- روز چهارشنبه، گوگل دستگاه جدیدی را که دارای سختافزار جدیدی است و فناوری دستیار گوگل در آن دیده میشود ،را رونمایی می کند.
- هفته گذشته، شرکت رقیب گوگل، یعنی آمازون، یک سری محصولات جدید عرضه کرد که در آنها از الکسا استفاده میشود.
- رقابت میان الکسا و دستیار گوگل، بخشی از رقابت بزرگتر میان گوگل و آمازون است.
در بخشهای مربوط به رایانه و محاسبات،شرکتهایی وجود دارند که با یکدیگر به رقابت میپردازند. به عنوان مثال شرکت IBM در مقابل شرکت Digital قرار دارد. مک رقیب ویندوز است. آیفون در برابر اندروید است. اکنون موج جدیدی در حوزه کامپیوتر در حال شکلگیری است. این رقابت بزرگ اکنون میان گوگل و آمازون است. به نظر میرسد گوگل روز چهارشنبه با مجموعهای از سختافزارهای جدید به میدان میآید. ما انتظار داریم در مورد گوشی هوشمند جدید پیکسل، یک نسخه کوچک از بلندگوی هوشمند گوگل هوم و یک لپتاپ کرومبوک جدید در این رویداد اطلاعاتی بشنویم.
این محصولات جدید، احتمالاً موضوعات مشترکی دارند: دستیار گوگل، فناوری هوش مصنوعی مبتنی بر صدا غول جستوجو (گوگل)است. تلفنهای ابتدایی گوگل که در سال گذشته عرضه شد، اولین گوشیهای هوشمندی بود که مجهز به دستیار گوگل است، دقیقاً مانند سیری اپل. بلندگوی هوشمند گوگل هوم که سال گذشته عرضه شد نیز مجهز به دستیار گوگل است. صحبت کردن با دستگاه اصلیترین راه برای برقراری ارتباط با آن است. نه تنها این محصولات جدید مجهز به دستیار گوگل هستند، بلکه لپتاپهای کرومبوک کم هزینه گوگل نیز دارای این فناوری خواهند بود.
اطلاعیه قریبالوقوع گوگل، پاسخی به آمازون خواهد بود که الکسا را به عنوان دستیار صوتی هوشمند خود را در بلندگوهای هوشمند مشهور اکو قرار داده است. هفته گذشته آمازون یک سختافزار مجهز به الکسا را معرفی کرد که شامل سه بلندگوی هوشمند اکو، یک جفت لوازم جانبی و یک جریان پخش تلویزیونی است.
زلزله آمازون
رقابت دستیاران صوتی که با سختافزارهای جدید عرضه میشوند، تنها بخشی از رقابت گستردهتر میان آمازون و گوگل است. این دو شرکت در حال حاضر نیز در حوزه رایانش ابری رقابت مستقیمی دارند. آمازون از پذیرش Chromecast streaming sticks گوگل امتناع میکند. آمازون نسخهای از اندروید را در تبلتها و دستگاههای Fire TV خود استفاده میکند که متفاوت از نسخهای است که در Play app store گوگل موجود است. و در مقابل گوگل نیز تلاش میکند تا جایگاه آمازون به عنوان اولین فروشگاه آنلاین را به دست آورد. اما رقابت میان الکسا و دستیار گوگل قابل ملاحظهترین رقابت میان گوگل و آمازون است. و احتمالاً مهمترین رقابت میان آنها است.
الکسا آمازون به صورت صعودی در حال بهبود و گسترش است. اگر الکسا و بلندگوی هوشمند آن، اکو، با مخاطبان اصلی درگیر نشود، روند آمازون متوقف شده و به یک خرده فروش موفق تبدیل خواهد شد. اما اگر این دستگاهها موفق شوند، موقعیت آمازون را به عنوان فروشگاه اینترنتی تقویت خواهد کرد. زیرا یکی از ویژگیهای کلیدی الکسا، این است که منجر میشود بتوانید به راحتی از آمازون خرید کنید.
همانطور که در شکل فوق مشاهده میکنید، Amazon Echo Spot یک ساعت زنگدار لمسی است که میتوان برای چک کردن تقویم، تماسهای صوتی و بسیار کارهای دیگر نیز از آن استفاده کرد.
ارتباط مستقیم میان الکسا و فروشگاه وب آمازون، تهدیدی برای گوگل محسوب میشود. بسیاری از مصرفکنندگان در حال حاضر برای جستوجو محصولات آنلاین سراغ فروشگاه آنلاین آمازون میروند، به جای اینکه به موتور جستوجوی گوگل مراجعه کنند. تبلیغکنندگان در حال تغییر موضع تبلیغاتی خود از گوگل به آمازون هستند.
این یک مشکل بزرگ برای گوگل است، زیرا بخش تبلیغات برای شرکت بسیار درآمدزا است. و اگر الکسا جستوجو برای محصولات را سادهتر نماید و به طور گستردهای پذیرفته شود، شرایط برای گوگل حتی بدتر خواهد شد.
روند گوگل هنوز متوقف نشده است. گوگل همچنان روشهایی برای دستیابی به بازار تبلیغات امتحان میکند. اما شرکت در حال تلاش است تا دریابد که چگونه میتواند راهی پیدا کند که بدون اذیت کردن کاربران این کار را انجام دهد. آزمایش اولیه با استفاده از بلندگوی گوگل هوم برای تبلیغ «دیو و دلبر» دیزنی منجر به واکنش کاربران شد.
چگونه گوگل به رقابت باز میگردد
با وجود چنین مشکلاتی، بسیاری از کاربران دستیار گوگل را به الکسا ترجیح میدهند. زیرا بنا به تجربه برخی افراد، دستیار گوگل بهتر به سوالات پاسخ میدهد. دستیار گوگل به قدری هوشمند است که میتواند به سوالات بی اهمیت (نظیر : گوگل، نبرد هاگوارتز در چه روزی خواهد بود؟) و نکات جدی خانوار (مانند: گوگل، چگونه از کپسول اطفای حریق استفاده میکنی؟) به راحتی پاسخ دهد.
توانایی گوگل برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی، مزیت بزرگ دستیار گوگل است. هیچ شرکتی قابلیت غول جستوجو را برای سازماندهی کردن اطلاعات ندارد. دستیار گوگل در پاسخ دادن به سوالات بهتر عمل میکند و این امر منجر میشود کاربران تمایل کمتری به استفاده از الکسا یا دیگر دستیاران هوشمند داشته باشند.
حرکت گوگل به سمت توسعه و بهبود دستیار شخصی خود، قرار دادن آن در طیف گسترده محصولات خود و مجوز دادن برای استفاده از آن در سایر محصولات، به عنوان یک حرکت دقاعی در برابر آمازون تلقی میشود. این روند بیانگر تلاش گوگل برای مقابله با تهدید مطرح شده از جانب الکسا است که مصرفکنندگان را از گوگل به سمت آمازون هدایت میکند.
در تصویر فوق، بلندگوی هوشمند گوگل هوم را مشاهده میکنید.
اما گوگل نه تنها پا برجاست، بلکه همچنان شرکتهای رقیب را مورد حمله قرار میدهد. به عنوان مثال با Walmart همکاری میکند تا فروش صوتی را با استفاده از بلندگوی هوشمند گوگل هوم فراهم آورد. این همکاری مانند مشارکت آمازون و الکسا یکپارچه نیست. اما شروع خوبی است. این امر میتواند مانع از گرایش مصرفکنندگان گوگل به آمازون شود. و احتمالاً برخی از طرفداران آمازون نیز رو به گوگل خواهند آورد.
آمازون نشان داده است که در گسترش الکسا تا چه میزان مصمم و قابل است. به محض اینکه گوگل صبح چهارشنبه رویداد موعود را برگزار نماید، غول جستوجو دو مسئولیت بزرگ خواهد داشت. مقابله پایاپای با دستیار صوتی آمازون و اینکه رقیب آن یعنی دستیار گوگل میتواند موارد جدیدی به بازار عرضه کند.
مشاهده رقابت میان این دو شرکت قدرتمند بسیار جذاب است.