Mortal Kombat 4
در حالی که توبایس تیم Mythologies را هدایت میکرد، در عین حال با اد بون روی Mortal Kombat 4 نیز همکاری میکرد. در سال 1997 استفاده از تصاویر دیجیتالی چندان مناسب به نظر نمیرسید، بنابراین وقت آن رسیده بود تا مورتال کمبت وارد دنیای سه بعدی شود. میدوی قبلا این تکنولوژی را امتحان کرده بود. این شرکت یک سال قبل، بازی مبارزهای سه بعدی War Gods را عرضه کرده بود که با وجود موفق نبودن این بازی، میدوی درسهایی را از آن یاد گرفت و بسیاری از اعضای سازنده War Gods برای ساخت مورتال کمبت 4 به تیم اد بون ملحق شدند.
اگر نگاهی به لیست تمام نسخه های مورتال کمبت داشته باشید متوجه خواهید شد که ویژگی های هرنسخه نسبت به سال ساخت بیشتر و بیشتر خواهد شد و این مورد بازگو کننده تجربه بالای شرکت سازنده بوده است. کپکام از طریق این بازی سالانه سود خوبی را بدست می آورد و همین مورد کافیست تا برنامه ریزی خوبی را روی آن داشته باشد. بازی از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته که بدنیست بدانید چهارمین نسخه از بازی مورتال که در سال 1997 یعنی حدود 25 سال پیش ساخته شده بود توانست گیم پلی و طراحی بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد.
Mortal Kombat 4 بالاخره در 11 سپتامبر 1997 و کمتر از دو هفته بعد از Mythologies برای دستگاههای آرکید عرضه شد. در آن زمان، گرافیک 3 بعدی رزولوشن پایین در آرکیدها رقابت شدیدی داشت و هنوز بهتر از چیزی بود که در خانه میتوانستید پیدا کنید. طرفداران همعقیده بودند که حتی با بعد اضافه شده و وارد شدن سلاحها به مبارزات، گیم پلی هنوز هم به ریشههای خود پایبند بود. با این وجود، هنوز حسی وجود داشت که این مجموعه دیگر آن مجموعه قدیمی نیست و در نهایت مورتال کمبت 4 نتوانست موفقیت عنواین قبلی را تکرار کند.
بازی برای پلی استیشن و نینتندو 64 هم پورت شد و نقدهای گوناگونی دریافت کرد. در حالی که بسیاری از افراد معتقد بودند بازی روی کاغذ عملکرد خوبی داشت، اما اشتیاق کمی برای مجموعه وجود داشت. بازیهای مبارزهای پیشرفت زیادی کرده بودند؛ مانند Street Fighter III که استایل، عمق و کارگردانی هنری جدیدی داشت و کم کم قدیمی بودن گیم پلی Mortal Kombat 4 به چشم میآمد. زمانی که نسخه بهبودیافته و گستردهتر Mortal Kombat Gold در کنار کنسول دریم کست عرضه شد، همان نشریههایی که از آن روی نینتندو 64 تعریف کرده بودند، شروع به کوبیدن بازی به خاطر قدیمی بودن آن کردند؛ البته عرضه در کنار بازی Soulcalibur هم ایده چندان خوبی نبود.
حول و حوش زمانی که Mortal Kombat 4 برای دستگاههای آرکید عرضه شد، فیلم دوم با عنوان Mortal Kombat: Annihilation به روی پرده سینماها رفت. نقدهای آن وحشتناک بودند اما منتقدان نظر مثبتی درباره فیلم اول نیز نداشتند. نکته مهم این بود که طرفداران این بار علاقهای نسبت به فیلم نشان ندادند. فیلم کمتر از نصف نسخه قبلی فروخت و مشخص بود که دیگر ستاره مورتال کمبت مثل قبل نمیدرخشید.
Mortal Kombat: Special Forces بازی های مورتال کمبت
با اینکه Mythologies با استقبال چندان خوبی مواجه نشد، اما جان توبایس، مرد اصلی پشت داستان و شخصیتهای مورتال کمبت هنوز میخواست نسخههای پیشدرآمد از این بازیها را برای عمق بخشیدن به دنیای این مجموعه عرضه کند. این بار جکس و سونیا به عنوان شخصیتهای اصلی انتخاب شدند و درست مانند نسخه ساب زیرو، این بازی با هدف عرضه روی کنسولهای N64 و پلی استیشن ساخته شد.
متاسفانه فرآیند ساخت بازی چندان بدون مشکل نبود. پس از برخی بازخوردهای منفی نسبت به نسخه نینتندو 64 بازی که در E3 نشان داده شده بود، میدوی از جهتگیریهای خود نسبت به بازی تردید پیدا کرد و کارهای اساسی روی بازی انجام داد. در ماه سپتامبر، توبایس و چندین نفر از اعضای تیم، این شرکت را ترک کرده و استودیوی خود را تشکیل دادند، حرکتی که گفته میشد مدت زیادی در فکر انجام آن بودند.
با رفتن توبایس و برخی از کارکنان، کارهای اساسی که قرار بود روی بازی انجام شود دیگر ممکن نبود، بنابراین میدوی تمام منابع خود را برای اتمام سریعتر بازی اختصاص داد. با تغییر بازار به سمت کنسول شرکت سونی، آنها تصمیم گرفتند که نسخه N64 بازی را کنار گذاشته و تمامی تمرکز و منابع خود را روی اتمام نسخه پلی استیشن مورتال کمبت بگذارند. در این میان، سونیا نیز که قرار بود یکی از شخصیتهای اصلی باشد، کنار گذاشته شد و نقش کم رنگتری داشت.
همه چیز دست به دست هم داد تا Special Forces عنوان خوبی نباشد. دوربین سه بعدی دینامیک جای خود را به نمای بالای سر ثابت داده بود که باعث میشد، اکشن بازی کاملا خشک به نظر برسد. مبارزات بازی بسیار بد بودند و کنترل بازی عملکرد خوبی نداشت. هیچ چیز در مورد این بازی، خوب نبود. میدوی هم از همین موضوع باخبر بود و بازی را با قیمت کمتر و تبلیغات ناچیز عرضه کرد. واکنش منتقدان و طرفداران نسبت به بازی کاملا منفی و در حدی بود که در کنار آن، Mythologies بازی بسیار خوبی به نظر میرسید. حتی عنوان مورتال کمبت نیز نمیتوانست مانع از فروش بسیار بد Special Forces شود. با رفتن توبایس و شکست Special Forces، میدوی به آرامی تصمیم گرفت تا این مجموعه را به تعلیق درآورد.
Mortal Kombat: Deadly Alliance بازی های مورتال کمبت
فرنچایز مورتال کمبت با خطر مواجه شده بود. بعد از سالها افول، Special Forces بدترین جایی بود که مجموعه میتوانست برسد. میدوی میدانست که اگر میخواست Mortal Kombat رو دوباره به اوج برگرداند، باید تغییرات بسیاری را اعمال کند. این شرکت تصمیم گرفت زمان عرضه بازی بعدی را به سال 2002 موکول کند تا به بون و تیم سازنده وقت کافی برای بازسازی مجموعه را بدهد. این نسخه از بازی با ارائه ویژگی های نوین توانست امتیاز بهتری را نسبت به سال های گذشته دریافت کند و رفته رفته در حال تبدیل شدن به بازی مورتال امروزی شود.
یکی دیگر از بازی هایی که توانست سبک خوبی را برای سرگرمی در میان سری بازی های مورتال کمبت ارائه دهد همین گزینه بوده است. با وجود افت های شدید بازی شرکت ومدیران سازنده بازی بدنبال راهی برای بازسازی و ارائه ویژگی های جدید بوده اند تا بتوانند بازی را از مرگ زود به هنگام دور کنند و این مورد در حالی بود که هنوز برنامه های بسیاری برای رشد و ترقی بازی وجود داشت ولی بطور ناخواسته در شرایط بدی قرار گرفته بود.
کمی قبل از E3 در ماه می 2001، اخباری به بیرون درز پیدا کرد که پنجمین بازی در این مجموعه روی پلی استیشن 2، ایکس باکس و گیم کیوب عرضه خواهد شد. طولی نکشید که مشخص شد عنوان بازی نیز Mortal Kombat 5 نخواهد بود و قرار است آغاز جدیدی برای مجموعه باشد. تریلر کوتاهی از بازی منتشر شد اما اطلاعات بسیار کمی از آن را ارائه میکرد. اد بون ادعا میکرد که هرچیزی که از مجموعه میدانید را باید فراموش کنید.
البته او شوخی نمیکرد. Mortal Kombat 4 این اشتباه را کرد که سعی داشت طرفداران دوآتیشه بازی را بدون اعمال تغییرات بزرگ، راضی نگه دارد که همین امر هم باعث عقب افتادن مجموعه از سایر بازیهای هم سبک خود شد. بون نمیخواست یک اشتباه را دوبار تکرار کند. بازی جدید که Deadly Alliance خوانده میشد، از نزدیک سایر بازیهای مبارزهای سه بعدی را زیر نظر داشت. Deadly Alliance در نهایت با یک موتور و ایدههای کاملا جدید و با الهام از Soulcalibur و Dead or Alive ساخته شد.
فیتالیتی و بسیاری از حرکات شاخص در کنار 13 شخصیت، از این تغییرات جان سالم به در بردند، اما بقیه کاراکترها و نحوه مبارزات دچار تغییرات شدند. سیستم جدیدی در بازی گنجانده شده بود که بازیکنان میتوانستند از بین سه شیوه مبارزه، یکی را انتخاب کرده و از سلاح استفاده کنند. این تغییر تعداد حملات مختلفی را بر اساس هر استراتژی در اختیار شخصیتها و بازیکن قرار میداد.
میدوی با نمایش مرگ لیو کانگ در ابتدا بازی، همه طرفداران را سورپرایز کرد. این امر باعث ناراحتی بسیاری از طرفداران شد، اما هشداری به آنها بود که این بازی، مورتال کمبت قدیمی نیست. زمانی که Deadly Alliance در نوامبر 2002 عرضه شد، سریعا مورد ستایش منتقدان و طرفداران قرار گرفت و بهترین نقدهای مجموعه را بعد از Mortal Kombat II دریافت کرد. این بازی در عرض 6 هفته، یک میلیون نسخه شیپ شد. بازی در نهایت بیش از دوبرابر همین مقدار فروش کرد. بله، مورتال کمبت بازگشته بود.
Mortal Kombat: Deception
Deadly Alliance دوباره پایهای که میدوی باید روی آن به ساخت بازی ادامه دهد را نشان داده بود. میدوی یک بازه توسعه 2 ساله برای ساخت بازی بعدی با استفاده از موتور جدید را در نظر گرفته بود. این شرکت امیدوار بود که این بار بتواند هواداران بیشتری را به این مجموعه برگرداند.
با این اوصاف برنامه ریزی خوبی برای ساخت بازی درنظر گرفته شد که هدف آنها تبدیل این بازی به یک عنصر جدید و محبوب در میان بهترین نسخه های مورتال کمبت بوده است. موتور گرافیکی جدیدی که برای ساخت بازی درنظر گرفته شده بود میتوانست شکل و شمایل زیبایی را در اختیار کاربران قرار دهد و رفته رفته بازی را به سمت یک گیم گرافیکی هدایت کند. ویژگی های دیگری نیز در این بازی بکارگیری شد که از اصلی ترین آنها میتوان به عملکرد عالی بازی هنگام نبرد اشاره داشت.
چیزی که این بازی را متمایز میکرد، میزان زیاد محتوای آن بود. حالت Konquest که قبلا صرفا مجموعهای خطی از چالشها بود، تبدیل به یک حالت ماجراجویی جهان باز شده بود. رازها، مراحل فرعی و شهرهایی برای اکتشاف وجود داشتند و داستان نیز در آن گنجانده شده بود. Konquest تبدیل به یک بازی مجزا شده بود و نه تنها راهی عالی برای تمرین برای حالت آنلاین بود، بلکه یک تجربه تک نفره عالی نیز ارائه میداد که حالت آرکید قادر به ارائه آن نبود. حالتها دیگری همچون Chess Kombat و Puzlle Kombat نیز وجود داشتند و با اینکه آنچنان پیشرفته و پیچیده نبودند، اما به عنوان محتوای اضافی، بسیار باارزش بودند.
Mortal Kombat: Deception با محتوا و تعداد شخصیتها قابل بازی نسبتا زیاد که شامل کاراکترهای محبوبی همچون باراکا و میلینا نیز بود، تبدیل به نقطه عطفی در مجموعه شد و استانداردهای جدیدی را برای آن تعریف کرد. بعد از عرضه بازی در اکتبر سال 2004، Deception مورد ستایش منتقدان قرار گرفت و با کسب جوایز مختلف، بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان فروش کرد.
Mortal Kombat: Shaolin Monks بازی های مورتال کمبت
میدوی دوباره دو سال برای عنوان مبارزهای بعدی خود زمان در نظر گرفت، اما این بار میخواست محصولی را برای تعطیلات 2005 عرضه کند. این شرکت دوباره تصمیم به ساخت عنوان پیشدرآمد اکشن ماجراجویی از مجموعه گرفت. این حرکت، ریسک بسیاری داشت، چراکه از دو عنوان قبلی، یکی متوسط و دیگری بسیار بد بود. اما موفقیت تازه بدست آمده از نسخه جدید مورتال کمبت به میدوی اعتماد به نفس داده بود و سازندگان تصمیم گرفتند کونگ لائو و لیو کانگ را به عنوان شخصیتهای اصلی انتخاب کنند.
Shaolin Monks یک بازی به خوبی پولیش شده بود که این امر به هیچ وجه در بازیهای قبلی مشاهده نشده بود. یکی از دلایل آن، نگاه نزدیکتر به بازیهای موفق دیگر در این سبک بود. در حالی که Mythologies تلاش میکرد مکانیزم مبارزهای را وارد یک بازی با سبک متفاوت کند و Special Forces تلاش میکرد راه خود را از میان چالشهای یک بازی سه بعدی پیدا کند، Shaolin Monks از بازیهای مدرنی همچون God of War و Devil May Cry الهام گرفت. میدوی تلاش کرد روح مجموعه را حفظ کرده و در عین حال، از شیوه کنترل جدیدی در بازی استفاده کند.
بعد از سابقهای نه چندان جالب در این سبک، انتظارات از این بازی زمانی که عرضه شد بسیار پایین بود، اما واکنشها به آن کاملا مثبت بود. Shaolin Monks بهترین بازی در سبک خود نبود، اما دیگر محصولی حاشیهای نبود و طرفداران میتوانستند به خوبی از آن لذت ببرند. بازی در نهایت توانست بیش از یک میلیون نسخه و در حد Mythologies بفروشد، اما این رقم با توجه به پیشینه این مجموعه، عددی قابل توجه بود.
Mortal Kombat: Armageddon
بر خلاف دفعه قبلی که میدوی تلاش میکرد یک سه گانه را کامل کند، شرکت میدانست که نباید شخصیتهای محبوب را کنار بگذارد و تصمیم گرفت که قابلیت انتخاب شخصیتها را به عنوان محوریت بازی بعدی انتخاب کند. Mortal Kombat: Armageddon نتیجه تقریبا 15 سال سابقه ساخت بازی بود که تقریبا تمامی شخصیتها (به تعداد بیش از 60 مبارز) را به بازی بازگردانده بود.
تعادل بازی تغییر کرده بود و نبردهای هوایی و قابلیت مانور بیشتری دیده میشد. همچنین یک سیستم دفع ضربه جدید در بازی گنجانده شده بود که قابلیتهای دفاعی جدیدی را فراهم کرده بود. سیستم فیتالیتی برای اولین بار تغییرات زیادی را به خود دید و قابلیت ترکیب حرکات کشنده مختلف برای ایجاد تمامکننده مخصوص هر بازیکن فراهم شده بود. برخی به این موضوع اعتراض داشتند که تعداد زیاد شخصیتهای قابل انتخاب کمی زیاده روی بود، در حالی که برخی دیگر به این موضوع اعتراض داشتند که هیچ صحنه داستانی مربوط به هریک از شخصیتها برای شکلدهی به داستان آنها وجود نداشت. برخی نیز بودند که از مشاهده تمامی شخصیتهای قدیمی راضی بودند.
حالت Konquest به خاطر تجربه به دست آمده از Shaolin Monks دوباره تغییر کرد. به جای حالت ماجراجویانه مشاهده شده در Deception، این حالت در آرماگدون به سبک Beat ’em up درآمده بود که عملکرد خوبی را ارائه میکرد. یک حالت جدید شبیه ماریو کارت اضافه شده بود که محبوبترین شخصیتهای بازی با سرهای بزرگ به مسابقه میپرداختند. این بخش از حالت آنلاین نیز پشتیبانی میکرد.
به نظر میرسید مورتال کمبت آرماگدون رویای هر طرفدار بوده و راه خوبی برای اتمام نسل است، اما حتی با اینکه تا پایان سال بازی توانست یک میلیون نسخه شیپ کند، باز هم نتوانست در حد دو بازی قبلی بفروشد. شاید به این دلیل که این عنوان، سومین بازی بود که از این موتور استفاده میکرد و شاید هم عرضه نزدیک سختافزار جدید بود که مانع از درخشش آن شد، اما مشخص بود که بازی زود رو به نزول خواهد گذاشت.
Mortal Kombat vs. DC Universe بازی های مورتال کمبت
میدوی میدانست که دوباره باید آغازی جدید داشته باشد. این شرکت زمانی که اعلام کرد نسخه جدید Mortal Kombat برای نسل جدید قرار است قهرمانان و خلافکاران کمیک بوکی دنیای دی سی را هم شامل بشود، همه را شگفت زده کرد. این ترکیب تعجب همه را برانگیخت اما نهایتا مشخص شد که مخاطبان مورتال کمبت همان مخاطبان کمیک بوکها و فیلمهای ابرقهرمانیهستند و استقبال طرفداران، بسیار خوب بود. درست است که این دو دنیا بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، ولی این همکاری قطعا بهترین راهکار بود.
همانطور که در توضیحات ابتدایی مقاله نیز گفته شد در تاریخچه بازی مورتال کمبت شاهد رشد و افت بسیاری بوده ایم که این مورد در حالی به وقوع پیوسته که امروزه با توجه به انتشار ده ها نسخه از این بازی شاهد یک گیم پلی عالی و گرافیکی هستیم که باز هم از دید گیمرهای بسیاری خوشایند نبوده است. نظر شما در این باره چیست ایا بازی های مورتال به نسبت بازی های دیگر در سطح خوبی قرار دارند یا خیر ؟
Mortal Kombat VS DC Universe در 16 نوامبر 2008 عرضه شد و نقدهای نسبتا خوبی را دریافت کرد. اما به خاطر وضعیت لایسنس شخصیتهای دنیای دی سی، از شدت برخی از فیتالیتیها کاسته شده بود تا مطمئن شویم نمیتوان سر سوپرمن را از بدنش جدا کرد. خوشبختانه گیم پلی بازی به حد کافی برای کسانی که آن را امتحان کردند، سرگرم کننده بود.
Mortal Kombat
پس از عرضه Mortal Kombat VS DC Universe، حقوق بازی مورتال کمبت از میدوی به شرکت برادران وارنر منتقل شد. اد بون و تیمش یک گروه جدید تشکیل دادند که نهایتا با عنوان ندررلم استودیوز (NetherRealm Studios) شناخته شدند. آنها کار روی مورتال کمبت بعدی را که قرار بود برادران وارنر ناشر آن باشد، آغاز کردند.
این مورد در بازی های مورتال کمبت نسل جدیدی از بازی های مورتال را به همراه داشت زیرا تجربه شرکت برادران وارنر به قدری بالا بود که میتوانستند نیاز کاربران در زمان مشخص را شناسایی کنند. این مورد سبب شد تا بازی رفته رفته از گیم پلی بهتری برخوردار باشد و بتواند امتیازات بهتری را از این بخش دریافت کند.
از همان ابتدا، این عنوان قرار بود مورتال کمبت را به ریشههایش برگرداند. عنوان بازی تنها Mortal Kombat بوده و قرار بود این پروژه جدید اد بون و تیمش، از میراث سه عنوان اول استفاده کند. با محدود کردن گیم پلی به یک صفحه دو بعدی و مکانیزم مبارزات متعادل، این مورتال کمبت قطعا یکی از بهترین بازیهای مجموعه است.این بازی که در آوریل 2011 عرضه شد، به عنوان یکی از بهترین بازیهای مجموعه Mortal Kombat شناخته میشود که میتواند در کنار بزرگان این سبک قرار بگیرد و توانست موفقیت خوبی را کسب کند.
Mortal Kombat X بازی های مورتال کمبت
بازی Mortal Kombat X دهمین عنوان اصلی از مجموعه مورتال کمبت بوده و اولین نسخه برای نسل هشتم کنسولها بود که در 14 آوریل 2015 عرضه شد. پورتهایی از بازی قرار بود برای کنسولهای ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 نیز عرضه شود که بعدا کنسل شدند. نسخهای از بازی با عنوان Mortal Kombat XL دوباره برای ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 در 20 ژانویه 2016 عرضه شد که شامل تمام محتوای قابل دانلود و پچهای قبلی بود.
بازی گزینههای جدیدی از گیم پلی را اضافه کرده بود. از جمله این ویژگیهای جدید میتوان به قابلیت استفاده از محیط برای آسیب رساندن و انجام حرکات مختلف اشاره کرد که از بازی Injustice: Gods Among Us وام گرفته شده بود. همچنین هر کاراکتر، ویژگی مبارزاتی گوناگونی داشت که هر کدام تواناییهای منحصربهفردی را در اختیار بازیکن قرار میدادند و نیز حرکات تمام کننده بیشتری از جمله نسخهای از بروتالیتیها از بازی Ultimate Mortal Kombat را به بازی اضافه کرده بود. همچنین قابلیت دویدن نیز از بازی UMK3 بازگشته بود تا بازی هجومیتر از قبل باشد. Mortal Kombat X توانست نقدهای مثبتی را از سوی منتقدین دریافت کند و توانست موفقیت نسخه پیشین خود را تکرار کند.
توانایی بازیهای مورتال کمبت در ایجاد تغییر و سورپرایز کردن طرفداران است که اهمیت میراث این مجموعه را افزایش میدهد. این مجموعه بیشتر از اینکه از بازیهای دیگر تقلید کند، باعث شده تا بازیهای دیگر از آن الهام بگیرند. زمانی که همه معتقد بودند دوران این بازی به اتمام رسیده، مورتال کمبت توانست دوباره خود را بازآفرینی کرده و جایگاه خود را در بین سایر بازیهای مبارزهای به دست آورد. تا زمانی که انسانهای جوان، رویاهای تیره میبینند، مورتال کمبت به زندگی خود ادامه خواهد داد.
سخن پایانی
در این مقاله از سایت پلازا سعی کردیم به تمام بازی های مورتال کمبت اشاره ای داشته باشیم و شمارا با رازهای نهفته موجود در هربازی آشنا کنیم. بی تردید اگر نکته ای وجود داشت که به آن اشاره نشده بود میتوانید در بخش نظرات باما همراه باشید. بدنیست بدانید امروزه مجموعهٔ بازی مورتال کمبت به یکی از سرگرم کننده ترین کالکشن های ویدیویی در پلتفرم های مختلف تبدیل شده که روزانه گیمرهای بسیاری به آن افزوده میشوند. با این اوصاف میتوانید نظر خود را در مورد بازی های ذکر شده بیان کنید و به تکمیل شدن مقاله کمک نمایید.
این هم هستhttps://www.denofgeek.com/games/the-evil-within/32434/shinji-mikamis-13-most-terrifying-videogame-moments
سلام. ممنون از نظرتون. سعی می کنیم این مقالات رو هم در برناممون قرار بدیم.