Monster Hunter یا شکارچی هیولا، سری بازی اکشن نقش آفرینی ژاپنی است که اولین نسخه از آن در سال 2004 برای PlayStation 2 منتشر شد. این بازی محصول کمپانی ژاپنی و مشهور Capcom است که خود کار انتشار بازی را هم انجام می دهد. از سال 2004 تا کنون سه نسخه ی دیگر از این بازی ساخته شد که همگی ابتدا در ژاپن و سپس (گاه به فاصله یک سال) در دیگر نقاط دنیا انتشار پیدا کرده اند. نسخه ی پنجم از این بازی به نام Monster Hunter: World یا شکارچی هیولا: جهان هم اکنون آخرین مراحل ساخت خود را طی می کند و چند ماه دیگر در سال 2018 انتشار پیدا خواهد کرد.
Capcom در چند ماه اخیر نشان داده که جدیدترین نسخه ی Monster Hunter متفاوت از گذشته خواهد بود. این متفاوت بودن خواست خود Capcom است. این شرکت بازی ساز ژاپنی مدت هاست که دنبال جذب مخاطبان غربی است. Capcom تلاش خود در این زمینه را تشدید کرده و نمود این تلاش در Monster Hunter: World باعث متفاوت شدن این نسخه نسبت به نسخه های قبل و عناوین مشابه شده است. میزان موفقیت کمپانی ژاپنی در جلب نظر گیمرهای غربی هنوز مشخص نیست و پیش بینی آن هم کار ساده ای نیست. در این میان آنچه برای بسیاری از ما به عنوان مخاطب اهمیت دارد این است که خواست Capcom باعث سرازیر شدن حجم زیادی از پدیده ها و عناصر تازه به آخرین نسخه ی Monster Hunter شده است.
اما با توجه به آنچه که تاکنون از شکارچی هیولا: جهان می دانیم، این بازی از چه نظر با گذشته متفاوت است؟ اولین و برجسته ترین تفاوت در مورد این نسخه از شکارچی هیولا، پلتفرم آن است. 10 سال پیش ساتورا ایواتا برای نخستین بار اعلام کرد که شکارچی هیولا برای پلتفرم نینتندو منتشر می شود. به این ترتیب سری بازی های شکارچی هیولا از پلتفرم سونی کناره گرفت به نوعی با پلی استیشن قهر کرد. آن روزها نسخه ی Monster Hunter Tri بازی با کنسول Wii که نینتندو سر و صدای زیادی برایش به پا کرده بود دل گیمرهای ژاپنی را برد. حالا پس از ده سال Capcom بار دیگر به پلی استیشن برگشته و با سونی آشتی کرده است. رونمایی از نسخه ی آخر شکارچی هیولا در فستیوال E3 سونی خبر داغی بود که چشم بسیاری از گیمرها را گرد کرد.
حالا گیمرها با خود می اندیشند، پس از گذشت یک دهه، بار دیگر بازی کردن شکارچی هیولا روی پلی استیشن حس و حال عجیبی دارد. شکارچی هیولا که سال ها در دل کنسول 3DS جا باز کرده بود به یک باره جهش کرد و از Generations تا World ، از نینتندو به پلی استیشن پرید.
در زمان رونمایی از بازی، برای بسیاری از طرفداران این پرسش پیش آمده بود که چرا برای این نسخه عدد 5 قرار داده نشده است. نسخه ی « جهان » جدا از اسپین آف های متعدد شکارچی هیولا، نسخه ی پنجم این بازی محسوب می شود. اما اگر منصفانه نگاه کنیم، شکارچی هیولا: جهان آنقدر سطح بالاست که اضافه کردن یک شماره به نسخه ی قبلی و قرار دادن آن به جای نام این بازی ظلم بزرگی در حق آن است. Monster Hunter: World بی تردید شایسته ی آن است که به عنوان یک بازی مجزا و تمام عیار به حساب آید. نماهای عظیم، طراحی پیچیده و بسیار زیبا و پیشرفت های چشمگیر نسبت به نسخه های قبل در کنار یک بازی درجه یک را پدید آورده است.