بررسیهای انجام شده توسط شرکتهای مخابراتی آمریکایی نشان میدهند که کاربران گوشیهای هوشمند در این کشور تمایلی به آپدیت یا تعویض گوشی خود ندارند. در ادامه دلایل عدم تغییر موبایل را در کاربران آمریکایی بررسی خواهیم کرد.
در ماه گدشته دو حامل ارتباطی و مخابراتی آمریکای Verizon و AT&T به صورت رسمی بعد از بررسیهایی اعلام کردند که صاحبان گوشیهای هوشمند بیشتر از آنکه بخواهند گوشی خود را تغییر دهند، ترجیح میدهند از آن استفاده کنند. درواقع میزان تعویض گوشی کمتر شده است. از این جهت میتوان به این آمار استناد کرد که این دو حامل ارتباطی از بزرگترین شرکتهای ارتباطی آمریکایی هستند. از این رو هم میتوان بیان کرد، احتمالاً افرادی که تمایلی به تعویض گوشی خود ندارند، ظاهرا میخواهند محتویات و فایلهای خود را در گوشی حاضر داشته باشند. درواقع میتوان به این مساله به عنوان یک مورد جهانی نگاه کرد که در حال گسترش است اما با این حال فعلا دادههای به دست آمده، مورد اشاره شده را در آمریکا مورد تایید قرار میدهند. در ادامه دلایلی را برای اثبات این موضوع بیان می کنیم. این دلایل به سه بخش تقسیم میشوند که عبارتاند از:
- تصاحب بازار توسط دو غول بزرگ فناوری یعنی اپل و سامسونگ
- رکورد اپل و سامسونگ
- بازار جدید گوشیهای فوق پرچمدار
تصاحب بازار توسط دو غول بزرگ فناوری یعنی اپل و سامسونگ
گوشیهایی همچون هواوی پی 30 پرو و وان پلاس 7 به عنوان محصولاتی هیجانانگیز در بین گوشیهای 2019 شناخته میشوند. درواقع هواوی با دوربین بینظیرش و قدرت عکاسیاش در نور ضعیف و وان پلاس 7 با نمایشگر 90 هرتز خود توانستهاند به چنین جایگاهی در دنیای فناوری موبایل دست یباند. میتوانید در این مقاله با 4 دلیل برتری هواوی پی 30 پرو نسبت سامسونگ گلکسی اس 10 آشنا شوید. حالا سوال اینجاست که آیا شرکتهای ارتباطی و مخابراتی آمریکایی همچون Verizon و AT&T از این گوشیها پشتیبانی میکنند یا خیر؟ جواب این سوال منفی است. بله شرکتهای یاد شده از این گوشیها پشتیبانی نمیکنند و به تازگی هواوی نیز از سوی دولت آمریکا تحریم شده است. این در حالی است که وان پلاس 7 نیز از طریق شرکت مخابراتی T-Mobile به این کشور عرضه میشود.
با این حال اکثر کاربران گوشیهای هوشمند در آمریکا دو برند معروف سامسونگ و اپل را میشناسند، چون تحت حمایت بزرگترین شرکتهای مخابراتی این کشور قرار دارند. البته محصولات دیگری هم توسط شرکتهای مخابراتی آمریکایی که بالا هم اشاره کردیم و میتوانیم T-Mobile و Spring را نیز به آنها اضافه کنیم، عرضه میشوند. گاهی هم در بین گوشیهای آنها محصولاتی مانند ال جی هم مشاهده شده است. اما با این حال عمده محصولات قابل پشتیبانی شرکت های مخابراتی یاد شده محصولات اپل و سامسونگ هستند. حالا جالب است بدانید محصول آمریکایی Red Hydrogen One که یک گوشی بسیار سطح پایین بوده از سوی این شرکتهای مخابراتی پشتیبانی میشود.
برندهای چینی همچون هواوی و شیائومی در حال حاضر بازار قابل قبولی در دنیا از آن خود کردهاند اما هنوز نتوانستهاند در آمریکا حضوری درخشان را تجربه کنند. درواقع گوشیهای چینی تحت نام دیگری مانند TCL بر روی بدنه پشتی که مشخص کننده حامل ارتباطی آنها است، عرضه خواهند شد. در نتیجه میتوان گفت که شرکتهای مخابراتی آمریکایی نقش مهمی در حضور برندهای چینی در بازار آمریکا را دارند. در نتیجه بسیاری از مشتریان آمریکایی محصولاتی همچون اپل، سایر محصولات آمریکایی و یا محصولاتی از کره جنوبی را انتخاب میکنند.
رکورد اپل و سامسونگ
محدودیت حضور دو تولید کننده مطرح دنیای فناوری موبایل یعنی سامسونگ و اپل به طور عادی نباید مشکل خاصی را در بازار ایالات متحده ایجاد کند. اما موضوع اصلی اینجاست که این تولید کنندگان رقابت تنگاتنگی با هم دارند. براساس گفته مدیر عامل ورایزون تغییرات پشت سر هم در مدلهای جدید موبایلی که توسط تولیدکنندگان موبایل ایجاد میشود چندان خوشایند نبوده و انگیزه کافی را در خریداران ایجاد نمیکند.
درواقع چیزاهایی که باعث پیروزی گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی اس 10 در بازار آمریکا شده است مواردی مانند، نمایشگر زیبا و فریمی ظریف، دوربین بسیار خوب، باتری قدرتمند به همراه قابلیت شارژ بی سیم، عملکرد سریع، مقاومت در برابر آب و ویژگی خوب جک هدفون 3.5 میلیمتری صدا بوده است. این در حالی است که گوشی هوشمند سامسوگ گلکسی اس 7 نیز همین ویژگیهای خوب را در خود جای داده است و هنوز به عنوان محصولی محبوب شناخته میشود.
با این حساب درست است که سامسونگ گلکسی اس 10 محصولی جدید است، اما دارندگان مدلهای پیشین گلکسی سری اس دلیل قانع کنندهای برای ارتقا و تغییر گوشی خود نمیبینند. درواقع این اتفاق مانند اتفاقی است که برای لپ تاپ های ویندوزی رخ داده است. خوب است اشاره کنیم که در این مقاله میتوانید اطلاعاتی درباره تفاوت دوربین سامسونگ گلکسی اس 10 و آیفون 10 اس را به دسته آورید. همچنین ویدیوی اختصاصی این مقاله نیز در زیر مشاهده میشود.
درواقع این لپ تاپ ها نسبت به گذشته ظاهری ظریفتر دارند و شاید حتی کارها را نیز سریعتر انجام دهند، اما موضوع اصلی اینجاست که مصرف کننده دلیل قانع کنندهای برای تغییر لپ تاپ خود پیدا نمیکند؛ مگر آن دسته از مصرف کنندگانی که به دنبال ترندهای جدید هستند اما تعداد آنها هم بسیار اندکی است. به این نوع بهبودها در دنیای کسب و کار بهبودهای تدریجی گفته میشود که کم کم باعث ارتقای محصولات میشوند و شاید بتوان گفت که تنها مصرف کنندگان جدید را به سمت خود جذب میکنند و مصرف کنندگان پیشین همچنان ترجیح میدهند از محصولاتی که دارند استفاده کنند.
از طرفی شرکت اپل نیز طرح جدیدی را در سال 2017 وارد بازار کرد که موجب جذب مشتریانی شد که به دنبال تغییرات جدیدی در محصولات شرکت کوپرتینیویی محبوب خود بودند. اما کمپانی راهکاری محافظه کارانه را در ارتباط با ارتقای سخت افزار و قابلیتهای محصول جدید در پیش گرفت. درواقع میتوان گفت که تفاوت آیفون 10 با آیفون 10 اس چندان محسوس نبوده که مشتریان را ترغیب به تغییر گوشی خود کند. در نگاه اول نیز میتوان گفت که چنین اتفاقی برای آیفون 6 و آیفون 6 اس رخ داده بود. گفتنی است که در مقاله تفاوت ویژگی FaceID آیفون 10 اس در مقایسه با آیفون 10 میتوانید اطلاعاتی در این باره بدست آورید.
این در حالی است که اپل و سامسونگ بدون اینکه حضور تهاجمی هواوی را در نظر بگیرند نیز میتوانند با ایجاد تغییرات کوچکی حتی در بازارهای آمریکایی دوباره درخشش خود را به دست آورند. درواقع هواوی در این سالها توانسته است ویژگیهای انقلابی و جدیدی را به محصولاتش اضافه کند و مشتریان قابل توجهی را در آسیا و اروپا به محصولات جدیدش اختصاص دهد. خوب است بدانید فروشندگان چینی در سه ماهه اول 2019 توانستهاند رشد 50 درصدی را در فروش محصولات خود تجربه کنند. این در حالی است که چنین رشدی در محصولات غولهای بزرگ فناوری همچون اپل و سامسونگ مشاهده نمیشود.
بازار جدید گوشی های فوق پرچمدار
این راز بدی است که در آمریکا شرکتهای مخابراتی نقش مهمی در استفاده کاربران از گوشیهای هوشمند ایفا میکنند. چراکه آنها بدین طریق میتوانند درآمدهای خود را نیز افزایش دهند. درواقع آنها از طریق سرویس اشتراک ویدیو و موزیکی که در گوشیهای هوشمند ارائه میدهند، درآمدهای بسیاری بدست میآورند. این استراتژی توانسته است درآمد خوبی را در این زمینه برای آنها رقم بزند. این در حالی است که هزینه مصرف کنندگان نیز تنها اندکی در ماه افزایش خواهد یافت.
اما در این میان دو مشکل اساسی برای سازندگان گوشیهای گران قیمت و پرچمدار وجود دارد. یکی از آنها این است: فردی که هزینه بالایی را برای یک گوشی گران قیمت صرف میکند، انتظار دارد آن را برای مدتی طولانی داشته باشد. این در حالی است که اپل نیز از این قضیه پشتیبانی میکند و آپدیتهای iOS را برای نسخههای پیشینش نیز ارائه میدهد. از طرف دیگر کاربران اندرویدی هم مشکل خاصی با نسخه قدیمی سیستم عامل اندروید در صورت عدم آپدیت ندارند. دیگر مشکل مهم این است که کاربران تمایلی به صرف هزینه زیاد برای یک گوشی هوشمند ندارند.
تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند و شرکتهای مخابراتی در ایالات متحده هزینهها را برای کاربران به شدت کاهش دادهاند تا اکثریت مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. این در حالی است که ارزانترین مدل گوشی سامسونگ گلکسی اس 10 یعنی گلکسی اس 10 ای قیمتی معادل 749 دلار دارد. این در حالی است که این دست از گوشیها نوآوریهای خیرهکنندهای ندارند. از طرفی یک گوشی مانند وان پلاس 7 یک استثنای نادری است که با نمایشگر بدون حاشیه و بینظیرش قیمتی زیر 700 دلار دارد. خوب است بدانید در مقاله نگاهی کلی به وان پلاس 7، پرچمدار سرسخت چینیها میتوانید بیشتر با این گوشی هوشمند آشنا شوید.
رضایت فعلی مشتریان یک شکست اقتصادی محسوب میشود که نخواهند هزینه زیادی برای ارتقای گوشیهای خود کنند و از نوآوریهای جدید بهرهمند شوند. از طرفی محصولات چینی که قیمت ارزانتری نیز دارند، در بازار ایالات متحده جایگاهی ندارند. همه اینها دست به دست هم دادهاند تا کاربران آمریکایی تمایلی به ارتقای گوشیهای خود و یا تعویض گوشی نداشته باشند. این در حالی است که گوشیهای هوشمند قدیمی هم هنوز دارای قابلیتهای سرگرم کنندهای بوده و خرید گوشیهای جدید در خارج از ایالات متحده مقرونبهصرفه تر است.