شرکت خرده فروشی تارگت اخیرا اعلام کرده که برای رقابت بهتر با والمارت و آمازون، سرویس «تحویل در همان روز» خود را که به وسیله شرکت شیپت (Shipt) ارائه میشود، توسعه خواهد داد.
این روزها کسب و کار پررونق خردهفروشی آنلاین موجب شده تا رقابت میان خرده فروشان افزایش یافته و هر کدام تلاش دارند تا نام خود را در عرصه بین المللی با افزایش شعب و ارائه قیمتهای رقابتی بیشتر مطرح کنند. حمل و نقل کالا یکی از جنبههای چالشبرانگیز در خردهفروشی آنلاین است. فروشگاههای سنتی از اینکه میتوان یک کالا را در فروشگاه انتخاب کرد و همان ساعت خرید به عنوان یک مزیت در برابر خرده فروشی الکترونیک یاد میکنند و این در حالی است که غولهای خرده فروشی آنلاین، هر روز بیش از پیش در سیستمهای تحویل کالای خود بهبود ایجاد میکنند. در حال حاضر درصد بسیار کمی از فروشگاهها در جهان، سفارشات را در همان روز تحویل میدهند و این درحالی است که «تحویل در همان روز» برای خریداران مشوقی بسیار قوی است. برای رقابت با غولهای خردهفروشی الکترونیک باید ترفندهای حملونقل موفق و پرسرعت را انتخاب کرد.
سرویس «تحویل در همان روز» به این صورت است که اگر خریدار تا قبل از ظهر سفارشش را در یک فروشگاه اینترنتی ثبت کند، کالای سفارشی او تا ساعت 9 شب به دستش خواهد رسید و اگر بعد از ظهر سفارش بدهد، حتما محموله را تا فردا صبح دریافت خواهد کرد.
شرکت تارگت (Target) هشتمین خرده فروشی اصلی در ایالات متحده است و مقر آن در مینیاپولیس قرار دارد. شرکت شیپت (shipt) هم شرکتی است که خدمات تحویل مبتنی بر اینترنت را انجام میدهد که در دسامبر 2017، یعنی یک سال پیش، به مبلغ 550 میلیون دلار توسط شرکت تارگت خریداری شد و از این پس به صورت یک شرکت وابسته عمل میکند. حالا سرویس شیپت اعلام کرده است که خدماتش را به شهرهای مختلف گسترش میدهد و از سال 2019، گستره وسیعتری از کالاها را پوشش خواهد داد. این شرکت به خبرگزاری TechCrunch اعلام کرد که خدمات این شرکت در سال جدید از مواد غذایی و کالای خانگی به پوشاک، محصولات زیبایی و اقلام دیگری گسترش خواهد یافت.
روال کار به این شکل است که شرکت شیپت، افرادی را به عنوان خریدار استخدام میکند و این افراد اقلام سفارشی مشتریان را خریداری میکنند و در زمانی به کوتاهی یک ساعت به دست مشتری میرسانند. این سرویس در حال حاضر شامل لباس، کفش، لوازم جانبی، ملافه و اقلام سرگرمی نمیشود اما به نظر میرسد که سال آینده با برنامههای توسعه شرکت تغییر خواهد کرد. شیپت میگوید که در حال حاضر در 200 بازار در سراسر 46 ایالت آمریکا در دسترس است و همچنان به بازارهای جدید تسری خواهد یافت؛ هرچند هنوز مشخص نیست شهرهای جدیدی که به دایره خدمات شیپت تارگت میپیوندند، کدام شهرها هستند.
خبرهای روزهای اخیر حاکی از رقابت بین غولهای خردهفروشی مانند والمارت، آمازون و تارگت بر سر ارائه خدمات بهتر تحویل کالا است؛ زیرا آنها در تلاش هستند تا سرعت و کیفیت خود را در تحویل کالای سفارشی روزبهروز افزایش بدهند.
عضویت سالانه شیپت، 99 دلار است که 20 دلار از هزینه سالانه آمازون، یعنی 119 دلار، کمتر است و تازه شامل سرویس «تحویل در همان روز» هم میشود. آمازون، که اخیرا مشارکتش با شرکت اینستاکارت (Instacart) رقیب شرکت شیپت در فروشگاههای زنجیرهای هول فودز (Whole Foods) را پایان داده است، ماهانه هزینهای برابر با 14.99 دلار را به حق عضویت خود افزوده است که برای بهرهمندی از سرویس کالای خانگی و مواد غذایی آمازون یعنی آمازون فرش (AmazonFresh) در نظر گرفته شده است. فروشگاههای زنجیرهای هول فودز (Whole Foods Market) بر فروش محصولات طبیعی تمرکز دارند؛ محصولاتی که ادعا دارند از مواد افزودنی، نگه دارنده و شیرینکنندههای مصنوعی استفاده نمیکنند.
در همین حال، شرکت والمارت هم بیکار ننشسته است و با فهرست بلند و بالایی از شرکتهای حملونقل مثل پست میتز (Postmates)، لیفت (Lyft)، اوبر (Uber) و دوردش (DoorDash) قرارداد همکاری بسته است. این شرکت همچنین اخیرا اعلام کرد که در حال آزمایش مدل جمعسپاری (Crowdsourcing) به نام Spark Delivery است. خوب است بدانیم که در جمعسپاری که در واقع نوعی برونسپاری است، کار نه به شرکتهای خاص بلکه به گروه انبوهی از افراد سپرده میشود.
والمارت همچنین مالکیت و فروش محصولات را در Jet.com در دست دارد که خدمات «تحویل طی سه ساعت» را در شهرهای بزرگ انجام میدهد. والمارت هزینه عضویت ندارد و به جای آن، تحویل رایگان ظرف دو روز را برای کالاهای بالای 35 دلار ارائه میکند که ممکن است برای برخی خریداران ترجیح داشته باشد.
کلام آخر
همانطور که میبینید، هر روز گزینههای بیشتری برای خریداران فراهم می شود تا بتوانند به راحتی و با سرعت بیشتری، کالای موردنظرشان را در همان روز تحویل بگیرند. با ما در بخش نظرات پلازا همراه باشید.