دون باگی از خودروهای دهه 60 فولکس واگن است که با احیا و بازسازی دوباره توسط فولکس واگن قرار است جان تازهای به خود بگیرد. گفتنی است که این خودرو در نمایشگاه ژنو 2019 به نمایش گذاشته میشود.
ما در عصری زندگی میکنیم که تجدید خاطره و بازسازی دوباره خودروها توسط شرکتهای خودروسازی یکی از کارهای جالب توسط خودروسازان محسوب میشود. چراکه هم از مفهوم ابتدایی خودروها استفاده خواهد شد و هم میتوان شاهد پیادهسازی تکنولوژیهای نوین در خودروهایی قدیمی بود. در این راستا فولکس واگن نیز دست به ابتکاری جالب زده و خودروی کلاسیک دون باگی را با ویژگیهای جدید دوباره احیا کرده است. همه میدانیم که فولکس واگن رویکردی پیشگامانه و رو به جلو را در زمینه تولید خودرو در پیش گرفته است. حالا این روند را نیز با الکتریکی کردن خودرویی افسانهای از دهه 60 میلادی ادامه میدهد. البته به غیر از ویژگی الکتریکی مسلما سایر تجهیزات خودرو نیز توسعه خواهند یافت.
فولکس واگن از میان همه خودروهایی که میتوانست آنها را احیا کند خودروی دون باگی را انتخاب کرد، چراکه این خودرو از محبوبیت بسیار بالایی در زمان خود برخوردار بود. گفتنی است که این خودرو براساس شاسی تبدیلپذیر بیتل شکل گرفته بود که البته این شاسی را میتوان در محصولات دیگری از فولکس واگن و حتی سایر کمپانیها نیز مشاهده کرد. درواقع شاسی بیتل فولکس واگن ویژگیهایی دارد که باعث خواهد شد تا خودروها در اندازهای مناسب و همینطور یکپارچه تولید شوند.
فولکس واگن قرار است در این شاسی تغییراتی را ایجاد کند و آن را براساس پلتفرم ماژولار MEB توسعه دهد. درواقع MEB مخفف عبارت Modulare E-Antriebs- Baukasten است که بهعنوان پلتفرم ماژولار الکتریکی برای محصولات مدرن فولکسواگن در نظر گرفته میشود؛ بهطوریکه تاکنون فولکس واگن از پلتفرم یاد شده در تولید محصولاتی در مقیاس بزرگ، استفاده میکرد اما اکنون در صدد است تا اثبات کند که یک پلتفرم کاملا الکتریکی میتواند جهت تسهیل توسعه وسایل نقیله کم حجم یا در مقیاس کوچکتر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
بنابراین خودروی مفهومی دون باگی که محصولی الکتریکی از فولکسواگن است، ترکیب زیبایی از تجهیزات قدیمی و جدید خواهد بود. همچنین خوب است اشاره کنیم که به مانند خودروهای دون باگی دهههای 60 و 70 میلادی، خودروهای الکتریکی دون باگی فولکس واگن دارای در و سقف ثابت نیستند و از طراحی بدون سقف بهره میبرند. همچنین این محصول از چرخهای بزرگی برخوردار بوده که ویژگی آفرود را به ارمغان میآورند و البته خودرو را از اینکه یک خودروی شهری باشد، دور میکند. به این ترتیب میتوان گفت که این خودرو از طراحی خیرهکنندهای برخوردار است. درواقع این همان چیزی است که رئیس طراحی فولکس واگن (Klaus Bischoff) آن را طراحی «ارتعاش و انرژی بر روی چهارچرخ» مینامد.
کلام آخر
احتمال میرود که این خودروی الکتریکی در نمایشگاه ژنو 2019 در بخش خودروهای الکتریکی در ماه مارس (فروردین 98) برای اولین بار رونمایی شود. میتوانید برای پیگیری اخبار بیشتر در بخش اخبار خودروی پلازا نیز با ما همراه باشید.