فیس بوک روز پنجشنبه اعلام کرد که در حال تست کردن دکمه جدیدی است که کاربران را قادر میسازد تا اطلاعات بیشتری در خصوص منبع اخبار به دست آورند. و به عنوان جدیدترین حرکت، شبکه اجتماعی فیس بوک از انتشار اخبار و اطلاعات نادرست جلوگیری خواهد کرد.
این ویژگی جدید به کاربران اجازه میدهد تا متن منبع یک خبر را تنها با یک کلیک و بدون خارج شدن از پلتفرم فیس بوک و بخش feed news آن مطالعه کنند.
در وبلاگ فیس بوک، پستی توسط اندروآنکر، ساراسو و جف اسمیت، مدیران تولید فیس بوک نوشته شده است که می گوید: « ما یک دکمه جدید را آزمایش کردیم که مردم میتوانند با کلیک کردن روی آن به راحتی به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنند، بدون آنکه نیاز باشد به پلتفرم یا صفحه دیگری مراجعه کنند.»
همچنین در این پست گفته شده است: « اطلاعات محتوایی بیشتری از طریق فیس بوک و سایر منابع خبری (از جمله اطلاعات منتشر شده توسط ویکی پدیا) در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.»
«در برخی موارد، اگر اطلاعات مورد نظر در دسترس نباشد، فیس بوک کاربران را در این خصوص مطلع میکند که میتواند برای آنها مفید باشد.»
«کمک به مردم برای دسترسی به این اطلاعات محتوایی مهم، میتواند به آنها کمک کند تا ارزیابی کنند که آیا یک مقاله توسط ناشری منتشر شده است که به صحت مطالب آن اطمینان دارد یا خیر و اینکه آیا خود محتوای خبر معتبر است یا خیر.»
این گام، جدیدترین اقدام فیس بوک برای جلوگیری از انتشار اخبار دروغین و اطلاعات غلط است. این کار پس از آشکار شدن اینکه چگونه مجموعهای از اخبار تایید نشده در طول انتخابات 2016 روی شبکههای اجتماعی منتشر شد، در دستور کار فیس بوک قرار گرفت. که در بسیاری از موارد این اخبار و تبلیغات دروغین ناشی از تلاشهای روسیه بوده است.
یک روز پس از آنکه سناتور آمریکایی گفت: «ما از مقامات شرکتهای فیس بوک، گوگل و توییتر خواستهایم تا تصدیق کنند که 11 آبان 1395 متوجه تلاشهای روسیه برای تغییر و دستکاری پلتفرمهای اینترنتی در طول انتخابات شدهاند.»، این اطلاعیه از جانب فیس بوک منتشر شد.
یک منبع فیس بوک گفت یک نماینده از این شبکه اجتماعی در جلسه حضور داشت. اما فیس بوک هیچ اشاره ای نکرد که این نماینده چه کسی بوده است.
سناتور مارک وارنر، عضو کمیته اطلاعاتی گفت: «این برای ما بسیار مهم است که سه شرکتی که دعوت کرده ایم، یعنی فیس بوک، توییتر، گوگل، در این جلسه علنی حضور داشتند. از این سه شرکت خواسته شد تا گواهی دهند که چگونه از انتشار اخبار و اطلاعات غلط و همچنین دستکاری و تغییر اخبار جلوگیری میکنند.»
فیس بوک روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد بیش از 1000 نفر را استخدام کند تا از انتشار تبلیغات گمراهکننده روی پلتفرم خود که البته ممکن است نتایج انتخابات را نیز تغییر دهد، جلوگیری کند.
همچنین در حدود 3000 تبلیغ مرتبط با روسیه را در اختیار کنگره قرار دارد. این تبلیغات در خصوص مسائل روز و پر اهمیت بوده و مردم را پیش از انتخابات سال 2016 آمریکا بر علیه یکدیگر قرار میدهد.
