FDA، قصد دارد نظارت دقیق تری بر محصولات هوشمند و گجت های پوشیدنی داشته باشد و به سلامت کاربران این گجت ها بیش از پیش توجه کند. هم چنین قصد دارد از تولیدات محصولات مرتبط با سلامتی کاربران حمایت کند.
به همین دلیل پیش بینی می شود که شرکت های اپل، فیت بیت و سامسونگ برای فروش ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی به رقابت با یکدیگر بپردازند. این شرکت ها مسائل مشابهی را در مورد ویژگی های سلامت و رعایت اصول سلامتی در گجت های پوشیدنی دارند. در حال حاضر سه شرکت در بخشی از یک برنامه آزمایشی دولت جدید هستند که هدف آن تغییر برخی روال ها است.
FDA یا همان سازمان غذا و دارو، 9 شرکت را از میان 100 شرکت را برای برخی بررسی های خود انتخاب کرده است. هدف این سازمان بررسی فناوری های نوین بر سلامتی و استفاده از فناوری در توسعه سلامتی است. شرکت هایی که در این برنامه شرکت می کنند، مزایایی را در روند بررسی محصولات خود دریافت خواهند کرد.
اسکات گوتلیب از FDA می گوید: «ما نیاز داریم که چارچوب نظارتی مان را مدرن سازیم و آنها را مطابق با انواع نوآوری های جدید به روز کنیم. ما باید به ارزیابی پیشرفت های فناوری بپردازیم و میزان تاثیر آنها بر سلامتی جامعه را بررسی کنیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مصرف کنندگان دستگاه های دیجیتال، با سیستم هایی ایمن و با کیفیت بالا دسترسی دارند.»
برنامه های اپل برای سلامت محصولات اپل به مدت طولانی مورد تایید این سازمان قرار گرفته است. گزارشات مربوطه می گوید که این شرکت قصد دارد تست گلوکز را به محصولات خود اضافه کند. اخیرا تیم کوک به CNBC گفته است که خودش نیز مانیتورینگ مداوم گلوکز را در ساعت اپل اش آزمایش کرده است، اما هنوز این شرکت به محصولی قابل حمل و نقل دسترسی پیدا نکرده است. حتی قبل از عرضه ساعت اپل، این شرکت یک API HealthKit را برای متمرکز کردن داده ها از دستگاه های مختلف سلامتی طراحی نمود. اپل همچنین در رویداد اخیر آیفون جدیدش اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از ساعت اپل بررسی را روی بیماری آریتمی انجام دهد.
علاوه بر این، شرکت فیت بیت نیز اعلام کرده است که می خواهد از سنسور SpO2 بر روی ساعت هوشمند آیونیک جدید خود برای تشخیص آپنه خواب استفاده کند و در واقع لنز تماسی هوشمند برای نظارت بر گلوکز و تکنولوژی هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری های قلبی را در برنامه خود دارد.
FDA اعلام کرده است که هدف این برنامه تمرکز بر روی فعایت شرکت ها است تا محصولات خوبی ارائه بدهند. سازمان غذا و دارو می خواهد بداند که آیا فناوری این شرکت ها با استانداردهای کیفیت مطابقت دارد یا خیر.
این آژانس افزود که شرکت هایی که موفق به دریافت گواهینامه از FDA شوند، ممکن است دیگر مجبور نباشند همه محصولات خود را قبل از رونمایی و آغاز پیش فروش، به تایید این سازمان برسانند. این بدین معناست که نوآوری بعدی اپل ممکن است چراغ سبزی از FDA دریافت کرده باشد و بدون نیاز به آزمایش های پیچیده، محصول بعدی می تواند رونمایی و پیش فروش شود.
از جمله شرکت های شرکت کننده دیگر در این طرح عبارتند از :
Alphabet’s Verily Life Sciences
Pear Therapeutics
Johnson & Johnson
Tidepool
Phosphorous
Roche Holding AG
در حالی که این برنامه جدید قطعا منجر به ایجاد رقابت ببین اپل و فیت بیت می شود، کلا بازار رقابت گجت های پوشیدنی را داغ می کند. همچنین این رویکرد منجر به ارتقا کیفیت نوآوری در این صنعت در بازار خواهد شد.
در حال حاضر گجت های پوشیدنی که به بازار عرضه می شوند،گاهی منجر به ایجاد فشار بر صنعت پزشکی می گردند و گاهی هم منطبق با نیاز بازار هستند. این مساله چیزی است که ما قبلا نیز در دستگاه های مختلف ساعت هوشمند اپل، فیت بیت دیده ایم.
شاید این رویکرد باعث شود، برخی شرکت ها پرچم قرمز از سازمان غذا و دارو دریافت کنند و از صحنه بازار گجت های پوشیدنی کم کم خارج شوند. به هر حال FDA سعی دارد منافع مشتریان و کاربران محصولات را در نظر بگیرد.