بازی کنترل که جدیدترین اثر استودیوی رمدی است تا چند روز دیگر منتشر میشود. در این مطلب دانستههای خود از بازی Control را مرور میکنیم.
بازی اکشن-ماجراجویی Control که جدیدترین ساخته استودیوی خوشنام رمدی انترتینمنت (Remedy Entertainment) است، بهزودی منتشر خواهد شد. استودیوی رمدی مخصوصا نزد طرفداران ایکس باکس بسیار محبوب است، چون در سالهای اخیر بازیهای اختصاصی باکیفیتی را برای پلتفرم بازی مایکروسافت ساخته و ارائه کرده است. Alan Wake و دنبالهاش یعنی Alan Wake’s American Nightmare به همراه بازی Quantum Break جزو مهمترین عناوین کنسولهای مایکروسافت در چند سال گذشته بودهاند. اما گیمرهای قدیمیتر به یاد دارند که رمدی پیش از آنکه به یک استودیوی اختصاصیساز مشهور شود، به ساخت عناوین انقلابی شهرت داشت. مثلا هیچکس فراموش نمیکند که این استودیو چگونه با سری Max Payne سبک شوتر سومشخص را متحول کرد. البته، بازی های مکس پین ابتدا روی رایانههای شخصی و سپس برای ایکس باکس و پلی استیشن هم منتشر شدند.
حالا در سال 2019 رمدی دوباره به ریشههای خود بازگشته و میخواهد به عنوان یک استودیوی Third-Party، یک بازی اکشن-ماجراجویی متفاوت ارائه کند. بازی Control از هر نظر یک بازی بزرگ است که باز هم گیمپلی خلاقانه را با سبک داستانگویی منحصربهفرد رمدی ترکیب میکند و قرار است به یکی از تاثیرگذارترین بازیهای امسال تبدیل شود. خبر خوب برای گیمرها اینکه این بازی علاوه بر کامپیوترهای شخصی و ایکس باکس وان، برای کنسول پلی استیشن 4 هم منتشر میشود.
در این مطلب به مرور اطلاعات کلی از بازی کنترل میپردازیم تا قبل از مواجه شدن با جدیدترین ساخته رمدی، تکلیفمان با این بازی مشخص باشد. اگر میخواهید از قصه کلی بازی Control اطلاع داشته باشید و با مکانیکهای مختلف گیمپلی آن آشنا شوید و تریلرهای زیبای بازی را ببینید، حتما در ادامه با ما همراه باشید.
مرور اجمالی بازی های قبلی شرکت رمدی
استودیوی فنلاندی رمدی از سال 1995 کارش را با ساخت یک بازی ریسینگ به نام Death Rally شروع کرد. چند سال بعد (2001) این استودیو یک بازی تیراندازی سوم شخص با گیمپلی متفاوت و داستان عمیق و تاثیرگذار را ارائه کرد که Max Payne نام داشت. مکس پین مورد توجه منتقدان و بازیکنها قرار گرفت و نام رمدی را بر سر زبانها انداخت. دنباله این بازی هم با اسم Max Payne 2: The Fall of Max Payne در سال 2003 عرضه شد و باز هم مورد استقبال قرار گرفت. سپس استودیوی رمدی تصمیم گرفت تا موفقیتهای بهدست آمده از بازیهای مکس پین را پشت سر بگذارد و یک بازی جدید را به مخاطبانش تحویل دهد. رمدی زمان زیادی را صرف ساخت بازی جدیدش کرد تا اینکه بالاخره Alan Wake معرفی و در سال 2010 عرضه شد. این بازی هم با تعریف و تمجیدهای زیادی از سوی منتقدین مواجه شد، اما فروش چندان زیادی را تجربه نکرد و به همین دلیل رمدی بیخیال ساخت شماره دوم آن شد. البته دو سال بعد یک نسخه فرعی از این بازی به نام Alan Wake’s American Nightmare هم منتشر شد.
Quantum Break که در سال 2016 منتشر شد، مثل آلن ویک، حاصل همکاری رمدی با مایکروسافت بود. ایده ساخت این بازی بر اساس قوانین فیزیک کوانتوم و از روی یک سریال تلویزیونی در بازی آلن ویک با نام Quantum Suicide گرفته شده بود. بهطور کلی Quantum Break نیز بازی بسیار موفقی بود و به یکی از پرفروشترین بازیهای کنسول ایکس باکس وان تبدیل شد. در ادامه میتوانید جدولی از تمام بازیهای استودیوی رمدی را مشاهده کنید.
سال ساخت | نام بازی | پلتفرمها | ناشر |
---|---|---|---|
1996 | Death Rally | کامپیوترهای شخصی | رمدی انترتینمنت، Apogee Software |
2001 | Max Payne | کامپیوتر، پلیاستیشن 2، ایکسباکس، گیم بوی ادونس، اندروید، iOS | راکاستار گیمز، Gathering of Developers |
2003 | Max Payne 2: The Fall of Max Payne | کامپیوتر، پلیاستیشن 2، ایکسباکس | راکاستار گیمز |
2010 | Alan Wake | کامپیوتر، ایکسباکس 360 | مایکروسافت گیم استودیوز، راکاستار گیمز |
2011 | Death Rally | کامپیوتر، اندروید، iOS | رمدی انترتینمنت |
2012 | Alan Wake’s American Nightmare | کامپیوتر، ایکسباکس 360 | مایکروسافت استودیوز، راکاستار گیمز |
2014 | Agents of Storm | iOS | رمدی انترتینمنت |
2016 | Quantum Break | کامپیوتر، ایکسباکس وان | مایکروسافت استودیوز |
2019 | Control | کامپیوتر، پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان | 505 گیمز |
نامعلوم | CrossFire HD | نامعلوم | Smilegate |
نامعلوم | CrossFire 2 | نامعلوم | Smilegate |
تاریخ انتشار بازی Control
استودیوی رمدی تاریخ انتشار بازی کنترل را 27 آگوست 2019 یعنی 5 شهریورماه 1398 اعلام کرده است. همانطور که گفتیم این بازی برای کامپیوترهای شخصی، پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان منتشر میشود.
داستان بازی کنترل ؛ به دنبال حقیقت در ساختمانی با قوانین فراطبیعی
داستان بازی کنترل در یک ساختمان بزرگ به نام The Oldest House اتفاق میافتد. اینجا مرکز اداره فدرال کنترل یا همان FBC است. وظیفه این اداره بررسی و تحقیق درباره اتفاقات و اشياء فراطبیعی است که با قوانین علمی نمیتوان توجیهی برای آنها پیدا کرد. اسم این اتفاقات و اشیاء را «آیتمهای تغییریافته» گذاشتهاند و بسیاری از آنها را در ساختمان اداره نگهداری میکنند.
The Oldest House در واقع یک آسمانخراش بزرگ در شهر نیویورک است. مانند بسیاری از مواردی که FBC روی آنها تحقیق میکند، خودِ ساختمان این اداره هم دارای نیروهای ماورالطبیعی زیادی است؛ مثلا مکانهای داخلی این ساختمان به دنیاها و ابعاد دیگری متصل میشوند و به همین دلیل بسیار بزرگتر از چیزی هستند که از بیرون ساختمان مشاهده میشوند. همچنین اتاقهای داخلی این ساختمان دائما در حال تغییر شکل و حرکت هستند. از سوی دیگر یک نیروی فراطبیعی به اسم Hiss وجود دارد که به عنوان دشمنان اصلی در بازی هم شناخته میشوند و هر چند وقت یکبار به ساختمان حمله میکنند.
داستان بازی کنترل حول شخصیتی به نام «جسی فیدن» شکل میگیرد. او در کودکی و طی یک حادثه عجیب، صاحب قدرتهای فراطبیعی میشود و همین موضوع انگیزهای است تا سالها بعد، فیدن برای کشف راز این قدرتها به The Oldest House برود. از سوی دیگر برادر فیدن هم توسط سازمان FBC ربوده میشود و او برای پیگیری رد برادرش تصمیم میگیرد که به ساختمان این اداره گام بگذارد.
ورود فیدن به این ساختمان عجیب با حملهای از سوی Hiss همراه میشود. طی این حمله بسیاری از کارمندان FBC اسیر میشوند و حتی رییس این اداره یعنی «زکریاه ترنچ» میمیرد. ترنچ قبل از مرگش یک سلاح ویژه را باقی میگذارد. این سلاح که دارای قدرتهای بسیار زیادی است Service Weapon نامیده میشود و این توانایی را دارد که صاحبش را انتخاب کند. در نهایت این اسلحه قدرتمند فیدن را به عنوان صاحب جدیدش انتخاب میکند و به همین واسطه، فیدن توانایی کنترل بخشهای مختلف ساختمان FBC را به دست میآورد.
حالا هدف اصلی فیدن آن است که با نیروهای Hiss مبارزه کند و کنترل The Oldest House را به دست بگیرد تا از این طریق هم به برادر ربوده شدهاش برسد و هم راز قدرتهای فراطبیعی خود را کشف کند. در این راه، روح ترنچ و همچنین مدیر تحقیقات FBC به اسم دکتر کسپر دارلینگ هم فیدن را همراهی میکنند.
تریلر بازی کنترل
تریلرهای زیادی از بازی کنترل وجود دارند که بخشهای مختلف گیمپلی و دنیای این بازی را به نمایش میگذارند. اما در ادامه شاهد پیش نمایش ویدیویی این بازی هستیم که از ترکیب ویدیوهای مختلف ساخته شده است. میتوانید این پیش نمایش را با دوبله فارسی در ادامه تماشا کنید.
گیم پلی بازی Control
مانند بازیهای قبلی که توسط رمدی ساخته شدهاند، کنترل هم یک بازی اکشن-ماجراجویی و شوتر سومشخص است، اما برخلاف بازیهای قبلی این استودیو، کمتر بهصورت خطی دنبال میشود و آزادی عمل بیشتری را به بازیکنان میدهد. محیطهای ساختمان The Oldest House بهگونهای طراحی شدهاند که بهصورت غیرخطی میتوان آنها را طی کرد. همچنین شخصیت اصلی بازی به مرور تواناییهای جدیدی را به دست میآورد و با کمک آنها میتواند وارد مکانهایی شود که قبلا قابل دسترسی نبودند. در نقشه بازی نقاطی هم وجود دارند که بازیکن میتواند در آن نقاط Fast Travel یا همان جابهجایی سریع انجام دهد.
Service Weapon که کمی بالاتر دربارهاش صحبت کردیم نقش سلاح اصلی را در بازی ایفا میکند. این سلاح میتواند تغییر شکل دهد و به سلاحهای مختلفی تبدیل شود که در درگیریهای مختلف میتوانید از آنها استفاده کنید. مثلا میتوانید برای شلیک به دشمنانی که از شما فاصله دارند Service Weapon را به یک مسلسل تبدیل کنید یا برای درگیریهای نزدیک، از شکل شاتگان این سلاح بهره ببرید.
اما علاوه بر این سلاح پرکاربرد، فیدن تواناییهای مختلفی هم دارد که هم در مبارزات و هم برای جابهجایی در محیطهای بازی میتواند از آنها استفاده کند. او میتواند از راه دور اجسام را جابهجا کند، در هوا معلق شود و بهنوعی پرواز کند و حتی میتواند ذهن دشمنان خود را کنترل کند. همچنین یکی از تواناییهای جالب فیدن این است که میتواند اشیاء اطرافش را به سمت خودش بکشد و از این طریق برای خود یک سپر در مقابل شلیکهای دشمنان بسازد. تواناییهای فیدن در طول بازی قابل ارتقا هستند؛ برای این کار او باید محیطهای ساختمان را با دقت جستجو کند و آیتمهای ویژهای را به دست آورد.
عمده دشمنان بازی کارکنان FBC هستند که حالا توسط Hiss اسیر شدهاند و تحت کنترل آن قرار دارند. علاوه بر کارمندان سابق FBC، در بازی با موجوداتی هم مواجه میشوید که عموما جهش یافته و دارای قدرتهای فراطبیعی هستند. در بازی کنترل خبری از بازیابی سلامتی خودکار نیست و برای اینکه بتوانید سلامتی از دست رفته خود را بازگردانید باید از بستههایی که بعد از مردن دشمنان به جا میمانند استفاده کنید. استفاده از Service Weapon و همچنین تواناییهای مختلف باعث تحلیل رفتن انرژی فیدن میشود؛ بنابراین باید حواستان باشد که در مبارزات بازی هم از سلاحها و هم از قدرتها به شکل حساب شده استفاده کنید.
درباره ری-تریسینگ یا همان ویژگی گرافیکی RTX در بازی کنترل
یکی از بزرگترین دستاوردهای فنی رمدی در بازی Control استفاده از قابلیت ری-تریسینگ (Ray-Tracing) در بالاترین سطح آن است. قبلا هم در بازیهایی نظیر Battlefield 5 شاهد استفاده از این ویژگی گرافیکی بودیم، اما در مورد بازی کنترل اوضاع فرق میکند. کیفیت و طبیعی بودن سایهها در بازی، بازتاب نور از سطوح مات و شفاف، رنگهای فراگیر در اطرف اشیاء و بسیاری دیگر از ویژگیهای گرافیکی که در تریلرهای بازی هم قابل مشاهده هستند، همگی ثابت میکنند که رمدی چقدر تلاش کرده تا بازی جدیدش از نظر بصری بینقص باشد. در این بازی از تکنولوژی RTX کمپانی انویدیا به بهترین شکل ممکن استفاده شده تا با کمک ری-تریسینگ شاهد تصاویری طبیعی و باورپذیر باشیم.
آیا Control میتواند به موفقترین بازی رمدی تبدیل شود؟
استودیوی رمدی بازیهای درخشانی را در کارنامهاش دارد. از سری Max Payne گرفته که طرفدارنش بسیار پرشمارند، تا Alan Wake که از هر نظر یک بازی کامل و جذاب بود. اما بازی جدید رمدی را بیش از هر چیز میتوانیم شبیه Quantum Break بنامیم. با این حال بازی Control ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آن را از Quantum Break متمایز میکنند. گیمپلی بازی و تنوع کارهایی که میتوان در آن انجام داد واقعا تماشایی است. همچنین کنترل یک شخصیت مونث که قدرتهای فراطبیعی دارد، آن هم در محیطهایی نامعمول، واقعا ایده جذابی به نظر میرسد. از نظر قصهپردازی هم اصلا نگران نیستیم، چون به خلاقیت رمدی و مغز متفکرش یعنی سم لیک ایمان داریم. بنابراین آیا میتوانیم بگوییم که بازی جدید رمدی، مهمترین و بهترین بازی این استودیوی خواهد بود. پاسخ این سوال را چند روز دیگر یعنی در تاریخ 5 شهریور خواهیم گرفت.
نظر شما درباره بازی کنترل چیست؟ آیا اصلا منتظر این بازی هستید؟ فکر میکنید با یکی از بهترین بازیهای این نسل مواجه میشویم؟ لطفا نظرات خود را درباره این بازی با ما به اشتراک بگذارید.