گوگل دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را کشف کرد

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت گوگل متوجه شده عوامل روس ده ها هزار دلار برای تبلیغات در یوتیوب، جی میل و محصولات موتور جستجوی گوگل هزینه کرده اند تا در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا دخالت کنند. این خبر به شکل رسمی از سوی گوگل منتشر نشده و فردی از درون کمپانی که خواسته نامش فاش نشود خبرگزاری رویترز را از این مساله آگاه کرده است.

این تبلیغات متعلق به سازمان تحت امر حکومت روسیه که پیش تر مشخص شده بود روی فیسبوک آگهی می گذارد نیست بلکه نتیجه تلاش های به شدت گسترده تر کرملین برای ایجاد موج آنلاین می باشد. دولت روسیه طی برنامه ای که در دوره ی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیاده شد موجی از دروغ پراکنی و کژ آگاه سازی در اینترنت ایجاد کرد تا به افکار عمومی سمت و سو بدهد.

منبع درز این اطلاعات از کمپانی گوگل، این اقدام دولت روسیه را تایید کرده است. وی اظهار داشته که اجازه ندارد در مورد جزییات تحقیقا محرمانه ی گوگل را آشکار کند. در عین حال، افشاگری این مسئول گوگل بیش از پیش نقش غول های فناوری سیلیکون ولی امریکا را در جریان انتخابات گذشته امریکا برجسته می کند. این کمپانی های بزرگ پارسال پیش از انتخابات ریاست جمهوری ناخواسته به موجی که عمدا از خارج القاء شده بود دامن زدند.

سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده امریکا پس از ماه ها بررسی به این نتیجه رسیدند که حکومت روسیه با به وجود آوردن جریان هایی در فضای مجازی سعی کرده در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دخالت کند. سازمان های اطلاعاتی و ضد جاسوسی امریکا به طور قطع مطمئن هستند که هدف روسیه از دخالت در انتخابات امریکا، رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری بوده است.

به نقل از منبع مذکور، کمپانی گوگل حدود 100,000 دلار را که برای تبلیغات اینترنتی در سرویس های مشهور هزینه شده ردگیری کرده و به افراد تحت امر روسیه رسیده است.

دو کمپانی بزرگ شبکه های اجتماعی در امریکا یعنی فیسبوک و توییر هر دو به تازگی کشف کرده اند که عوامل متعدد روس از سرویس های آنان استفاده کرده اند. این افراد در یک مزرعه ی محتوا در شهر سنت پیترزبورگ روسیه کار می کنند. این مزرعه ی محتوا به « آژانس پژوهش های اینترنتی» مشهور است. روس ها در این مرکز با استفاده از پلتفرم های خود تبلیغات سایت های معتبر مانند فیسبوک و گوگل را خریداری می کردند و تبلیغات سازمان یافته را انتشار می دادند.

این تبلیغات به گونه ای طراحی شده بود که روی ذهن امریکایی ها اثر بگذارد و نظر افراد را پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016 به سمت و سوی مورد نظر روسیه ببرد.

افراد وابسته به روسیه در « آژانس پژوهش های اینترنتی» به « رول» (Troll) مشهور هستند. این ترول ها سال گذشته تبلیغاتی را که مد نظر حکومت روسیه بود در اینترنت نشر می دادند. هر کدام از این آگهی ها یا دروغ است و یا در آن دست برده شده و اطلاعات نادرست به آن وارد شده است. هدف اصلی این تبلیغات کذب، قانون گذاران و پژوهشگران امریکایی و اروپایی می باشد.

شرکت فیسبوک ماه گذشته اعلام کرد در جریان بررسی های خود به صد هزار دلار برخورده است که از طرف «آژانس پژوهش های اینترنتی» روسیه به فیسبوک پرداخت شده است. شرکت فیسبوک پس از این بیانیه تحت فشار قانون گذاران و افکار عمومی قرار گرفت و متعهد شد در مورد خرید تبلیغاتش و محتوای آن ها دقت نظر بیشتری به خرج دهد و شفاف تر عمل کند.

منبع مسئولی که از کمپانی گوگل به رویترز گزارش داده می گوید کشف این کمپانی بسیار بزرگ تر از مواردی است که توسط فیسبوک یا توییتر شناسایی شده است. نخستین منبعی که موضوع خرید تبلیغات اینترنتی از سوی روسیه و دخالت این کشور در انتخابات امریکا را گزارش داد روزنامه ی واشنگتن پست بود.

کمپانی آلفابت، مالک شرکت گوگل پس از انتشار افشای این مساله آن را تکذیب نکرد. آلفابت در بیانیه ای به سیاست های گوگل در زمینه ی فروش تبلیغات اشاره کرد و از قوانین خود در این زمینه نام برد. کمپانی آلفابت در این بیانیه به محدودیت جهت گیری سیاسی در تبلیغات گوگل و ممنوعیت هدف قرار دادن گروه های نژادی و دینی اشاره کرد.

سخنگوی شرکت گوگل امروز در این مورد گفت:

ما در حال حاضر مشغول بررسی های عمیق تر در زمینه ی تحیق و رسیدگی به سوء استفاده از سیستم هایمان هستیم. شرکت ما در این راستا با پژوهشگران و دیگر کمپانی ها همکاری دارد و جریان تحقیقات مشابه دیگران را مساعدت خواهد نمود.

کمپانی گوگل بزرگ ترین بیزنس تبلیغات آنلاین در جهان را اداره می کند و یوتیوب بزرگ ترین سایت ویدئوی آنلاین است.

تا کنون چندین کمیته در کنگره ی امریکا برنامه های تحقیق و بررسی مختلفی را در زمینه ی دخالت روسیه آغاز کرده اند. قانون گذاران جمهوری خواه و دموکرات هر دو اظهار داشته اند که روسیه سعی کرده بذر نفاق و دشمنی را در ایالات متحده امریکا بپاشد و با سوء استفاده از دستگاه های تبلیغاتی، انتخابات را از مسیر طبیعی خود منحرف کند.

مجلس سنا و مجلس عوام امریکا مقامات کمپانی های گوگل، فیسبوک و توییتر را احظار کرده اند تا آشکارا در مورد تلاش های روسیه در استفاده از پلتفرم های خود برای دخالت در انتخابات امریکا توضیح دهند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 2 میلیارد دلار
    فیلم Ne Zha
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 389 میلیون دلار
    فیلم Captain America: Brave New World
    اکران: 14 فوریه 2025
  • 125 میلیون دلار
    فیلم Dog Man
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 113 میلیون دلار
    فیلم Bridget Jones: Mad About the Boy
    اکران: 13 فوریه 2025
  • 90 میلیون دلار
    فیلم Mickey 17
    اکران: 07 مارس 2025