مایکروسافت و MIT میخواهند به کمک هوش مصنوعی و به کارگیری آن در در شرایط غیرعادی رانندگی، احتمال وقوع حوادث خطرناک برای خودروهای خودران را کاهش دهند.
از آن جا که هوش مصنوعی در حال حاضر تنها در پارهای از مشکلات میتواند به داد خودروهای خودران برسد، این ماشینها هنوز هم بری از اشتباه نیستند. زیرا آموزش هوش مصنوعی تنها تا حد مشخصی امکانپذیر است. اما قرار است دانش کمپانی مایکروسافت و MIT در چنین مواقعی به کمک این خودروها بیاید. اخیراً گفته شده که کمپانی مایکروسافت و دانشگاه MIT مدلی طراحی کردهاند که میتوان براساس آن، آن طور که MIT توصیف کرده، مشکلات «نقاط کور مجازی» را در رانندگی حل کرد.
براساس این رویکرد، هوش مصنوعی کنشهای انسانی را در یک موقعیت خاص بررسی کرده با توجه به میزان نزدیکی این کنش با پاسخ احتمالی که خود هوش مصنوعی تصور میکرده، رفتار خود را تغییر میدهد. برای مثال اگر یک خودروی خودران نمیداند که هنگام نزدیک شدن یک آمبولانس چگونه باید به کنار جاده بکشد، احتمال آن که این خودرو از مسیر اصلی منحرف شود، زیاد است. حال اگر هوش مصنوعی چنین واکنشی را از طریق تماشای رویکرد رانندگان حقیقی خودروهای دیگر و میزان دور شدنشان از مسیر اصلی بیاموزد، چنین مشکلی از بین خواهد رفت.
این مدل را میتوان در حین عمل و در زمان واقعی تصحیح کرد. اگر خودرویی که با هوش مصنوعی هدایت میشود از مسیر اصلی منحرف شود، رانندهی حقیقی کنترل را در دست میگیرد و هوش مصنوعی میفهمد که کاری را اشتباه انجام داده است.این محققان حتی تا آنجا پیش رفتهاند که خود را قادر به این میبینند که بتوانند هوش مصنوعی خودروهای خودران را از جولان دادن بیش از اندازه و تصور آن که میتوانند تمامی پاسخها را پیشبینی کنند، بازدارند.
خودرویی که یک الگوریتم را میآموزد، نه تنها قادر است پاسخهای قابل قبول و غیر قابل قبول را از هم تشخیص دهد بلکه میتواند از محاسبات احتمالی برای نشانهگذاری الگوها و مشخص کردن این که آیا یک رفتار یا رویکرد واقعاً امن است یا خیر، استفاده کند. چرا که حتی اگر احتمال صحیح بودن یک رویکرد ۹۰ درصد هم باشد، باز نمیتوان از درصد احتمال خطای آن چشم پوشید.
این تکنولوژی هنوز آمادهی اجرا نیست و دانشمندان تنها توانستهاند مدلهای خود را روی بازیهای ویدیویی تست کنند، که البته در چنین محیطهایی پارامترها محدود و شرایط نسبتاً ایدهآل است.
کلام آخر
مایکروسافت و امآیتی هنوز نیازمند آن هستند تا ایدهی خود را روی ماشینهای واقعی پیاده کنند. گرچه اگر این کار هم عملی شود، باز زمان و کار بسیار زیادی برای پیاده سازی این ایده در ماشینهای خودران لازم است. باید این را در نظر داشت که خودروهای اولیه هنوز هم با کنار آمدن با مسائل سادهای چون برف دست در گریباناند و کوچکترین اشتباه میتواند منجر به تصادف شود. بنابراین چنین نظریهای میتواند به آنها کمک کند تا شرایط پیچیده را بدون نیاز به اعمال راهحلهای مخصوص یا به خطر انداختن جان سرنشینان حل و فصل کنند. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.