با نزدیک شدن به پایان سال 2018 میلادی شرکت ولو پرفروشترین بازی های واقعیت مجازی فروشگاه استیم در سال 2018 را اعلام کرد.
همراه با فروش زمستانه فروشگاه استیم (Steam) که هم اکنون در جریان است و تا روز سوم ژانویه 2019 (سیزدهم دی ماه) ادامه خواهد داشت، شرکت ولو (Valve) فهرستهایی از بهترینهای سال 2018 فروشگاه خود را اعلام کرد که نشان دهنده عناوینی در استیم است که در چند معیار بهترین عملکرد را داشتهاند. در میان لیستهای ارائه شده، یکی از آنها به 100 بازی پرفروش واقعیت مجازی در فروشگاه استیم اختصاص دارد که توسط درآمد ناخالص اندازهگیری شدهاند.
این جدول به سه سطح مختلف از برنز تا پلاتینیوم تقسیمبندی شده است. عناوین هر سطح بهصورت پیوسته در حال تغییر هستند، به صورتی که نمیتوانیم به صورت مسنقیم بگوییم که چگونه بازیها در هر سطح از لحاظ درآمد جمع میشوند، تنها میدانیم که بازیهایی که در سطح بالاتر قرار گرفتهاند، درآمد بالاتری نسبت به بازیهایی که سطح پایینتر قرار گرفتهاند، دارند.
در اینجا نگاهی به سطوح طلا و پلاتینیوم میاندازیم؛ از زمانی که ولو هر سطح را به صورت تصادفی مرتبسازی میکند. وبسایت RoadToVR هر عنوان را با توجه نظرات و بررسیهای کلی کاربران رتبهبندی کرده و به این صورت کمی سر و سامان به گروهها بخشیده است.
سطح پلاتینیوم
عنوان بازی | سال عرضه | نظرات مثبت کاربران |
---|---|---|
Beat Saber | 2018 | 97% |
GORN | 2017 | 97% |
Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenades | 2016 | 97% |
Onward | 2016 | 91% |
Pavlov VR | 2017 | 89% |
SUPERHOT VR | 2017 | 89% |
Arizona Sunshine | 2016 | 86% |
Job Simulator | 2016 | 84% |
Skyrim VR | 2018 | 82% |
OrbusVR | 2017 | 81% |
VR Kanojo | 2018 | 75% |
Fallout 4 VR | 2017 | 71% |
بازیهای موجود در سطح پلاتینیوم بیشتر عناوین مورد انتظار هستند؛ گرچه جالب است بدانید که 50 درصد بازیهای پلاتینیوم امسال به صورت دسترسی زودهنگام (Early Access) هستند که نسبت به 42 درصد سال گذشته اندکی افزایش یافتهاند. جالب است بدانید که هیچ کدام از بازیهای سطح پلاتینیوم که در مرحله دسترسی زودهنگام هستند، این مرحله را به پایان نرساندهاند؛ این در مقایسه با عناوین سطح طلا است که 25 درصدشان این مرحله را به اتمام رساندهاند.
در حالی که عناوین پلاتینیوم بیشتر عناوین مورد انتظار هستند، بازی VR Kanojo ما را شگفتزده کرد؛ یک بازی مخصوص بزرگسالان نسبتاً گران قیمت (50 دلار) که در سال 2017 عرضه شده بود، اما امسال در فروشگاه استیم منتشر شد.
علیرغم نظرات نسبتاً ضعیف بازی Fallout 4 VR (2017)، این عنوان به دلیل اینکه نامی شناخته شده در صنعت بازیهای ویدیویی است، به فروش خوب خود ادامه میدهد. همچنین بازی دیگر شرکت بتسدا (Bethesda) یعنی Skyrim VR، اوایل امسال با عرضه شدن برای کامپیوترهای شخصی به لیست بازیهای پلاتینیوم ملحق شد.
بازی Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenades برای دومین سال در سطح پلاتینیوم قرار گرفت، این بازی که در سال 2016 منتشر شده است، نهتنها در لیست بازیهای پلاتینیوم ایستاده، بلکه نظرات کاربران نیز در مورد آن استثنایی هستند.
در سطح پلاتینیوم، 33 درصد از عناوین در سال 2016 عرضه شده بودند، 42 درصد در سال 2017 و 25 درصد هم در سال 2018. ممکن است جالب به نظر برسد که تنها 25 درصد از عناوین در سال 2018 عرضه شده بودند، اگرچه اکثر بازیهای لیست پلاتینیوم که واقعیت مجازی نبودند، بین سالهای 2018 (25 درصد) و 2015 (25 درصد) به اشتراک گذاشته شدهاند.
سطح طلا
عنوان بازی | سال عرضه | نظرات مثبت کاربران |
---|---|---|
Space Pirate Trainer | 2017 | 95% |
Tilt Brush | 2016 | 95% |
I Expect You To Die | 2017 | 92% |
Sairento VR | 2018 | 90% |
Sprint Vector | 2018 | 90% |
Raw Data | 2017 | 87% |
STAND OUT: VR Battle Royale | 2017 | 77% |
Rick and Morty: Virtual Rick-ality | 2017 | 74% |
Budget Cuts | 2018 | 73% |
Zero Caliber VR | 2018 | 73% |
Virtual Desktop | 2016 | 69% |
DOOM VFR | 2017 | 59% |
در سطح طلا، در مقایسه با سطح پلاتینیوم که 50 درصد عناوین آن در مرحله دسترسی زودهنگام قرار گرفتهاند، تنها 17 درصد از بازیها چنین شرایطی دارند. این میزان به صورت قابل ملاحظهای نسبت به سال گذشته که 33 درصد بازیها در مرحله دسترسی زودهنگام قرار داشتند، کمتر است. علاو بر این، 25 درصد از بازیهای سطح طلا مرحله دسترسی زودهنگام را به پایان رساندهاند.
به دنبال یک الگوی مشابه از بازیهای Fallout 4 VR و Skyrim VR، ظاهراً با وجود بررسیها و نظرات متداول درهم ریخته، بازی DOOM VFR با توجه به این که نامی شناخته شده در صعنت بازیهای ویدیویی بهشمار میرود، به فروش خوب خود ادامه میدهد. این دومین سالی است که این بازی در سطح طلا قرار گرفته است.
در سطح طلا، 17 درصد از عناوین در سال 2016 عرضه شده بودند، 50 درصد در سال 2017 و 33 درصد در سال 2018. این در حالی است که 42 درصد عناوین سطح طلا که واقعیت مجازی نیستند، در سال 2017 عرضه شدهاند.