربین عکاسی و تجهیزات مرتبط با آن یعنی انواع لنزها است. دوربینهای پاناسونیک جزو بهترین گزینههای انتخابی برای کاربران بوده که میتوان دوربین پاناسونیک TZ200/ZS200 را به عنوان یکی از بهترین دوربینهای 2019 نیز معرفی کرد و در اینجا به آن اشاره کرده بودیم.
تجهیزات صوتی و تصویری
در این راستا میتوان به هندزفری و هدفون های باکیفیت پاناسونیک نیز اشاره کرد که جزو بهترینهای دنیا در این عرصه هستند. میتوانید اطلاعات بیشتری را در این باره از این مقاله در پلازا کسب کنید. همچنین برند پاناسونیک اسپیکرهای باکیفیت و بادوامی نیز تولید میکند. همچنین پاناسونیک به عنوان یکی از بهترین برندهای تولید هدفون در جهان نیز است که در اینجا میتوانید سایر برندهای مطرح در این زمینه را بشناسید.
اسپانسرینگ کمپانی Panasonic
پاناسونیک تاکنون اسپانسر بسیاری از کسب و کارها بوده است. در این راستا میتوان به برنامه فرمول 1 تویوتا با نام Panasonic Toyota Racing اشاره کرد که پاناسونیک به عنوان اسپانسر رسمی آن شناخته میشود. درواقع هیرو ماتسوشیتا (Hiro Matsushita) نوه کونوسو ماتسوشیتا یعنی موسس شرکت پاناسونیک جزو رانندگان با سابقه این عرصه است که به صورت حرفهای در این سری مسابقات شرکت میکند.
یکی دیگر از عرصههای اسپانسری شرکت پاناسونیک، فعالیت در لیگ فوتبال ژاپن است. در این راستا باید اشاره کنیم که این شرکت اسپانسر مالک تیم گامبا اوزاکا (Gamba Osaka) بوده که به صورت رسمی در لیگ برتر فوتبال ژاپن فعالیت میکند.
همچنین خوب است بدانید که پاناسونیک به عنوان اسپانسر برخی از فیلم سازان حرفهای نیز فعالیت میکند؛ به طوری که دوربینهایش را در اختیار گروه فیلمبرداری قرار میدهد. در این راستا میتوان به حمایت از استرلینگ مارلین (Sterling Marlin) در سریال Nextel Cup اشاره کرد.
در سال 2007 نیز پاناسونیک به عنوان حامی رسمی مسابقات خورشید جهانی (World Solar Challenge) به فعالیت پرداخت. این مسابقه یک مسابقه اتومبیل رانی است که در آن خودروها مسافت 3,021 کیلومتر را در استرالیا طی میکنند. در سال 1988 نیز پاناسونیک اسپانسر رسمی مسابقات المپیک بود و در سال 2008 نیز در مسابقات المپیک پکن به عنوان شریک رسمی همکاری کرد.
سخن پایانی: دوستدار محیط زیست
خوب است بدانید که پاناسونیک جزو شرکتهایی است که روشها و سیاستهایی در جهت کاهش تأثیرات محیط زیستی در تولید محصولاتش دارد. در این راستا باید اشاره کنیم که استفاده از پلاستیکهای قابل بازیافت در محصولات این شرکت از گامهای خوب پاناسونیک در حفظ محیط زیست محسوب میشود. درواقع شرکت پاناسونیک توانسته است استفاده از پلی وینیل کلرید پلاستیک (PVC) را در محصولاتش به صفر برساند. همچنین خوب است بدانید که بهرهوری انرژی در محصولات این شرکت بسیار بالا بوده و میزان بهرهوری انرژی 100 درصد است و تلویزیونهای این شرکت از استانداردهای Energy Star برخوردارند و در این زمینه باید اشاره کنیم که میتوان پاناسونیک را بهترین تولید کننده در این عرصه معرفی کرد.