تسکو (Tesco) یک شرکت انگلیسیست که در زمینه ی تجارت خواروبار فعالیت می کند. تسکو یک کمپانی بین المللی محسوب می شود و در بسیاری از کشورها از جمله امریکا فعالیت گسترده ای دارد. این کمپانی به شدت به فروشگاههای پیشرفته علاقه دارد و می خواهد نمونه هایی مانند HelloFresh و آمازون ایجاد کند.
تسکو مدتی است که روی ایدههای جدیدی آزمایش می کند، ایده هایی مانند بستهی غذا(meal boxes ) و فروشگاه هایی با امکان تست رایگان محصولات غذایی. دیوید لویس رئیس کمپانی تسکو علاقهی زیادی به نوآوری و پیشرفت سریع دارد. او این هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن شرکت کرد و خبرنگاران او را در مورد رقابت با کمپانی آمازون سوال پیچ کردند.
ممکن است این پرسش برایتان ایجاد شده باشد که آمازون یک شرکت فناوری و تجاری است و چه ربطی به یک کمپانی عمده فروش مواد غذایی می تواند داشته باشد. اگر این پرسش در ذهنتان شکل گرفته خوب است بدانید که غول های تجاری دنیا هیچ حد و مرزی برای گسترش بیزنس خود نمی شناسند. این شرکت ها معمولا در زمینه ی وارد شدن به بازارهای جدید خط قرمزی برای خود تعیین نمی کنند.
کمپانی آمازون هم از جمله ی این غول های تجاری است. آمازون چندی پیش شرکت امریکایی Whole Foods Market را که در کار فروشگاه های خواروبار زنجیره ای فعالیت می کند یکجا خریداری کرد. آمازون با این اقدام رسما به تجارت فروش مواد غذایی و لوازم روزانه ی خانگی وارد شد.
شرکت آمازون پس از خرید این فروشگاههای زنجیره ای به سرعت سراغ نوآوری هایی برای رونق دادن به تجارت خود در این زمینه رفت. یکی از این نوآوری ها تاسیس فروشگاه هاییست که در آن مشتریان می توانند بدون خریداری یک محصول آن را تست کنند. آمازون چند ماه پیش نمونه هایی از این فروشگاه را در امریکا راه اندازی کرد و حالا قصد دارد این کار را در انگلستان هم انجام دهد.
دیوید لوییس رئیس شرکت تسکو هم تایید کرد که این کمپانی در حال آزمایش طرح فروشگاه های تست رایگان است. لوییس در این رابطه به خبرنگاران گفت:
ما در تسکو نوآوری های بسیار زیادی را آزمایش میکنیم، این طرح هم یکی از آن هاست. اما تا زمانی که آن را فراگیر نکردهایم در موردش چیزی نمیگوییم. ما در حال حاضر 3600 فروشگاه داریم. زمانی که به سطح عرضهی یک طرح برای تمامی مشتریان برسیم، آن را برای مشتریان فراهم میکنیم و در موردش اطلاع رسانی خواهیم کرد. در این مورد خاص با اینکه مدت هاست روی آن کار میکنیم هنوز چیزی برای اعلام کردن وجود ندارد.
یکی از پدیدههای در حال رشد در زمینهی فروش غذاهای آماده، روش بسته غذای اشتراکی است. شرکت هایی مانند HelloFresh و Gusto در این زمینه رشد بسیاری کرده اند. این شرکت ها مواد اولیه مورد نظر مشتری را در مدت کوتاهی به یک بسته ی غذایی تبدیل می کنند و به وی تحویل میدهند. رئیس شرکت تسکو در این مورد گفت:
دلیلی ندارد که ما نتوانیم مواد اولیه را مخلوط کنیم و غذای حاصل را به عنوان بسته غذا به مشتریان ارائه کنیم. اگر مشتریان ما این را بخواهند حتما آن را برایشان فراهم میکنیم. در حال حاضر در فروشگاههای خود مشغول چند آزمایش هستیم تا ببینیم در آنچه ارائه میکنیم چه چیزی میتواند تغییر کند و در نهایت مشتریان چه نوع عملکردی را از ما میخواهند.
دیوید لوییس با اشاره به موفقیت چشمگیر تسکو، سرویس جدید تحویل یک ساعته را نمونه ای از نوآوری های موفقیت آمیز این شرکت دانست. وی در مورد نتایج کار تسکو در نیم سال نخست 2017 گفت که میزان فروش شرکت 3.3% و سود کلی آن 27.4% افزایش پیدا کرده است.