اینستاگرام آخرین شبکه ی اجتماعی است که الگوریتم های آن تصادفا سخنان نفرت آمیز را ترویج دادند و نتوانستند به خوبی این مطالب را فیلتر کنند. اینستاگرام که در ایران کاربران بیشماری دارد، به تازگی برای تبلیغ خود روی پلتفرم اجتماعی فیسبوک تصویری را منتشر کرده است که روی آن نوشته شده: « من به تو تجاوز خواهم کرد ».
این خبر زمانی جهانی شد که روزنامه ی گاردین در مطلبی به آن پرداخت و در مورد اشتباه فجیع اینستاگرام توضیحاتی داد. اولیویا سالون (Olivia Solon) یکی از خبرنگاران روزنامه ی گاردین است. او که مدت ها قبل در راستای تهیه ی مطالب روزنامه از یک ایمیل نفرت آمیز اسکرین شات گرفته بود به تازگی متوجه شد که اینستاگرام از این تصویر برای تبلیغ خود در شبکه ی اجتماعی فیسبوک استفاده کرده است. ایمیلی که سالون از روی آن اسکرین شات گرفت یک پیام نفرت پراکنانه ی بسیار زشت و توهین آمیز بود. عنوان این ایمیل « اولیویا، ای هرزه ی عوضی» بود و شخصی که آن را به گزارشگر روزنامه گاردین ارسال کرده، در آن نوشته بود: « قبل از اینکه تو را بکشم به تو تجاوز خواهم کرد، ای هرزه ی کثیف ».
اینستاگرام به شیوه ی معمول خود قصد داشت مطالبی که روزنامه نگار معتبر گاردین روی سرویس خود می گذارد را تبلیغ کند و مخاطبان فیسبوک را برای خواندن پست های اینستاگرامی او دعوت کند. در این میان اشتباه اینستاگرام، استفاده از این اسکرین شات اولیویا سالون بود. سیستم تبلیغ اینستاگرام، تصویر را به همراه نوشته ی زیر در فیسبوک منتشر کرد:
« عکس ها و پست های اولیویا سالون از دوستان را در اینستاگرام ببینید ».
این عکس حدود یک سال پیش در اینستاگرام و فیسبوک قرار گرفته بود. اما گرفتن سه لایک و یک دوجین کامنت کافی بود تا الگوریتم های اینستاگرام را فعال کند و تصویر مجددا به صورت تبلیغ منتشر شود. یکی از کسانی که این تبلیغ در صفحه ی فیسبوک او به نمایش درآمد خواهر اولیویا سالون بود. خود اولیویا پس از آگاهی این مساله در مورد آن اطلاع رسانی کرد و دیروز توییتی با این مضمون منتشر کرد:
« اینستاگرام دارد از یکی از نامناسب ترین پست های مرا برای تبلیغ سرویس خود روی فیسبوک استفاده می کند ».
تصویر اسکرین شات گرفته شده از ایمیل تهدید آمیزی که اولیویل سالون، خبرنگار گاردین گرفته است را در زیر می بینید.
اینستاگرام متعلق به فیسبوک است و اصلا توسط خود فیسبوک توسعه داده شده است. هفته ی گذشته و پیش از انتشار توییت خبرنگار گاردین، فیسبوک زیر آتش شدید انتقادات قرار گرفت. منتقدان می گویند فسیوک به کاربران خود اجازه داده مطالب تنفرآمیز در مورد افراد و گروهایی مانند یهودیان منتشر کنند. در فهرست پروفایل های فیسبوک (و اینستاگرام) مطالبی با عنوان « چگونه یهودیان را بسوزانیم » وجود دارد. این پلتفرم عظیم اجتماعی در واکنش به انتقادات شدید ممنوعیت هایی را برای کاربران خود وضع کرد تا با استانداردهای اجتماعی روز دنیا هماهنگی بیشتری پیدا کند. فیسبوک همچنین جنبه های انسانی را در فرآیندهای خودکار سیستم خود ارتقاء داد. شریل سندبرگ یکی از مقامات فیسبوک دیروز در این مورد نوشت:
« ما هرگز قصد نداشتیم شرایط لازم برای این ساز و کار را به وجود آوریم و اصلا وقوع آن را پیش بینی نمی کردیم. ما در این مورد مقصر هستیم ».
این اتفاق تنها نمونه ای از ترویج محتوای نفرت پراکنانه توسط اینستاگرام است و نشان می دهد که الگوریتم های این شبکه ی اجتماعی مشهور توان سانسور کردن تصاویر توهین آمیز و تنفرآمیز را ندارند. ممکن است نمونه های مشابه فراوانی از دست پیام های نامناسب در غالب تبلیغ به صورت آنلاین انتشار پیدا کرده باشد. اینستاگرام در پاسخ به این اتفاق بیانیه ی کوتاهی بدین شرح منتشر کرده است:
« ما از این اتفاق بسیار متاسف هستیم. این قیبل رویدادها چیزی نیست که ما آن را قابل قبول بدانیم. این پست به عنوان بخشی از یک طرح تبلیغاتی جهت جذب کاربران به اینستاگرام به وجود آمده است. این قبیل پست ها معمولا تنها از سوی درصد کوچکی از دوستان فیسبوکی قابل مشاهده هستند ».