کیو اکس اینسپریشن (QX inspiration) در آیندهای نزدیک نقطه اوج اینفینیتی و یکی از ایدهآلترین کانسپت هایی که در سالهای اخیر از این خودروساز ژاپنی دیده شده، خواهد بود.
کمپانی اینفینیتی، سال گذشته با یک سدان طوفانی، کم ارتفاع و بسیار مدرن که انگار مستقیماً از پارکینگ شخصیت منفی یک فیلم علمیتخیلی در آمده بود، در نمایشگاه بینالمللی خودروی امریکای شمالی در شهر دیترویت میشیگان ظاهر شد. عجیبترین مسئله آن خودرو، برقی نبودن آن بود. اینفینیتی، این تولیدکننده خودروهای لوکس به جای به نمایش گذاشتن ایدههایش از آینده محصولات خود، درست همان چیزی که کمپانی مادر، نیسان به آن علاقه زیادی دارد، به کانسپت موتور احتراق پرداخته بود و این مسئلهای بود که کسی فکرش را نمیکرد.
اما در نمایشگاه امسال، کمپانی اینفینیتی تغییر رویه داد و کانسپت محصولی را با نام کیو اکس اینسپریشن (QX Inspiration) معرفی کرد. این کانسپت شاسی بلند که تماماً برقی است، به نظر میآید (صرفنظر از زمان معرفی آن) پیشدرآمدی است بر اولین ماشین برقی (EV) اینفینیتی.
اینفینیتی چندان به معرفی مشخصات این محصول نپرداخته، بنابراین این کانسپت تنها یک دید کلی و تصوری از اولین خودروی برقی این کمپانی را به ما میدهد. میدانیم که یک «باتری با ظرفیت بالا» در طرحی اسکیت بورد مانند، زیر کف ماشین قرار داده خواهد شد؛ گرچه اینفینیتی منظورش از واژه «ظرفیت بالا» را توضیح نداده است. با این حال براساس این طراحی، قوای محرکه موتور در خودروی موردنظر به هر چهار چرخ منتقل میشود (all-wheel drive). اینفینیتی از این ویژگی با عنوان «شتاب اولیه وحشتناک» یاد میکند (گرچه چنین جملهای تلویحاً به این اشاره میکند که سیستم all-wheel drive یا تقسیم قوای محرکه به تمام چرخها، از چارچوب استاندارد پیروی نمیکند). ماشینهای برقی آینده اینفینیتی همچنان از موتور دوگانه برای تقسیم قدرت بین چرخها استفاده میکنند و به این ترتیب قادر خواهند بود تقریباً در هر محیطی به خوبی کار کنند.
مانند سایر خوروهای برقی، قرار دادن باتری و موتورها زیر کف اتومبیل به خودروسازان این فرصت را میدهد تا فضای بیشتری در اتاق ماشین را در اختیار داشته باشند. اینفینیتی میگوید این کمپانی فضایی را که از کوتاهتر کردن درازای کاپوت به دست میآورد، برای افزایش فضای اتاقک داخلی ماشین استفاده میکند. در حال حاضر، دست کم در کانسپتی که ارائه شده، اینفینیتی بیشتر این فضا را خالی رها میکند.
نتیجه این طراحی دست کم طبق گفته اینفینیتی، یک فضای استراحت «سالن مانند» خواهد شد. یقیناً طراحی داخلی اتاقک خودرو به سبکی مدرن طراحی شده ؛ تا آن جا که در فاصله بین دو صندلی پوششی از سنگ مرمر قرار گرفته است. این کمپانی مدعی شده که برای مطابقت با «پارچه طوسی لوکسی که به عنوان روکش صندلی به کار رفته» فرمان و دیوارها هم به چرم قهوهای و سفید مزین شدهاند و کف ماشین هم باکفپوشی به شکل متوازیالاضلاع از جنس جیر پوشانده شده است که حاشیههای طلایی رنگ دارد.
گرچه خودرویی که از آن صحبت میکنیم تنها یک کانسپت است و هنوز اجرایی نشده، اما اینفینیتی همچنین از برخی تکنولوژیهای مدرن دیگر در کیو اکس اینسپریشن هم سخن میگوید. به عنوان مثال حضور یک نمایشگر که از یک سمت تا سمت دیگر داشبورد را در بر میگیرد، یک نمایشگر دیگر هم که در فرمان جاسازی شده و نمایشگر سوم هم که بین دو صندلی قرار گرفته طوری که گویی میرود تا به نمایشگر بزرگتر روی داشبورد برسد. در دورتادور فضای داخلی ماشین هم یک چراغ نواری تعبیه شده که میتواند به رنگ های مختلفی روشن شود.
کیو اکس اینسپریشن هم چنین به آیندهای در خودروسازی اشاره میکند که اینفینیتی (و نیسان) آن را باور دارند و این باور به خودروهای خودران است که به طرز فزایندهای رو به گسترش است (نیسان نیز یکی از شناختهشدهترین سیستمهای کمک راننده پیشرفته را در حال حاضر با نام پروپایلوت پیشنهاد داده). در این خودرو تکنولوژی رانندگی خودران به راننده اجازه میدهد تا به صندلی خود تکیه داده و از منظره لذت ببرد و یا به نمایشگر نگاه کند، در عین حال سیستم فرمان کنار میرود و پدال گاز و ترمز به عقب رانده میشوند. از ویژگیهای دیگر آن هم این است که صندلی جلویی با امکان چرخش ۳۰ درجهای سوار و پیاده شدن از این ماشین شاسی بلند را آسانتر میکند. افزودن این تکنولوژی بسیار مدرن به یک کانسپت فیزیکی نشان از تلاش بسیار زیادی دارد. با این حال، اینفینیتی به دلیل برخی از مشکلات فنی که در روز دوشنبه در نمایشگاه به وجود آمد، نتوانست از نمونه اولیهای که با خود به دیترویت آورده بود پردهبرداری کند.
اکس کیو اینسپریشن تصویر مبهمی است از برنامههای آینده کمپانی نیسان برای فراتر رفتن از مدل نیسان لیف و پیوستن به دنیای خودروهای برقی لوکس. اینفینیتی هنوز به طور دقیق از زمان پردهبرداری از اولین خودروی برقی خود، قیمت آن و یا عملکرد و ویژگیهایش صحبتی نکرده است. با این حال و با توجه به اطلاعاتی که در دستمان است میتوانیم درباره طرح نهایی کمپانی و پس از آن نسخه تولیدشده نهایی گمانهزنی کنیم.
کلام آخر
هر زمانی که اولین خودروی برقی اینفینیتی تولید شود، رقیبان زیادی خواهد داشت. اخیراً خودروهای شاسی بلند به سرعت آب خوردن به فروش میرسند. پورشه، تسلا، مرسدس بنز، فورد و آئودی، همه و همه طی دو سال آینده کراساور یا شاسی بلندهای تمام برقی جدیدی را به بازار روانه خواهند کرد؛ تا آن جا که حتی نیسان هم روز دوشنبه در این نمایشگاه از یک کانسپت الکتریکی کراساور خبر داد. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.